خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی علل اجرای ناموفق طرح جمع آوری متکدیان در اراک/ناکامی در خیابان

بررسی علل اجرای ناموفق طرح جمع آوری متکدیان در اراک/ناکامی در خیابان

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶    شماره ۶۹۸

***

وقایع استان

سحر یاری

***

زن چادر رنگ و رورفته اش را که پایینش خاکی شده را زیر گلویش سنجاق کرده است. صورت آفتاب سوخته ای دارد و یک کودک یکی و دو ساله در آغوش که سرش را با باندی آغشته به بِتادین بسته است. او را معمولا سر همین چهارراه می شود دید به شیشه ماشین های پشت چراغ قرمز می زند و با اشاره به کودک در آغوشش دستش را ملتمسانه دراز می کند خیلی ها بی توجه اند او هم دیگر می داند منتظر نمی ماند و به سراغ ماشین بعدی می رود بعضی ها هم از روی بی حوصلگی یا ترحم شیشه را پایین داده و اسکناس یا سکه ای را بــه او می دهند. به غیر از این ها در خیابان های مرکز شهر کم نیستند زنانی که چادر به رو کشیده اند و گوشه دیوار نشسته اند و یا مردانی که نقص جسمانی ای دارند و دست جلوی هر رهگذری دراز می کنند. در میان اینها گاه سالمندان و کودکانی دیده می شود که به نظـر می رسد به میل خود دست درازی نمی کنند و مجبور به این کار هستند. از آمار مردان و کودکان اسفند به دست و تمبک به دست اگر فاکتور بگیریم، می بینیم که تعداد گدایان و متکدیان در شهر ما روز به روز رو به افزایش است و همین باعث شده تا دستگاه های متولی تنها راهکار آن را جمع آوری متکدیان از سطح شهر بدانند. طرح شناسایی و جمع آوری متکدیان مصوبه ای بود که در ۱۵ اردیبهشت سال ۷۸ در شورای عالی اداری در وزارت کشور به تصویب رسید. این مصوبه بنا به‌ پیشنهاد مشترک‌ معاونت‌ حقوقی‌ و امور مجلس‌ ریاست‌ جمهوری‌، سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، سازمان‌ امور اداری‌ و استخدامی‌ و وزارت‌ کشور و به‌ منظور اصلاح‌ ساختار و ایجاد هماهنگی‌ در فعالیت‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ و ارتقاء کارآیی‌ و بهبود روش‌های‌ مربوط‌ به‌ مبارزه‌ با تکدی‌ و جمع‌آوری‌، شناسایی‌ و تعیین‌ وضعیت‌ افراد بی‌سرپرست‌، گمشده‌، متواری‌، در راه‌ مانده‌ و موارد مشابه‌ و همچنین‌ تنظیم‌ وظایف‌ دستگاههای‌ عمومی‌ و دولتی‌ در این‌ امور تصویب‌ نمود. در این مصوبه ارگان هایی چون دادگستری، شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، فرمانداری، کمیته امداد، وزارت کار و امور اجتماعی و … حضور داشتند؛ اما با گذشت نزدیک به دو دهه از این طرح همچنان خلاهای بارز و در واقع عدم کارساز بودن آن دیده می شود و در بیشتر موارد باز هم چند صباح بعد از جمع آوری متکدیان همان ها را می بینیم که در خیابان های شهر پرسه می زنند و داستان های بدبختی شان را روایت می کنند و حواله مان می کنند به دعاهای سرت سلامت.
در اراک نیز سال هاست طــرح هایی بـــرای جمع آوری متکدیان اجرا می شود اما در کنار انتقادهایی که به کلیات این طرح وارد است؛ برخی عدم هماهنگی میان ارگان های متولی این امر باعث شده که اجرایی شدن خود طرح با شکست مواجه شود. مردادماه امسال بود که طرح جمع آوری متکدیان به دلیل حاضر نشدن نماینده نیروی انتظامی در مرحله اجرایی آن متوقف شد.
در آخرین مورد از اجرای این طرح که بنا بود روز شنبه ۱۵ مهرماه اجرا شود باز ردپای این عدم هماهنگی ها دیده می شد و ساماندهی دو متکدی در میان خیل عظیم متکدیانی که قدم به قدم در شهر دیده می شود نشان از این دارد که در این مسیر مشکلات بسیاری وجود دارد. به گزارش وقایع استان به نقل از ایکنا، طرح ساماندهی متکدیان پس از سه ماه تأخیر در برخی مناطق اراک در حالی اجرا شد که معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری اراک از تعداد متکدیان جمع آوری شده اظهار بی‌اطلاعی کرد اما نماینده فرمانداری اراک در جمع آوری متکدیان این طرح را به دلیل جمع آوری فقط ۲ متکدی در عین مشارکت ۱۲ دستگاه، شکست خورده اعلام کرد.
