خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/پیش به سوی لیست واحد

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در استان/پیش به سوی لیست واحد

پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۲
****
عباس لعل بار
وقایع استان
****
با وجود گذشت نزدیک به یک هفته از اعلام نتایج بررسی صلاحیت های داوطلبان همچنان شاهد برقراری یک دیالوگ میان اصلاح طلبان و هیات عالی نظارت انتخابات شوراها در استان هستیم. از سویی اصلاح طلبان در نقد رد صلاحیت ها مطلبی در فضای مجازی منتشر می کنند و از سویی دیگر، سلیمی به عنوان رییس هیات نظارت انتخابات شوراهای استان در پاسخ به آنها در کانال خود یا خبرگزاری ها گفتگویی می کند.
اصلاح طلبان و حامیان دولت معتقدند که اکثریت رد صلاحیت های صورت گرفته از طیف اصلاح طلب و اعتدالگراست و این اقدام مانع از برگزاری یک انتخابات پرشور خواهد شد. علیرضا سلیمی هم در پاسخ به این اظهارات بیان می دارد: در مجموع بررسی صلاحیت های داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان مرکزی در هیات های اجرایی و نظارت تنها ۶ درصد داوطلبان رد صلاحیت شدند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در گفتگویی که با خبرگزاری ایسنا انجام داده است می افزاید: میزان بالای ثبت نام بیانگر حساسیت مردم در مشارکت جهت تعیین سرنوشت خویش است، در مجموع بیش از ۶ هزار نفر در استان مرکزی در مهلت قانونی اقدام به ثبت نام در این رقابت انتحاباتی کردند.
وی با اشاره به انصراف برخی از داوطلبان پس از ثبت نام و در حین پروسه بررسی صلاحیت ها گفت: با اعلام انصراف برخی از داوطلبان مجموع کل ثبت نام کنندگان به کمتر از ۶ هزار نفر رسید.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به گرایش سیاسی داوطلبان گفت: در مجموع کل استان حدود ۷۰ درصد از داوطلبان گرایش اصلاح طلبی دارند و ۳۰ درصد باقیمانده یا مستقل یا اصولگرا هستند.
وی با انتقاد از نگاه سیاسی به موضوع پروسه بررسی صلاحیت‌ها اظهار کرد: این میزان رد صلاحیت براساس استعلامات مراجع چهارگانه و فارغ از شائبه‌های سیاسی صورت گرفته است و اعلام موضع برخی نسبت به هیات نظارت بر این مبنا که رد صلاحیت ها ناشی از نگاه سیاسی تلقی شده است، یک تهمت است.
وی با تاکید براینکه این افراد از قانون گرایی این مجموعه نظارتی نگران هستند، اظهار کرد: آنان که صلاحیت کاندیداتوری عضویت در شوراهای شهر را ندارند به جای تهمت زدن و شائبه سیاسی ایجاد کردن به دنبال این باشند که چرا استعلامات آنها از طریق مراجع چهارگانه منفی اعلام شده است و پیگیر این موضوع باشند که چنانچه حقی از آنها ضایع شده است، موارد را براساس مستندات موجود اعلام کنند.
حجت‌الاسلام سلیمی قانون مداری را ملاک بررسی صلاحیت ها در هیات نظارت دانست و افزود: برخی از مسئولان نیز به استعلامات صورت گرفته توجهی نکردند که این امر برخلاف قانون است و آنها که در این مرحله براساس مفاد قانونی عمل نکردند بدانند که مردم فریب نخواهند خورد.
وی تاکید کرد: هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مرکزی با تمکین بر قانون صرفا با استناد به استعلامات مراجع چهارگانه صلاحیت داوطلبان را بررسی خواهد کرد و تحت هیچگونه فشار سیاسی قرار نگرفته و عقب‌نشینی نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه گردن کشی سیاسی در برابر قانون پذیرفته نیست، افزود: هیات نظارت اجازه باج خواهی سیاسی به هیچ فرد یا جریانی نخواهد داد و با تمکین به قانون به وظیفه خویش عمل کرده و هیچ اراده ای نمی تواند در فعالیت قانونی هیات نظارت خللی ایجاد کند.
رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در استان مرکزی، حق‌الناس و حق نظام و قانون را دو ویژگی مهم در بررسی صلاحیت های داوطلبان در مرحله استانی دانست و افزود: در صورتی که سندی علیه داوطلبانی که به ناحق رد صلاحیت شده اند، وجود نداشته باشد قطعا مانع از بروز آسیب به این داوطلب شده و نخواهیم گذاشت حقی از وی ضایع شود و برعکس چنانچه مستنداتی دال بر عدم صلاحیت افراد تایید صلاحیت شده وجود داشته باشد و در مرحله اجرایی لحاظ نشده باشد، براساس قانون بازنگری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هیات نظارت استان مرکزی با حوصله و دقت فراوان کار بررسی صلاحیت‌ها را به درستی انجام می دهد و از هرگونه کار شتابزده و عجولانه پرهیز خواهد کرد، گفت: علاوه بر رصد تخلف‌ها چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی که در پروسه بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت، اجازه نخواهیم داد از هیچ کسی حقی ضایع شود.
حجت‌الاسلام سلیمی در ادامه با تاکید مجدد بر اینکه تنها ۶ درصد داوطلبان رد صلاحیت شدند، گفت: مظلوم‌نمایی برای تولید رای و آمار غلط دادن و نیز شائبه سیاسی ایجاد کردن در جامعه به هرکیفیت نمی تواند مردم را فریب دهد و مردم ما با بینش سیاسی بالا و پیگیری اخبار از مراجع رسمی و موثق تحت تاثیر اینگونه اقدامات قرار نخواهند گرفت.افراد وجریاناتی که طی روزهای اخیر هیات نظارت استان را در رابطه باتعیین صلاحیت کاندیداها به سیاسی کاری محکوم کرده اند باید پاسخگو باشند.
