خانه » جدیدترین » بررسی چالش های مدیریت و راهبری ورزش بانوان در کشور/قهرمانان یک ملت

بررسی چالش های مدیریت و راهبری ورزش بانوان در کشور/قهرمانان یک ملت

سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶ شماره ۶۵۵

وقایع استان: در سالهای اخیر ورزش ایران در بخش بانوان پیشرفت های محسوسی را به خود دیده است و آرام آرام یخ ورزش قهرمانی خانم های کشور نیز باز می شود؛ زنان ورزشکار و مادران خانواده‌های ایرانی در دو بخش مدال‌آوری و تامین سلامت یک ملت با تربیت فرزندان، نقش بسزایی به‌عهده دارند و مادران ورزشکار به نوعی در نهادینه کردن ورزش در جامعه موثر هستند.
در سال‌های گذشته ورزشکاران زن ایرانی باانگیزه زیادی در رقابت‌های متعدد شرکت کردند و این امر مسئولان را وادار به توجه بیشتر در عرصه پیکارهای زنان کرد. هر چند هنوز ورزش ایران با ایده‌آل‌ها در بخش زنان فاصله دارد، اما زنان ایرانی مسیر روشنی از توانمندی‌های خود را نشان دادند و بر این اساس حرکت‌های جدید را باید در راه شکوفا کردن استعدادهای بیشتر از سر گرفت.
باتوجه به موفقیت هایی که ورزشکاران چه در بخش انفرادی و چه در بخش تیمی به دست آورده اند، انگیزه ها در بین خانواده ها بالا رفته و آنها علاقه مند هستند تا دخترانشان ورزش کنند. والدین وقت و هزینه زیادی برای ورزش فرزندانشان صرف می کنند و این اقدامات آنها به رشد و پویایی ورزش زنان منجر می شود.
در این مقاله سعی بر آن داریم که مدیریت و راهبری ورزش بانوان را در کشور بررسی کرده و به بررسی عوامل موثر بر آن بپردازیم، تا کمکی باشد برای بهبود وضعیت ورزش بانوان در کشور.
رشد و نمو ورزش و تربیت بدنی در کشور ما منوط به پیشرفت مثبت در برنامه های جاری دولت در امور ورزشی است. بازنگری در برنامه های گذشته و جاری و تدوین برنامه های کارآمد و مؤثر، بی شک نیازمند تحقیقات گسترده و همه جانبه است که نتایج آن بتواند خط مشی برنامه جدید را تعیین و صحت انطباق آن را با نیازهای اساسی جامعه در حال تحول ما تضمین کند. از سویی دیگر بایستی این مورد را در نظر داشته باشیم که بدون در نظر گرفتن زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند تحقق این برنامه ها دست نیافتنی خواهد بود.
در بسیاری از جوامع، زنان با مشکلات و نابرابری هایی مانند نداشتن دسترسی به امکانات آموزشی برابر با فرصت های شغلی نابرابر با مردان فقر و درآمد نابرابر مواجهند که تربیت بدنی و ورزش را نیز می توان به آن اضافه کرد. در حدود ۱۵۰ سال پیش، از شرکت زنان در فعالیت های ورزشی ممانعت به عمل می آمد، همان طور که آنان از شرکت در جامعه، بازار کار و سیاست باز داشته می شدند امروزه نیز دربیشتر جوامع، زنان از فرصت هایی برابری برای شرکت در فعالیت های ورزشی محروم بوده و با محدودیت هایی همواره روبرو بوده اند.
در کشور ما این محدودیت ها با توجه به موازین شرعی و نظام حاکمیتی همواره وجود داشته است ولی نکته اولی که موید پیشرفت ورزش بانوان ما در سالهای اخیر است همین همخوانی قوانین و خصوصا نحوه پوشش ورزشکاران با موازین شرعی می باشد، آنجا که بانوان این مرز و بوم تمرینات و شرایط موجود خود را با موازین تطبیق داده و توانستند نتایج درخشانی نیز کسب نمایند. در کنار این مورد برنامه ریزی و طرح های ارائه شده برای بهینه سازی پوشش بانوان به نحوی که تا حد امکان بتوانند هم به تمرینات خود بپردازند و هم موازین را رعایت نمایند نیز از دیگر فاکتورهای مهم در این زمینه بوده است.
بر اساس نتایج تحقیقات انجام گرفته، پرداختن به ورزش و فعالیت های جسمانی موجب افزایش اعتماد به نفس، دوری از مواد مخدر، نداشتن ناهنجاری های جنسی، پیشرفت تحصیلی و کاهش جرایم در بانوان می شود و در دوران بارداری آثار مثبتی بر وضع حمل زنان دارد و ضامن سلامت آنان در دوران پس از بزرگسالی است؛ با این حال بر اساس نتایج تحقیقات قبلی در ایران دختران در سنین قبل ازازدواج کمتر برای ورزش به باشگاه ها مراجعه می کنند و در مجموع، مردان بیشتر از زنان به ورزش روی می آورند، به طوری که با توجه به برابری تقریبی تعداد مردان و زنان در جامعه کنونی، مردان ۸ برابر زنان ورزش می کنند. بررسی میزان رشد کنونی ورزش بانوان در عرصه های داخلی و خارجی، گواه پیشرفت نسبی ورزش بانوان ایرانی است، اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که در مقایسه با ورزش مردان یا بانوان دیگر کشورها