خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی وضعیت تئاتر ساوه در گفتگو با پرکارترین بازیگر این شهر/پشت پای سینما به تئاتر/انتقاد هنرمندان تئاتر ساوه به واگذاری سالن آمفی تئاتر این شهر به سینما

بررسی وضعیت تئاتر ساوه در گفتگو با پرکارترین بازیگر این شهر/پشت پای سینما به تئاتر/انتقاد هنرمندان تئاتر ساوه به واگذاری سالن آمفی تئاتر این شهر به سینما

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۵     شماره۳۳۸

گروه فرهنگی-سمیه انصاری فر

ساوه در سال های اخیر یکی از قطب های مهم تئاتر استان مرکزی بوده است، تئاتری که توانسته بود رسالت اصلی این هنر یعنی جذب مخاطب را به درستی ایفا کند، سالن های مملو از تئاتر و اجراهای متعدد در این شهرستان، ساوه را به قطب تئاتر استان مرکزی تبدیل کرده بود آن هم در وانفسایی که تئاتر در سایر شهرهای این استان خیلی حال و روز خوبی ندارد؛ اما گویا این چراغ فروزان هم این روزها به دلیل برخی بی مهری ها و بی توجهی ها از سوی مسئولین و متولیان فرهنگی ساوه و استان در حال خاموشی است.
در همین خصوص روزنامه وقایع استان پای صحبت های یکی از پرکارترین بازیگران این شهرستان نشسته است تا با وی در خصوص علل و چون و چرای این مسئله صحبت کند، مهدی ملکی بیگدلی یکی از باسابقه های تئاتر استان مرکزی است و در کسوت بازیگر، کارگردان و نویسنده کارهای خوب و خاطره انگیزی در اذهان مخاطبان و اهالی تئاتر به یادگار گذاشته است.
ملکی با اشاره به روزهای پرفروغ تئاتر در ساوه گفت: تئاتر ساوه جایگاه و مسیر خود را به خوبی پیدا کرده بود و در حال حرکت رو به جلو خود بود به طوریکه هیچ کمبودی در هیچ زمینه ای خصوصا زمینه درآمدزایی که هم اکنون یکی از چالش های پیش رو تئاتر در کشور است، نداشت.
وی در خصوص مسئله جذب مخاطب و دارابودن گیشه بعنوان دغدغه امروز تئاتر، ادامه داد: این مسئله تقریبا در ساوه از حالت چالش خارج و یک امتیاز بود در ساوه تئاتر نه تنها وابسته و نیازمند اداره متولی خود نبود بلکه حتی در مواردی به اداره فرهنگ و ارشاد نیز در برخی هزینه ها کمک می کرد و همچنین هنرمندان این شهر در آمد مکفی داشتند.
ملکی افزود: برگزاری دو جشنواره دفاع مقدس و یک جشنواره منطقه ای با کیفیت مطلوب از جمله اقدامات ارزنده تئاتری های ساوه بوده است و حتی ساوه سال گذشته آمادگی برگزاری جشنواره استانی را نیز به اراک اعلام کرده بود.
وی با بیان اینکه تئاتر ساوه یک تئاتر پویا است که در کنار کار هنری درآمدزایی و تولید ثروت داشته است، تصریح کرد: سالن تئاتر شهرستان ساوه همیشه در حال اجرا و با وجود بیش از ده کارگردان در این شهر هر سال تمامی کارگردان ها اجراهای موفق با تعداد بالای استقبال مخاطبان داشته اند.
این بازیگر و کارگردان ساوه ای اظهار کرد: شهر ساوه تا سال گذشته فقط یک سالن نمایش داشت و نیاز یک سالن بلک باکس با این حجم اجرا و تماشاچی در ساوه احساس می شد.
ملکی ادامه داد: تا اینکه با تلاش نماینده شهر و با کمک خیرین اولین سالن بلک باکس استان مرکزی در شهرستان ساوه ساخته شد و اولین اجرا در دی ماه پارسال در این سالن اجرا شد.
وی با بیان اینکه داشتن دو سالن قطعا اتفاق خوبی برای تئاتر ساوه بود؛ ولی این مسئله معکوس شد، اظهار کرد: سال گذشته همزمان با اکران سراسری فیلم محمد رسول ا… (ص) سالن آمفی تئاتر ساوه تبدیل به سینما برای نمایش این فیلم شد و بنا بر این بود که بعد از اکران این فیلم سالن به اهالی تئاتر بازگردانده شود.
ملکی بیگدلی ادامه داد: ولی متاسفانه این سالن بعد از پایان اکران فیلم محمدرسول ا… (ص) دوباره در حال اکران فیلم های دیگر است و در مدت پنج ماه گذشته اجازه هیچ اجرایی در این سالن به هنرمندان تئاتر داده نشده است و طبق شنیده ها طی قرار داد بلند مدتی قرار است که در اختیار بخش خصوصی برای نمایش فیلم باشد.
وی گفت: هم اکنون ظرفیت تئاتر ساوه با این حجم اجرا تنها یک سالن بلک باکس است که قطعا این سالن فقط برای اجراهای خاص تدارک دیده شده و البته که ظرفیت آن پایین است.
ملکی بیگدلی توضیح داد: اجراهای قاب صحنه ای ما متاسفانه نمی تواند در این سالن به اجرا رود و اگر هم برود هم کیفیت گذشته را ندارد و هم اینکه مخاطب ساوه ای هنوز با این سالن ارتباط برقرار نکرده است و در واقع فرهنگ بلک باکس نهادینه نشده است، قطعا مخاطبی که سال ها در سالن آمفی تئاتر ساوه با صندلی های پروازی به تماشای تئاتر می نشسته حالا در سالن بلک باکس راحت نیست.
