خانه » پیشنهاد سردبیر » برخورد متناقض استاندار با صنایع آلاینده/بـا دوستـان مـدارا

برخورد متناقض استاندار با صنایع آلاینده/بـا دوستـان مـدارا

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴    شماره ۳۱۸

گروه اجتماعی-  هورا نورمحمدی:
آلودگی هوای کلانشهر اراک درد بی درمانی است که سالیان سال است یقه مردم این شهر را گرفته و انگار قرار نیست واقعا فکری به حال آن شود، و عوارض و صدمات ناشی از آن نیز بر هیچ کس خصوصا مسوولان پوشیده نیست، یکی از مرهم هایی که برای این زخم نسخه پیچی شده بود طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال ۱۳۸۶ بود که شاید بعد از گذشت چندین سال و اجرایی نشدن مصوبات و بندها و تخصیص نیافتن اعتبارات آن نمکی شد بر این زخم، تا جایی که این شوری، جان مردم شهر را به لب رساند و آنها را برای اعتراض به خیابان و میدان اصلی شهر کشاند.
و این بار نسخه جدیدی به نام کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تجویز شد، که به همت مسئولین وقت به طور مستمر جلسات این کار گروه برگزار و مصوبات و تصمیماتی برای کاهش آلودگی هوا گرفته شد، مصوباتی که تا اجرا، مسیری بس طولانی داشتند و خیلی هم اصلا در مسیر اجرا قرار نگرفتند، مصوباتی که برخی هایشان هم چشم امید به مقامات ارشد داشتند و دل خوش به راهگشایی بانوی متولی محیط زیست بودند، اما وقتی سفر بانو ابتکار هم برای درمان درد آلودگی هوای اراک و کاهش آلودگی بر خی صنایع بی نتیجه و بدون ابتکار بود، گویی انگیزه را از مدیران استان برای برگزاری این کارگروه گرفت و بیش از ۳ ماه این کارگروه را به تعطیلی کشاند و درروزهای بی انگیزگی و خواب غفلت وضعیت جوی و بارش نزولات مانند نسخه ای شفا بخش در روزهای پاییزی عمل کرد و چهره شهر را پاک و هوا را صاف کرد و گویی جبرانی بود بر کم کاری متولیان و مسئولان ولی این تعطیلی چند ماهه کارگروه، کاسه صبر تشکل های مردم نهاد و رسانه های پیگیر را لبریز کرده بود که خبر برگزاری کارگروه مژده ای نوید بخش بود ولی دریغا…
دریغا چو که پس از تعطیلی سه ماهه این کارگروه در حالی برگزار شد که گویی تمام دل نگران ها و دغدغه داران محیط زیست از یک سو و متهمان آلودگی از سوی دیگر شمشیر های خود را از رو بسته و نه برای هم نشینی و تصمیم گیری و ارائه راهکار، که برای نزاع و پیروز شدن در این جنگ آماده شده بودند.
تنها ۱۵ درصد مصوبات اجرایی شده است
در ابتدای این نشست نیز مدیر کل محیط زیست استان در پاسخ به گلایه هابرای تاخیر حدود ۴ ماهه این نشست گفت: این کارگروه جلسات زیادی داشته و مصوبات آن نیز به اندازه کافی می باشد ولی مهم اجرای مصوبات است و دغدغه اداره کل محیط زیست اجرایی شدن مصوبات است.
حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی افزود: تنها ۱۵ درصد مصوبات این کارگره تاکنون اجرایی شده و این اداره کل تمام اهتمام خود را بر روی پیگیری و اجرای مصوبات قرار داده است.
وی تغییر ساختار اداره کل محیط زیست پس از ۴۰ سال را از دیگر دلایل به تعویق افتادن نشست‌های کارگروه جامع کاهش آلودگی هوای اراک بیان کرد و افزود: حساسیت محیط زیست بر کسی پوشیده نیست و ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری نقطه عطفی برای فعالیت‌های محیط زیست است.
وی با اشاره به جلسه گذشته این کارگروه در ۱۵ مردادماه سال جاری و ارائه گزارش محیط زیست از مصوبات و پیگیری های انجام شده ایرالکو و شرکت املاح معدنی عنوان کرد: شرکت املاح معدنی مکلف بود قبل از تمدید پروانه در سال ۹۰ نسبت به تهیه و ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی اقدام کند که متاسفانه اقدام نکرده است و تصمیم خوبی در شورای حل اختلاف اتخاذ شد که براساس آن باید ظرف دو ماه این گزارش ارزیابی زیست محیطی را ارائه دهند، در غیر این صورت پروانه بهره برداری این شرکت از تالاب میقان اراک ابطال می شود.
وی گفت: بعد از ارائه گزارش توسط سازمان محیط زیست چندین بار وقت جلسه با ایرالکو گذاشته شد، اما ظاهرا با تغییرات مدیریتی در مجموعه ایرالکو این جلسات تشکیل نشد.
همه دوست دارند بین محیط زیست و ایرالکو دعوا باشد
همچنین مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران گفت: مسئله محیط زیست صرفا دغدغه سازمان محیط زیست نیست؛ چرا که در غیر اینصورت دیگران را به نوعی فاقد این درک و آگاهی می دانیم که نسبت به محیط زیست بی تفاوت هستند، در صورتی که مهمترین سرمایه محیط زیست خود انسان ها هستند.
مجید پور عطار افزود: ایرالکو می بایست تا کنون به تولید یک میلیون تنی می رسید در صورتی که هنوز از ