خانه » پیشنهاد سردبیر » بررسی آخرین وضعیت صنایع استان /معرفی سهامدار جدید هپکو در محل شرکت طی چند روز آینده

بررسی آخرین وضعیت صنایع استان /معرفی سهامدار جدید هپکو در محل شرکت طی چند روز آینده

سه شنبه ۲ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۳
***
وقایع استان
علی امیدی
***
با انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس جمهور برنامه های اقتصادی وی در ۴ سال آینده دنبال خواهد شد. بسیاری از کارشناسان امید دارند این برنامه ها منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی و صنعتی در کشور شود. در گزارش پیش رو آخرین وضعیت صنایع استان را که مسئولین امید بهبودی شرایطشان را می دهند بررسی خواهیم کرد:
***
آخرین وضعیت هپکو
سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس و عضو کمیسیون صنایع خبر داد که معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به نامه مورخ هفتم اسفند ماه ۱۳۹۵ نمایندگان اراک در خصوص تعیین وضعیت مالکیت هپکو گفته است: با دستور وزیر اقتصاد و پیگیری های سازمان خصوصی سازی، نقل و انتقال مالکیت شرکت هپکو به شرکت هیدرو اطلس با اولویت پرداخت مطالبات کارگران آن شرکت در اسرع وقت انجام شده و در حال انجام تشریفات قانونی نقل و انتقال سهام می باشد و تحویل شرکت و معرفی سهامدار جدید طی روزهای آینده در محل شرکت در هپکو انجام می گردد.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنایع در آخرین حضور خود در استان، با اشاره به مشکلات صنایع بزرگ استان مرکزی اظهار داشت: در رابطه با صنایع بزرگ استان مرکزی جلسات متعددی برگزار نموده ایم، یکی از واحدها هپکو بود که با کمک سازمان خصوصی سازی بالاخره به کسی که توانایی کار را دارد واگذار شد، به تدریج هم پیش می‌رود و من یقین دارم این واحد به شرایط مطلوب بازخواهد گشت زیرا در قبل به بخش خصوصی که علاقمند بود واگذار شد ولی توانایی مالی بسیار به دلیل بدهی زیاد را نداشت.