وی با اعتراض شدید به نادیده گرفته شدن رونق تئاتر در ساوه از سوی مسئولین و اتخاذ تصمیم های در راستای افول این تئاتر در ساوه گفت: ما مخالف نمایش فیلم در شهر ساوه نیستیم؛ ولی اینکه این اتفاق به ضرر مستقیم تئاتر ساوه که بازوی پرقدرتی بود باشد و امکانات و زیرساخت های تئاتر بدون هیچ انصافی به بخش دیگری واگذار شود مورد اعتراض تمامی اهالی تئاتر این شهر است.
این هنرمند ساوه ای ادامه داد: تبلیغات گسترده در شهر برای فیلم هایی که هم اکنون در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند نمایش تصویرهای بازیگران در بنرها و بیلبوردهای بزرگ اکنون به راحتی تئاتر این شهر را به حاشیه رانده است و در واقع توان رقابت را از تئاتر گرفته است برای همین مخاطب تئاتر هم اکنون ریزش کرده است.
ملکی بیگدلی گفت: مسئله دیگر این است که گاه فیلم هایی در این روزها اکران می شود که اگرحرکات و دیالوگ های ردوبدل شده آن در نمایش های ما می آمد هیچ مجوزی به آن داده نمی شد.
وی ادامه داد: سوال ما این است اگر نیاز سینما در این شهر احساس می شد که قطعا یک ضرورت بوده است چرا یک سالن سینمایی ساخته نشد، چرا باید هزینه آن را تئاتر این شهرستان بدهد آن هم تئاتری که پویا بود و پر از تماشاچی و می توانست از ده تا چهل میلیون برای هر اجرای نمایش، درآمد زایی داشته باشد.
ملکی بیگدلی افزود: ساوه تئاتر بومی را در اختیار دارد هنرمندان این شهر نه لابی دارند و نه پول زیاد که برای کار به تهران بروند و قطعا این منطقی نیست وقتی که می توانستند در شهر خود هم کار هنری خود را انجام دهند و هم درآمدزایی داشته باشند.
وی ادامه داد: هم اکنون اکران فیلم در ساوه با ظرفیت کامل تماشاچی انجام می شود و قطعا این فروش گیشه تولید ثروت می کند که جدای از سهم پنحاه درصدی تهیه کننده و سهم بیست و پنج درصدی پیمانکار باقی این درآمد به خزانه دولت می رود.
ملکی بیگدلی گفت: حالا یک سئوال پیش می آید وقتی که قرار است پول مردم هنر دوست و فرهنگی شهر ساوه در راه هنر خرج شود آن هم به قیمت افول هنر بومی چرا نباید این مردم سهمی از این پول داشته باشند، چرا نباید این ثروت تولید شده در همین شهر صرف امور فرهنگی دیگر چون ساخت سالن تئاتر و سینما شود، قطعا این مبلغ واریزی به خزانه دولت در سال مبلغ بالایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه متاسفانه زمزمه هایی مبنی بر واگذاری سالن بلک باکس این شهر به بخش خصوصی می رسد، ادامه داد: چرا باید سالنی که با پول و کمک مردم ساخته شده است در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.
ملکی افزود: اگر این اتفاق بیفتد ما حرفی نداریم ولی به شرطی که از اعتباری که از واگذاری این سالن به بخش خصوصی بدست می آید یک سالن تئاتر استاندارد ساخته شود که قطعا حق ما است.
وی توضیح داد: هم اکنون وضعیت تئاتر شهر ساوه که زمانی سرشار از رونق و مخاطب بود به شکلی شده است که بسیاری از هنرمندان آن بیکار شده اند و به دنبال شغل هستند، در واقع تئاتر کارآفرین و اشتغالزا حالا به رکود رسیده است.
ملکی بیگدلی اضافه کرد: مسئولین فرهنگی باید در برابر بیکاری اهالی تئاتر ساوه پاسخگو باشند زیرا تئاتر ساوه در مقایسه با تئاتر بقیه شهرهای استان که بدون مخاطب و بیشتر جشنواره ای بود یک الگو بود.
وی تصریح کرد: متاسفانه مسئولین فرهنگی شهر با بی تدبیری این الگو را از بین بردند و در برابر اعتراض ما جوابشان این است که تبدیل سالن های ارشاد به سینما یک قانون است؛ دقیقا انتقاد جایی وارد است که چرا مسئولین که آمار و وضعیت تئاتر این شهر را می دانستند چرا تمهید و تدبیری در این خصوص نیندیشیدند.
این بازیگر و کارگردان ساوه ای توضیح داد: در تمامی کشورهای اول دنیا توسعه به صورت متوازن است؛ ولی در کشور ما بیشتر پایتخت مورد توجه است برای همین بیشتر هنرمندان از شهرهای خود مهاجرت می کنند.
ملکی بیگدلی ادامه داد: متاسفانه به بهانه توسعه سینما، توسعه شهر ما را نابود کردند در حالیکه ما خودمان به دنبال توسعه سینما در شهرمان بودیم و برگزاری جشنواره فیلم های صدثانیه ای یکی از اقدامات ارزنده در این راستا بود و می خواستیم همچون تئاتر ساوه را تبدیل به قطب فیلمسازی کنیم. وی ادامه داد: کسانی که این قوانین را وضع می کنند هیچ آگاهی و علمی در این زمینه ندارند، من البته به طور خاص از مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان نیز انتقاد دارم، ایشان یک فرد سینمایی هستند و می دانیم که در این زمینه حمایت هایی داشته اند.
به هر حال این روزها آنچه دغدغه هنرمندان تئاتر شهر ساوه است از دست دادن سالن آمفی تئاتری است که روزی است سرشار از مخاطب و علاقمندان نمایش بود و حالا بنا بر اتفاق هایی که به درستی معلوم نیست سرمنشا آن چیست این رونق از بین رفته است، امیدواریم مسئولین فرهنگی ساوه و استان در این زمینه تدبیری بیندیشند.

