خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در استان/تعرفه های سرنوشت

بررسی روزانه اخبار انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در استان/تعرفه های سرنوشت

شنبه ۹ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۳
****
علی امیدی
وقایع استان
****
تنها بیست روزدیگر تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستای استان باقی مانده و تمام مسئولین و عوامل اجرایی انتخابات سخت مشغول فعالیت هستند. در این میان ستاد انتخابات استان و هیات نظارت بر انتخابات استان دو مجموعه ای هستند که بیشترین خبرها گرداگرد آنها شکل می گیرد.
در واپسین روز هفته گذشته ستاد انتخابات و هیات نظارت استان در نشستی مشترک جزییاتی از نحوه برگزاری انتخابات را بیان نمودند. رییس ستاد انتخابات در این نشست اعلام کرد که یک میلیون و ۲۱۰ تعرفه تحویل فرمانداری ها شده، تعرفه هایی که سرنوشت انتخابات را رقم خواهند زد.
شکرالله حسن بیگی در این نشست گفت: یکهزار و ۶۹ شعبه اخذ رای در این استان برای دریافت آرای مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی شده است.
وی افزود: ۷۰۰ شعبه ثابت و ۳۶۹ شعب سیار برای فرآیند اخذ آرای مردمی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان مرکزی فعال خواهد بود.
معاون استاندار ادامه داد: بیشترین شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان اراک با ۲۹۷ شعبه است.رییس ستاد انتخابات استان مرکزی بیان داشت: ستاد انتخابات استان مرکزی از ۱۴ دی ماه فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش دارد انتخاباتی قانونمند، سالم وهمراه با آرامش و امنیت کامل را در استان ترتیب دهد.
حسن بیگی افزود: یک میلیون و ۲۱۰ تعرفه رای برای انتخابات ریاست جمهوری در استان مرکزی تحویل فرمانداری های استان شده است.
وی بیان کرد: دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۴۸ شعبه شهر خمین و ۶۹ شعبه شهر ساوه با اختصاص ۱۰ دستگاه تمام اتوماتیک به صورت الکترونیکی برگزار می شود و بزودی آموزش های لازم و تمرین های عملی به منظور استفاده از تجهیزات الکترونیکی در این ۲ شهر برگزار می شود.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی توضیح داد: برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان مرکزی ۲۳حوزه فعالیت دارند و ۲۵ هزار نفر شامل نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی، عوامل اجرایی، عوامل نظارت بازرسی و هیات اجرایی با ستاد انتخابات استان مرکزی همکاری دارند.
وی اضافه کرد: ۷۲۰ نفر معتمد از سوی فرمانداری ها برای این انتخابات به هیات نظارت استان معرفی شدند که از این تعداد صلاحیت ۶۹۰ نفر آنان تایید شد و از کل معتمدان ۲۰۷ نفر به عنوان معتمد اصلی، ۱۱۵ نفر به عنوان معتمد علی البدل هستند و ۳۶۸ نفر نیز به عنوان معتمدغیرعضو معرفی شده اند که با سمت عوامل اجرایی و نماینده فرمانداران در شعب اخذ رای با ستاد انتخابات استان همکاری می کنند.
حسن بیگی با تاکید بر همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی برای رای گیری گفت: با توجه به اینکه ممکن است برخی افراد کارت ملی نداشته باشند همراه داشتن اصل شناسنامه و کد ملی الزامی است و ادارات ثبت احوال نیز در ۲۹ اردیبهشت ماه فعال هستند و افراد فاقد کارت ملی می توانند کد ملی خود را دریافت کنند.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی خاطر نشان کرد: صیانت از آرای مردم به عنوان امانتداران صدیق وظیفه تک تک برگزار کنندگان انتخابات است و تمام تلاش در این راستا به کار گرفته شده است.
رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی نیز در این نشست مشترک اساس کار عوامل اجرایی و ستاد انتخابات را صداقت و بی طرفی همکاری و همدلی عنوان کرد، گفت: هیات نظارت با تایید صلاحیت ۶۹۰ نفر از معتمدان اعلام شده به اصل همکاری و همدلی عمل کرده و رد صلاحیت انجام شده همراه با دلایل محکم و عمل به قانون بوده است.سید باقر تقوی عراقی تاکید کرد: لازم است آموزش لازم به نماینده فرمانداران حاضر در شعب اخذ رای و عوامل اجرایی با جدیت دنبال شود تا مشکلی در روز رای گیری وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: نیاز است که ستاد انتخابات استان نشستی به منظور تبیین چارچوب ها و قوانین تبلیغاتی با مسئولان ستادهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد و الزامات و محورهای تبلیغات را یادآوری و تشریح کند تا برخی تبلیغات خارج از قانون حذف شود.
تقوی عراقی اظهار کرد: نماینده نامزدهای انتخابات در شعب اخذ رای باید نسبت به وظایف و چارچوب های خود واقف باشند چراکه حضور این افراد در شعب به معنای دخالت در کار اجرا و نظارت نیست و باید موارد قانونی برای آنان تبیین شود.
