خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی وقایع استان درباره رعایت نشدن حریم خصوصی افراد/سرک کشی به سبک جدید

بررسی وقایع استان درباره رعایت نشدن حریم خصوصی افراد/سرک کشی به سبک جدید

پنجشنبه ۶ آبان ۹۵ شماره ۴۴۹
وقایع استان
فرشته غلامی

تو اتوبوس گوشیمو در آوردم تلگرامو چک کنم، داشتم پستها رو می خوندم که یهو یکی از پشت به شونم زده میگه پست قبلیه رو لایک کن خیلی باحال بود.
بدون شک حداقل برای یکبار هم که شده این جوک و جوک های امثال این را شنیده و لبخندی را بر لب آورده اید. یا اتفاقی شبیه آن برای شما هم پیش آمده یا اینکه در خیابان یا اتوبوس و تاکسی سنگینی نگاه کسی را حس کرده شاید هم نام عطر و کرمی را که زده اید پرسیده اند.
در بسیاری از مواقع که اتفاقی نظایر این برایتان پیش می آید در ابتدا شما بسیار ناراحت و شاید هم معذب شوید که چرا بدون اطلاع از خصوصیات اخلاقی تان و هیچکونه شناختی اینگونه با شما برخورد میکنند.
در این زمان و با گسترش زندگی ماشینی که هرکس دغدغه ها و دلمشغولی های خاص خود را دارند مردم کمتر از گذشته خود را درگیر زندگی جمعی میکنند این مساله در شهرهای بزرگی چون تهران به وضوح دیده میشود اما در اراک شاید این مساله چندان رعایت نشود و همچنان مانند گذشته حالا شاید با اندکی تغییر افراد را با نگاه های سنگین خود همراهی میکنند و به هر بهانه ای که شده می خواهند در سخن را با او باز کنند.
این مسائلی که گفته شد را می توان جزئی از حریم شخصی یا خصوصی افراد مطرح کرد اما به راستی حریم خصوصی چیست؟ حریم خصوصی یا حریم شخصی را در واقع می توان ویژگیها و خصوصیت های هر فرد مطرح کرد که میخواهد خود را از دیگران متمایز کند و این حریم خصوصی در فرهنگهای مختلف می تواند متفاوت باشد. در کشوری مانند امریکا که زندگی فردگرایی بیش از هرنقطه دیکر دنیا رواج دارد فاصله حریم خصوصی افراد بیشتر است و این افراد به بهترین نحو ممکن از حریم خصوصی دیگران را رعایت میکنند اما در ایران وضع به گونه ای دیکر است. چرا که در گذشته ایرانیان زندگی جمعی داشتند اما این روزها با صنعتی شدن کشور مردم ترجیح میدهند که به سمت فردگرایی بروند.
حریم خصوصی انواع مختلفی دارد از جمله حریم اقتصادی، حریم پزشکی، حریم اطلاعات و… که این درجه از خصوصی بودن حریم بسته به تمایل افراد به افشای این حقایق دارد.
حریم خصوصی در قانون
رعایت حریم خصوصی یکی از اصولی است که حتی در قانون اساسی مطرح شده است. لایحه حمایت از حریم خصوصی دارای هفت فصل و ۸۳ ماده و با سر فصلهایی همچون حریم خصوصی جسمانی، حریم خصوصی اماکن و منازل، حریم خصوصی در محل کار، حریم خصوصی اطلاعات، حریم خصوصی ارتباطات و مسئولیت های ناشی از نقض حریم خصوصی توصیف شده است.
اما در آن لایحه مجازات نقض کنندگان هر یک از موارد حریم خصوصی جداگانه تشریح شده است.که حبس از سه ماه تا سه سال و انفصال از خدمت و محرومیت سه تا پنج سال از جمله این مجازات ها می باشد.
در کنوانسیون اروپا در سال ۱۹۵۰ میلادی نیز رعایت حقوق بشر را یکی از اصول مهم مطرح کرده و در این قانون آمده است :« افراد حق دارند که به حریم خصوصی و خانوادگی ، خانه و مکاتبتشان احترام گذاشته شود.»
تفاوت حریم عمومی و حریم خصوصی
حریم عمومی جایی برای حضور همه گروه های اجتماعی است که از آن فضایی برای زیست آزاد هم یاد می شود. در این فضا و حوزه است که گوناگونی فرهنگی و اجتماعی امکان ظهور یافته و صداهای متعدد شنیده می شود. در مقابل حریم شخصی است که می تواند محرمانه و متعلق به افراد باشد و جایی برای حضور دیگران نیست.
نسرین ۲۴ ساله و دانشجوی تاریخ دانشگاه اراک میگوید: یکبار در اتوبوس درون شهری شهرک شهید بهشتی اراک نشسته بودم و مشغول چک کردن تلگرام خود بودم که یکبار سرم را بالا گرفتم و دیدم خانمی که کنارم نشسته به گوشی من نگاه میکند و لبخندی زد و شروع به نظر دادن درباره این عکس کرد.
او ادامه میدهد: این خانم پس از مشاهده این عکس و اظهار نظر درباره آن سر تا پای من را برانداز کرده و از من در خصوص وضعیت تاهلم سوال پرسید.
شادی که حدود ۴ سال است ازدواج کرده درباره حریم خصوصی در زندگی زناشویی میگوید: خانواده شوهرم از همان سال اول ازدواجمان در زندگی ما دخالت میکردند. آنها همیشه از نوع پوشش من و رفت و آمدهایی که داشتیم و در کل در تمام زندگی مان نظر میدادند و همین رفتارشان اخلاق همسر مرا تغییر داد .بنابراین من هم ترجیح دادم که رفت و آمدم را با خانواده همسرم محدود کنم.
فاطمه دختر ۱۷ ساله ای است که با دوستش به پارک رفته او میگوید: با دوستم مشغول قدم زدن و صحبت در پارک بودم که متوجه شدم کسی به فاصله کمی از ما قرار دارد و به صحبتهای ما گوش میدهد.
آقای صادقی ساکنین یکی از آپارتمان های واقع در شهرک پردیس اراک است او از نداشتن حریم خصوصی شاکی است و میگوید: در اراک فرهنگ آپارتمان نشینی رعایت نمیشود و افراد واقع در مجتمع بسیار در کار ما دخالت میکنند بطوریکه زمان رفت و آمد ما به آپارتمان را بطور دقیق میدانند.
حریم خصوصی در جامعه ما بطور کامل فرهنگ سازی نشده است و مردم مرز بین حریم خصوصی و عمومی را نمی توانند به راحتی مجزا کنند و این امر در واقع نیازمند آموزش فرهنگی است برخی از حریم های خصوصی افراد شامل پرسیدن سن، شغل،وضعیت تاهل، مالک یا مستاجر بودن آنها، میزان حقوق دریافتی، پرس و جو در خصوص قد و وزن، سرک کشیدن در یخچال و کمد وخواندن پیامها و ایمیل و…می باشد.
اما در واقع حریم خصوصی جزو مباحثی است که امروزه با پیشرفت علم به چالش کشیده شده و عده ای بعضی از رفتارها را دخالت در امر و حریم خصوصی افراد می دانند و عده ای آن را دلسوزی و یا حفاظت از امور اجتماعی جامعه تلقی می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.