خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی آخرین وضعیت طرح ۵۵ متری اراک و طرح این سوال که مردم تا چه زمانی باید در بلاتکلیفی به سر ببرند؟/دوراهی لغو و اجرا

بررسی آخرین وضعیت طرح ۵۵ متری اراک و طرح این سوال که مردم تا چه زمانی باید در بلاتکلیفی به سر ببرند؟/دوراهی لغو و اجرا

سه شنبه ۷ شهریور ۹۶   شماره ۶۶۷

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

این روزها بحث انتخاب شهردار به یکی از داغ ترین خبرهای روز اراک تبدیل شده و مشکلات و معضلات شهری بر سر زبان گزینه های شهرداری افتاده است. یکی از این مشکلات که این روزها بیش از همه تیتر یک خبر رسانه های استان شده طرح ۵۵ متری است که بسیاری از اهالی حاضر در مناطقی که در این طرح واقع شده اند بــــا اعتراض های خود، خواهان لغو سریع آن هستند.نمونه آخر این اعتراض ها نصب بنرها و پلاکاردهایی بر روی دیوار منازل اهالی می باشد که در آن به صراحت نوشته شده است که «خواهان لغو طرح ۵۵ متری هستیم». با این وجود مدیران استان در اظهارنظرهای مختلفی بیان کرده اند که طرح ۵۵ متری توجیه قانونی دارد و مسر به اجرای آن هستند. در میان اعضای شورای شهر هم مخالفان و موافقان اظهار نظرهای مختلفی داشته اند. در این میان یکی از موافقان اجرای طرح مدیرکل دفتر امور فنی استانداری است که در آخرین اظهارنظرش آخرین وضعیت اجرای طرح ۵۵ متری در کلانشهر اراک را تشریح کرد.» به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، حمیدرضا نوازنی با اشاره به حواشی حاصل از اجرائی نشدن پروژه ۵۵ متری امیرکبیر شهر اراک اظهار داشت: پروژه ۵۵ متری پروژه‌ای مستقر در طرح جامع و تفصیلی شهر اراک است که از سال ۸۲ پیش‌بینی و به تصویب رسیده و طرحی نیست که توسط دستگاه ویژه‌ای اعمال شده باشد.
وی افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور دستورکار این طرح ابلاغ شده و شهرداری موظف به اجرای این طرح است اما یکی از معضلات موجود در ساختار شهرداری داشتن نگاهی در قالب سودآوری توسط شورا و شهرداری به این پروژه بوده است.
مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی تصریح کرد: اینکه هر طرحی باید توجیه اقتصادی داشته باشد امری پذیرفته شده است اما برخی از طرح‌ها به‌منظور ارائه خدمات تعیین می‌‍شوند و به این سبب مجموعه شهرداری نباید در راستای ارائه خدمات به مردم به دنبال توجیه اقتصادی باشد.
نوازنی ادامه داد: جمع‌آوری زباله‌های شهری توسط شهرداری توجیه اقتصادی ندارد اما شهرداری به‌منظور تامین رفاه حال شهروندان این اقدام را انجام می‌دهد، حال باید پرسید مگر شهرداری در قبال ساخت پارک‌ها و مجموعه‌های فضای سبز توجیه اقتصادی دارد و به این سبب باید گفت هر اقدامی که در فضای شهری به انجام می‌رسد بطور قطع نباید توجیه اقتصادی داشته باشد. وی عنوان کرد: ارائه خدمات به شهروندان جزئی از وظایف ذاتی مجموعه شهرداری محسوب می‌شود که احداث خیابان، آسفالت معابر، ترمیم کوچه، تاسیس معبر جدید و غیره از این جمله وظایف شهرداری‌ها هستند.
مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: داشتن نگاهی اقتصادی به این پروژه از عمده‌ترین اشکالات وارده به این طرح محسوب می‌شود زیرا این طرح بطور کامل جنبه خدماتی دارد و شهرداری همیشه به دنبال آن بوده تا سرمایه‌گذاری پیدا شود تا این طرح را به اجرا برساند و هزینه‌های آن از حاشیه خیابان کسب شود اما ما معتقدیم که این طرح مورد نیاز جامعه شهری است و نباید به نیازهای جامعه شهری نگاهی اقتصادی داشته باشیم.
نوازنی بیان کرد: شهرداری ممکن است از برخی جاها کسب درآمد داشته باشد و لازم است این درآمد را در جای دیگری مصرف کند و این پروژه یکی از اماکن نیازمند صرف درآمد است زیرا اجرای آن حق مسلم شهـــروندان محســوب می‌شود و اینکه پس از گذشت این مدت طولانی مردم به دنبال تعیین تکلیف حق خود باشند طبیعی بوده و هیچکس منکر آن نیست. وی افزود: اینکه مدیریت شهری ما عملکردی ضعیف است. به این معنا نیست که ما احتیاجی به اجرای این طرح نداشته‌ایم بلکه ضعف اجرای مدیریت شهری ما نباید منجر به لغو اینگونه پروژه‌ها شود، حضور افرادی متخصص در حوزه ترافیک همانند مشاور طرح جامع قبلی که پیشنهادش به تصویب رسید و مشاور طرح جامع فعلی در راستای اجرای این پروژه لازم است.
مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی ادامه داد: مشاوران این طرح به‌لحاظ دید علمی که به مسئله دارند معتقدند اجرای این پروژه مقوله‌ای مورد نیاز برای فضای شهری است و نمی‌توانیم این طرح را حذف کنیم و انتظار داشته باشیم شبکه معابری شهر اراک کارآمد یک جامعه شهری باشد.