پیش از این نشست حسن بیگی از تشکیل ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در استان گفت. وی بیان کرد: ستادهای انتخاباتی چهار نامزد ریاست جمهوری در این استان تشکیل شده و دو نامزد دیگر هنوز به صورت رسمی ستادهای تبلیغاتی خود را در این منطقه فعال نکرده اند.
شکرالله حسن بیگی افزود: ستادهای تبلیغاتی حجت الاسلام حسن روحانی، محمد باقر قالیباف، سید مصطفی میرسلیم و حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در استان آغاز به کار کرده که مسئولیت این ستادها در این استان به ترتیب با رضا آستانه، محمدحسین فرمهینی فراهانی، نادر مقدسی و احمدرضا نوازنی است. وی توضیح داد: هنوز ستاد تبلیغی آقایان جهانگیری و هاشمی طبا هنوز در استان به طور رسمی اعلام موجودیت نکرده است.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی توضیح داد: برابر قانون انتخابات هر نامزد ریاست جمهوری یک ستاد اصلی در مرکز کشور دارد که نمونه امضاء رییس آن به ستاد انتخابات ارائه شده و این ستاد اصلی تکلیف ستادهای استانی و شهرستانی را روشن می کند. حسن بیگی اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل ستادهای انتخاباتی منوط به مناطق شهرداری نیست و هر نامزد بر حسب نیاز می تواند ستادهای متعددی را دایر کند و محدودیتی در این خصوص نیست اما نظارت و تصمیم ایجاد ستادها با ستاد مرکزی هر نامزد است. وی توضیح داد: در قانون انتخابات تاکید ویژه شده است که راه انداختن کاروان تبلیغی ممنوع است و هیج ستاد تبلیغی حق استفاده از بلندگوی سیار را ندارد و از تمامی فعالان ستادها در استان مرکزی درخواست می شود که قانونگرا باشند.
رییس ستاد انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: در صورت دعوت از چهره های برجسته سیاسی و اجتماعی و فعالان برای سخنرانی در استان هر ستاد باید با نامه رسمی محل و زمان سخنرانی ها را به اطلاع فرمانداری ها برساند تا امنیت مراسم به بهترین شکل تامین شود و در صورت اهمال از این مهم تمامی مسئولیت با ستاد انتخاباتی خواهد بود.
افزایش رد صلاحیت ها در هیات نظارت
رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در استان مرکزی در گفتگو با ایسنا از کاهش آمار رد صلاحیت شدگان داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا در جریان روند بررسی صلاحیت ها در مرحله استانی خبر داد. علیرضا سلیمی افزود: در جریان رسیدگی به روند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان مرکزی در هیات‌های اجرایی ۲۱۰ داوطلب واجد صلاحیت لازم شناخته نشدند. وی خاطرنشان کرد: با ارسال پرونده داوطلبان به هیات های نظارت شهرستان و بررسی دقیق از سوی اعضای هیات نظارت و با تأکید بر رعایت مفاد قانونی و لحاظ کردن استعلامات از مراجع چهارگانه شمار رد صلاحیت‌شدگان به ۳۰۰ نفر افزایش یافت.
وی تصریح کرد: افزایش ۹۰ نفری آمار رد صلاحیت‌شدگان در هیات‌های نظارت به‌علت توجه نکردن هیات‌های اجرایی به استعلامات مراجع چهارگانه بوده است که تخلف است و هیات های نظارت براساس قانون رفتار کرده و با استناد به استعلامات صلاحیت ۳۰۰ داوطلب را تائید نکرد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت نام حدود ۶ هزار نفر در رقابت انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان مرکزی گفت: صلاحیت افرادی که در هیات های نظارت شهرستانی تائید شده است، قطعی است و در صورتی صلاحیت آنها در هیات های نظارت استانی مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت که تخلف انتخاباتی یا تبلیغ زودهنگام در موعد غیررسمی داشته باشند. وی بیان کرد: در هیات نظارت استان نیز با بررسی دقیق صلاحیت افرادی که رد صلاحیت شده اند و نگاه دقیق به اعتراضات، در صورتی که مستنداتی مبنی بر احقاق حق داشته باشند صلاحیت این دسته از داوطلبان مورد تایید قرار خواهد گرفت و قطعا آمار رد صلاحیت شدگان در مرحله استانی کاهش پیدا خواهد کرد.
حجت الاسلام سلیمی با تأکید بر اینکه در عمل به قانون، استعلامات مراجع چهارگانه را نادیده نخواهیم گرفت، گفت: به هیچ وجه تحت تاثیر جوسازی ها و شائبه افکنی هایی که علیه هیات نظارت صورت می گیرد قرار نگرفته و به همه کسانی که نسبت به اینگونه رفتارها اقدام می کنند توصیه می کنیم که در برابر قانون گردن کشی سیاسی نداشته باشند و اطمینان داشته باشند که قانون ملاک رفتار این مجموعه نظارتی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.