۱ دیدگاه

  1. از جناب ملکی به عنوان یک هنرمند انتظار می رود در سبد مصرف فرهنگی مردم خوب ساوه سهمی را هم برای سینما قائل شوند و اجازه دهند بخشی از ظرفیت موجود در فضاهای فرهنگی و هنری متعلق به ارشاد ساوه در اختیار سینما قرار گیرد. ایشان خوب می دانند که بیش از ربع قرن از تخریب سینما فلسطین ساوه و تعطیلی برنامه نمایش فیلم در سالن هلال احمر و آمفی تئاتر کتابخانه ارشاد می گذرد و در همه این سالها مردم و علاقمندان از تماشای تولیدات سالانه سینمای ایران بر روی پرده محروم بوده اند.
    قدر مسلم ادامه فعالیت اهالی زحمتکش تئاتر در تنها بلک باکس موجود و نمایش فیلم در مجتمع فرهنگی و هنری رونق و نشاط اجتماعی شهر را افزایش می دهد و باعث افزایش تماشاگران هر دو مقوله می شود. البته مسئولان امر و انجمن نمایش ساوه باید به فکر استفاده و تجهیز سالن های احتمالی موجود در دیگر دستگاه های شهر باشند. سازمان سینمایی در تعقیب راهبرد افزایش کارآیی و اثر بخشی مجتمع های فرهنگی و هنری ادارات ارشاد در شهرهای فاقد سینما، از سال گذشته اقدام به تجهیز سالن مجتمع های فوق برای نمایش فیلم کرده است که با استقبال پر شور مردم در چنین شهرهایی روبرو بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.