نوازنی عنوان کرد: باید قدری تامل کنیم و ببینیم اگر طرحی در سال ۸۲ مورد نیاز بوده و به تصویب شورای عالی رسیده آیا اکنون ممکن است از شدت نیاز به آن کاسته شده باشد آن هم در شرایطی که تعداد خودروها و تعداد گره‌های ترافیکی به مراتب افزایش یافته و در مقابل شبکه معابر شهری اراک کارایی خود را از دست داده‌اند. وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه اراک یک شهر آلوده در کشور محســــوب می‌شـود ایجاد یک شبکه معابری کارآمد یکی از راهکارهای موثر در این زمینه است و احـــداث این پروژه به روند تکمیل شبکه معابر شهری اراک کمک بسیار مثبتی می‌کند حال اینکه شهرداری در اجرای آن ناتوان مانده مسئله‌ای جدا از مباحث فنی بوده و در این زمینه باید به دنبال راهکار اجرائی بگردیم.
مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی بیان کرد: اینکه صاحبان املاک مستقر در مسیر طرح ۵۵ متری اعتراض خود را نسبت به تاخیر در اجـــرای پروژه و بیــان درخواستشان از مسئولان با نصب بنرهایی با عناوین “طـــرح ۵۵ متـــری بی‌عدالتی نسبت به حقوق شهروندی است”، “۱۵ سال بلاتکلیفی انصاف نیست” و “اجرائی نشدن پروژه ۵۵ متری سلب حق شرعی ساکنان مسکن‌های مسیر این طرح است” مطرح کرده‌اند حق شرعی و قانونی آنها است تا راهی برای نجات از این بلاتکلیفی پیدا کنند.
نوازنی افزود: رسیدگی به این اعتراضات وظیفه مدیریت شهری و در راس آن شهردار شهر است و مجموعه شورای شهر نیز وظیفه دارد که با جدیت تمام پیگیر امور باشد اما مجموعه این اقدامات به این معنا نیست که اصلیت موضوع فراموش شود و گمان کنیم که اجرای این پروژه برای فضای شهری ضرورتی ندارد. وی ادامه داد: افرادی که اکنون با نصب بنر بر سردر خانه‌هایشان بیان اعتراض کرده‌اند به دو گروه تقسیم می‌شوند، عده‌ای از این افراد به دنبال برطرف شدن شکل و تعیین تکلیف املاکشان هستند اما برخی از آنها تنها تصمیم دارند اصل مسئله را به حاشیه بکشند و اهالی این محل را تحریک به بیان درخواست لغو پروژه ‌کنند.
مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی عنوان کرد: تاکید ما بر این است که به قیمت عادلانه و به روز منازل و املاک مستقر در مسیر طرح برآورد و محاسبه شوند اما ما معتقدیم این اعتراضات از تحریک برخی افراد نشات می‌گیرد که بارها به ایجاد حاشیه در این زمینه دامن زده‌اند و تنها به دنبال منفعت خود از لغو این پروژه هستند زیرا یک رانت اقتصادی قابل توجه از قبال لغو این طرح به دست می‌آورند.
نوازنی خاطرنشان کرد: معتقدیم که یک بحث کارشناسی و فنی نباید در محافل اجتماعی و کوچه‌و بازار برطرف شود و جای رسیدگی به این مباحث در کمیته‌های تخصصی است تا اگر واقعا به احداث این خیابان احتیاجی نیست توجیه کارشناسی ارائه دهند و اجرای این پروژه را لغو کنند.
وی بیان کرد: کسانی که مدعی لغو اجرای این پروژه هستند در اصل مدعیان خدمت به مردم محسوب می‌شوند و دانسته یا ندانسته به مردم این شهر خیانت می‌کنند زیرا احداث چنین پروژه‌ای نیاز مردم این شهر است و باید بگوییم در هر زمان که اقدام به اجرای این طرح کنیم اعتراض‌ها وجود دارد پس ما نباید به دنبال تعطیلی کار باشیم.
مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی افزود: آیندگان ما بطور قطع از ما خرده به دل می‌گیرند که چرا ما در اجرای یک طرح کارشناسی کوتاهی کرده‌ایم، اگر تمام استان هم در راستای لغو این پروژه برخیزند اما صحت این مسئله باید توسط مشاور عالی پروژه تائید شود که درحال حاضر مشاوران این طرح الزام اجرای این پروژه را تائید کرده‌اند،اگر بخواهیم به دنبال لغو طرح باشیم تنها چندسال دیگر از مهلت این پروژه را از دست می‌دهیم. نوازنی ادامه داد: درحال حاضر یک سرمایه‌گذار درحال بررسی این طرح است که امیدواریم پس از انجام تغییر و تحولات مجموعه شهرداری و شورای شهر بتوانیم این طرح را به نتیجه برسانیم و مدیریت جدید شهرداری با اراده‌ای جدی به دنبال تعیین تکلیف این پروژه باشد.
بـــا توجه به اظهارات مهندس نوازنی و مخالفت بی سابقه و کاملا هماهنگ اهالی حاضر در طرح بنظر می آید که بزودی شاهد حل اختلاف ایجاد شده میام مردم و مسئولین نخواهیم بود و متاسفانه همچنان مردم در بلاتکلیفی بسر خواهند برد، مردمی که دیگر توان صبر و بلاتکلیفی را ندارند و سالهاست که در آتش بی مدیریتی و سهل انــــگاری برخی مدیران می سوزند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.