مجید زارعی، معاون سیاسی فرمانداری اراک در رابطه با اجرای این طرح گفت: روز شنبه با مشارکت ۱۲ دستگاه متولی همچون فرمانداری، بهزیستی، کمیته امداد خمینی(ره)، دادگستری، نیروی انتظامی، شهرداری، خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی و… این طرح اجرا شد.
وی ادامه داد: طرح جمع آوری متکدیان سال‌های گذشته نیز اجرایی شده بود و امسال اقدام مناسبی بر اساس مصوبه کارگروه ساماندهی متکدیان صورت گرفت؛ اینکه نیروی انتظامی افرادی که تکدی‌گری کنند را طبق ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی به عنوان مجرم به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.
زارعی تصریح کرد: این طرح در محدوده خیابان شهید بهشتی، میدان شریعتی، میدان شهدا، خیابان محسنی، میثم، خیابان قائم مقام، چهار راه ادبجو و بازار اجرایی شد که بلافاصله بعد از جمع آوری، افراد به مددسرای شهرداری انتقال و در آنجا به وضعیت آنان رسیدگی شد.
معاون سیاسی فرمانداری اراک با بیان اینکه اطلاعی از آمار دقیق متکدیان دستگیر شده در این دوره از طرح ندارد، گفت: متکدیانی که متعلق به استان هستند و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار ندارند چنانچه شرایط لازم را داشته باشند این دو نهاد موظف هستند آنها را تحت پوشش قرار دهند و چنانچه دارای شرایط لازم نبودند به صورت رایگان برای کسب مهارت به سازمان فنی‌وحرفه‌ای معرفی می شوند. افرادی که نام آنها سال‌های گذشته در لیست نیروی انتظامی به عنوان متکدی ثبت شده است به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: متکدیان بی‌هویت نیز برای حکم دادستانی و اعلام هویت‌ در مددسرا نگهداری می‌شوند. این طرح قرار است مجدداً هفته آینده اجرا و متکدیانی که از استان‌های دیگر به استان مرکزی آمده‌اند پس از غربالگری به استان‌های خود ارجاع داده می‌شوند.
یدالله بادکوبه، نماینده فرمانداری اراک در جمع آوری متکدیان نیز گفت: این طرح با شکست مواجه شد و روز شنبه به دلیل اینکه از طرف شهرداری اراک برای نیروی انتظامی نامه ارسال نشده بود اجرای طرح از ساعت ۱۱ به ساعت ۱۲:۳۰ موکول شد و در نهایت فقط ۲ متکدی در سطح شهر اراک ساماندهی شد.
وی افزود: شهرداری موظف است به ۱۱ دستگاه متولی برای اجرای طرح، نامه بزند و آنها را گرد هم آورد، ساعت طلایی حضور متکدیان۱۰ الی ۱۲ ظهر است و به دلیل تأخیر در اجرای طرح متکدیان بیشتری در سطح شهر شاهد نبودیم.
نماینده خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی در جمع آوری متکدیان گفت: از ۲ نفر متکدی دستگیر شده یک نفر متعلق به استان لرستان و نفری دیگر با نام «ع.ک» ساکن شهر اراک است که به دلیل معلولیت تحت پوشش بهزیستی بوده و ماهانه ۸۰ هزار تومان از این نهاد دریافت می‌کند. این فرد دارای پنج فرزند است و دلیل تکدی‌گری خود را مکفی نبودن یارانه بهزیستی می‌داند.
بادکوبه با بیان اینکه هر دو نفر متکدی جمع آوری شده برای تعیین تکلیف به اورژانس بهزیستی اراک تحویل داده شده‌اند، گفت: اکثر متکدیان حاضر در استان از مهاجران استان‌های دیگر همچون ایلام هستند؛ ولی در مجموع استان مرکزی دارای ۱۰۰ متکدی است که از این تعداد ۴۲ نفر در اراک فعالیت دارند. اکثر متکدیان آقا هستند و جمعیت بسیار کمی متعلق به بانوان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.