از رشد خوبی برخوردار نبوده است مطالعه و بررسی تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد که تقریباً کلیه یافته های پژوهشی در زمینه تربیت بدنی و ورزش بانوان در کشور ایران بیانگر آن است که دختران و زنان ایرانی در انجام فعالیت های ورزشی محدودیت ها و مشکلات عدیده ای مانند محدودیت های ساختاری، محدودیت های انسانی و تخصصی، محدودیت های مالی و امکاناتی مدیریتی دارند. از این رو با توجه به اینکه ، امروزه در جوامع مختلف، ایجاد زمینه های مناسب برای ورزش بانوان، موضوع مهم و ملی تلقی می شود و میزان حضور یا عدم حضور زنان در فعالیت های ورزشی به عنوان شاخص جهانی از وضعیت اجتماعی زنان در جامعه به شمار می آید، این موضوع در ایران اهمیت بیشتری می یابد، زیرا زنان مسلمان ایرانی نیازمند محیط و امکاناتی مستقل و اختصاصی برای انجام فعالیت های تربیت بدنی و ورزش هستند. از این رو لازم است علاه برحمایت های برابر با مردان، از حمایت های قانونی بیشتری برخوردار شوند.
حال به عوامل موثر در پیشرفت ورزش بانوان در ایران می پردازیم این عوامل طبق تحقیقات فراوانی در این زمینه به اثبات رسیده اند:
عوامل ساختاری و مدیریتی
عوامل مالی و امکاناتی
عوامل انسانی و تخصصی
عوامل اجتماعی و فرهنگی
جالب اینجاست هر گاه با هریک از مدیران زن در حوزه ورزش ایران در این خصوص صحبت شده است متفق القول عوامل مالی و امکاناتی را اولویت اول برای تاثیر مستقیم بر ورزش بانوان دانسته اند و جالب تر آنکه عوامل اجتماعی و فرهنگی را اولویت چهارم موثر دانسته اند.آنچه بیشتر به نظر می رسد این مدیران زن در حوزه ورزش کشور ظاهرا نگران جایگاه و منصب خود بوده اند، درست است امکانات و امور مالی تاثیر بسیار زیادی دارد ولی اینکه عوامل اجتماعی و فرهنگی را در اولویت آخر قرار دهیم کمی بی انصافی است.
مجموع عوامل ساختاری و مدیریتی از دیدگاه مدیران زن، از میان عوامل چهارگانه در اولویت سوم تأثیرگذاری بر توسعه تربیت بدنی و ورزش بانوان کشور قرار گرفت. این عوامل که به نوعی با تشکیلات سازمانی، بروکراسی حاکم بر ادارات، سیستم مدیریتی حاکم، اختیارات، مسؤلیت ها، وظایف قانونی و ارتباطات کاری در ارتباط است پل اتصال هنر مدیریت ورزش بانوان با عوامل موثر چهارگانه می باشد.
مجموعه عوامل انسانی و تخصصی از دیدگاه مدیران زن، از میان عوامل چهارگانه در اولویت دوم تأثیرگذاری
بر توسعه تربیت بدنی و ورزش بانوان کشور قرار گرفت. این عوامل به قابلیت ها، توانایی ها، مهارت ها و تخصص ارتباط دارد.
آنچه که مسلم است اینکه تلفیق بهینه این عوامل با توجه به کمبود نقدینگی موجود در ورزش ایران توانسته است تا حد بسیاری به رشد و نمو ورزش قهرمانی بانوان کشور کمک کند در بالا هم اشاره شد که ورزش بانوان در ایران طی دهه اخیر با رشد قابل توجهی روبرو بوده و مدیران زن و مرد در این عرصه توانسته اند با بهره گیری از ظرفیت های موجود در ورزش و تلفیق عوامل موثر چهارگانه به توسعه ورزش قهرمانی کمک شایانی نمایند.
ورزش زنان با دوری جستن از حرکت‌های شعارگونه و نتیجه‌گرایی محض می‌تواند با برنامه‌ریزی در فرآیند قهرمانی، راه اصولی را برای مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی و المپیک طی کند. این‌که با هر بار موفقیت زنان ورزشکار، مسئولان ورزش ایران به یکباره ازسرمایه‌گذاری در این بخش صحبت کنند و با توجه به فضای موجود در پس مدال‌آوری رقابت‌ها، احساسی حرف بزنند، چاره کار نیست چون زنان ایرانی شایستگی سرمایه‌گذاری و کار بلندمدت را دارند.
این در حالی است که تاکنون بارها شاهد بوده‌ایم در بازی‌های آسیایی یا جهانی، سنگ‌اندازی‌های بسیار در این راه شده و حتی مانع حضور زنان ورزشکار ایران با حجاب اسلامی شدند. با وجود این حرکت برای سربلندی ایران اسلامی در حوزه ورزش و اخلاق از سوی زنان غیور ایرانی از حرکت باز نایستاد و حتی سبب شد تا جهانیان، رقابت ورزشکاران زن با حجاب اسلامی را تحسین کنند. خوشبختانه در سال‌های اخیر اقبال به ورزش زنان در ابعاد قهرمانی به حدی رسیده که فضا برای سرمایه‌گذاری بهتر مناسب است؛ از این‌رو با اقبال ویژه خانواده‌ها و احترام و اعتمادی که در این بخش ایجاد شده است، باید زیرساخت‌های ورزش زنان در شهرهای مختلف توسعه‌یافته و ورزشکاران زن با برخورداری از امکانات بهتر، استعدادهای خود را شکوفا کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.