بررسی ارزیابی کارشناسی مجموعه آونگان در حوزه قوه قضائیه
رییس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: یک سری از مسائل در حوزه کار دولت نیست برای مثال همین بحث بررسی ارزیابی کارشناسی مجموعه آونگان در حوزه قوه قضائیه است.
محمدرضا حاجی‌پور با اشاره به مشکل مجموعه آونگان اظهار داشت: برخی از مسائل در حوزه کار دولت نیست، برای مثال همین بحث ارزیابی کارشناسی مجموعه آونگان در حوزه قوه قضائیه است و چون در آن حوزه قرار گرفته و باید قوه قضائیه بحث کارشناس رسمی دادگستری این مسئله را اعلام کند و مزایده آن را برگزار کند، بنابراین ما نمی‌توانیم به آنها فشار بیاوریم.
وی افزود: یک سری از کارها را با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکید هم دارند، همه مسئولان، تمامی قوای سه‌گانه و مردم موظف هستند که در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تلاش کنند، باید درنظر داشت که مجلس، قوه قضائیه و قوه مجریه همه باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم شرایط مناسب‌تری را برای شهروندان و مردم فراهم کنیم.
رییس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: قوه قضائیه هر زمانی اعلام کند و آگهی مزایده این مجموعه را ابلاغ کند ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که با حضور سرمایه‌گذار جدید و تلاش‌هایی که در راستای راه‌اندازی این مجموعه می‌شود تا چه زمانی مشکل آن برطرف می‌شود و یک برنامه زمان‌بندی مناسبی را برای برطرف شدن مشکل این مجموعه ارائه کنیم.
حاجی‌پور بیان کرد: درحال حاضر طبق اقدامی که انجام شده و براساس آخرین مصوبه‌ای که در کارگروه کمیسیون کارگری داشتیم تلاش براین است که بتوانیم شرایط را برای واگذاری این مجموعه از طریق برگزاری آگهی مزایده که توسط اداره ورشکستگی و تسویه شرکت‌های ورشکسته دادگستری انجام می‌شود، فراهم کنیم.
وی ادامه داد: بحث کارشناسی این مجموعه مطرح شده که درحال انجام است و ان‌شاءالله بعد از مشخص شدن قیمت کارشناس رسمی دادگستری نسبت به بحث واگذاری آن از طریق مزایده اقدام می‌شود که با سرمایه‌گذارانی که تاکنون صحبت‌هایی شده بتوانند نسبت به خریداری شرکت آونگان و راه‌اندازی مجدد آن اقدام کنند.
رییس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: بنابراین صحبت‌هایی با متقاضیان خرید این مجموعه شده که البته باید در مزایده شرکت کنند و نفراتی که معرفی شدند و حضور پیدا کردند با درنظر گرفتن و شناخت اهلیت، تخصص و تجربه صنعتی که در استان داشتند معرفی شده‌اند.
حاجی‌پور اضافه کرد: قرار شد بحث مطالبات کارگری در اولویت نخست این متقاضیان قرار گیرد و به‌طور حتم بحث پرداخت‌ها را دارند، در کنار آن بحث بانک‌ها را هم با توجه به بحث راه‌اندازی و مصوباتی که در کارگروه ملی داشتیم مبنی براینکه بحث استمهال بدهی و تقسیط بدهی‌ها را دنبال می‌کنند که ان‌شاءالله بعد از برگزاری مزایده در این زمینه بتوانیم اقدام موثری را انجام دهیم.

بهره برداری کارگاه تولید ۵۰ هزار تنی بیلت ایرالکو
مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران گفت: کارگاه تولید ۵۰ هزار تنی بیلت در این شرکت به بهره برداری رسید که توسعه و پیشرفت ایرالکو با این فناوری، شتاب بیشتری می گیرد.
بهمن اخوان با اعلام این خبر، افزود : ساخت این کارگاه تخصصی از فروردین ماه سال ۹۲ با همکاری شرکت های N.F.C بخارا فن آوران، مانا و بلاد مرکزی آغاز شده است.
وی ادامه داد: این کارگاه با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال، اعتبار ریالی و همچنین پنج میلیون دلار ساخته شده است.
مدیرعامل ایرالکو اظهار کرد: این کارگاه دارای ۲ کوره چرخشی با ظرفیت های ۳۰ و ۵۰ تن است، که توان تولید سالیانه این طرح عظیم، ۵۰ هزار تن بیلت یا شمشال است. وی گفت: رفع نقص کیفیت بیلت و ارتقای آن تا رسیدن به سطح بین المللی و قابل عرضه در بازارهای جهانی همواره مورد نظر واحد بازرگانی، کیفیت و تولید این شرکت بوده است، که با ساخت این کارگاه این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است.
اخوان تاکید کرد: با ساخت این کارگاه تخصصی به جای صادرات محصول یک هزار پوندی که از ارزش افزوده ناچیزی برخوردار است، با تولید بیلت با کیفیت صادراتی، می توانیم ۱۳۰ دلار ارزش افزوده بیشتر در ازای هر تن محصول به دست می آید.
وی افزود: در طرح جدید تولید بیلت و عملیات کنترل کیفی سطح مذاب، بدون نیاز به اپراتور، به صورت لیزری صورت می گیرد و در خصوص گاز زدایی که همیشه به عنوان یکی از معضلات در امر تولید محصول در ایرالکو وجود داشته است و با بهره گیری از طرح جدید، پس از اندازه گیری می باید میزان گاز ۱۵ صدم سی سی بر ۱۰۰ گرم مذاب برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.