فرماندار خمین هم خبر داده است که ۷۹ درصد از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا این شهرستان تاکنون تایید صلاحیت شدند. ساداتی افزوده است: از ۶۷۷ داوطلب ثبت نام شده برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در این حوزه تا کنون ۵۳۸ داوطلب تایید صلاحیت شدند. فرماندار دلیجان هم از رد صلاحیت ۱۳ داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستاهای این شهرستان خبر داد.
اولین سخنران اصلاح طلبان آمد
اصلاح طلبان که هم زمان برنامه های خود را برای انتخابات شوراهای شهر و ریاست جمهوری دنبال می کنند، در فراخوانی خواستار این شدند تا افرادی که تمایل به حضور در لیست واحد شورای شهر آنها دارند اعلام آمادگی نمایند. روح الله هاشمی، دبیر شورای اصلاح طلبان استان در گفتگو با وقایع استان گفت: تنها راه حضور در لیست اصلاح طلبان پر کردن فرم های مربوطه و ارسال آن به دبیر خانه این شورا است.
دبیـــر و سخنگوی شورای اصلاح طلبان استان افزود: براساس مصوبه هیات رییسه شورا ، تنها راه بررسی شرایط کاندیداهای شورای شهر اراک جهت حضور در لیست اصلاح طلبان ، از طــریق فرم های خود اظهاری که قبلا در کانال اطلاع رسانی این شـــورا در تلگرام (eslahtalabanmarkazi@ ) منتشر شده، می باشد و لذا کسانی که اقدام به تکمیل و ارسال آن فرمها به ایمیل دبیرخانه (dabirostanmarkazi@gmail.com ) تا تاریخ جمعه هشتم اردی بهشت ننمایند در چرخه بررسی قرار نخواهند گرفت .
اصلاح طلبان و حامیان دولت علاوه بر ستاد مرکزی، دارای ستادهای مختلفی هستند از جمله ستادهای شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان و ستادهای انتخاباتی احزاب و تشکل هایی که در استان حضور دارند. همچنین روز گذشته نیز اسامی روسای ستادهای شهرستان ستاد دکتر روحانی اعلام شد.
اصلاح طلبان برای نخستین مراسم سخنرانی خود به سراغ علی شکوری راد رفتند، شکوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران علاوه بر اراک در خمین هم حضور یافت. وی در خمین با اشاره به دستاوردهای دولت کنونی گفت: این دستاوردها باید به درستی به اطلاع مردم رسانده شود تا آنان از خدمات و دستاوردهای دولت آگاه شوند.
علی شکوری راد افزود: مردم با بینش و آگاهی دولت یازدهم را برگزیدند و این انتخاب دستاوردهای مطلوبی در عرصه داخلی و بین المللی برای کشور به ارمغان آورد. وی اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که اقتصاد کشور متلاشی شده و رشد منفی داشت، قطعنامه های متعددی علیه ایران صادر شده بود و علاوه بر آن تورم ۴۰ درصدی و مشکلات زیادی در کشور وجود داشت. شکوری راد افزود: در مجموع کارنامه دولت روحانی قابل قبول است و باید همه از این کارنامه و عملکرد موفق مطلع باشند.
وی در اراک هم با بیان اینکه حسن روحانی در پی تحقق مطالبات اصلاح طلبان است افزود: البته هنوز برخی از مطالبات محقق نشده است که در اختیار تام روحانی نیست.
وی گفت: تداوم دستاوردهای مطلوب دولت تدبیر و امید به حمایت آگاهانه نیاز دارد و باید حماسه ماندگار در انتخابات در دفاع از عملکرد دولت ایجاد کرد.
شکوری راد گفت : ارزیابی عملکرد دولت شاخص های مطلوبی را نشان می دهد وباید با آرای معنادار مسیر مطلوب در تداوم این راهبردها را باز گذاشت تا کار نیمه به پایان برسد. وی ادامه داد: به نظر می رسد که برخی گروه های اصولگرا هم خواهان ادامه کار دولت روحانی هستند و این مسئله پیروزی روحانی را مسجل می کند.
افتتاح ستاد رییسی
ستاد حجت الاسلام رییسی به ریاست احمدرضا نوازنی آغاز بکار کرد. نوازنی در مراسم افتتاح ستاد رییسی با اشاره به خصوصیات حجت الاسلام رییسی بیان داشت: رعایت اصول شرعی و اجرای قانون از اولویت‌ها و اصول مهم ستادهای حجت‌الاسلام رییسی است. نوازنی با اشاره به برنامه‌های ستادهای انتخاباتی این کاندیدای ریاست جمهوری دوره دوازدهم اظهار داشت: از ظرفیت و توان همه نیروهای انقلابی در استان مرکزی و همه کسانی که نسبت به انقلاب، اسلام و ارزش‌ها دلسوز هستند بهره خواهیم گرفت.
نوازنی بیان کرد: تخلف از قانون و قانون‌شکنی را خلاف شرع می‌دانیم و به شدت از آن دوری می‌کنیم، حتی اگر دیگر ستادها اقدامات قانون‌شکنانه‌ای داشته باشند و تخلف کنند اجازه هیچ تخلفی را به ستادهایمان در استان نخواهیم داد.
وی عنوان کرد: البته یک اصل را نباید فراموش کنیم و آن مطالبه‌گری است زیرا فراموشی این اصل مهم مطالبه‌گری سبب شده تا شاهد حضور استانداری ضعیف و مدیران پروازی در استان مرکزی باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.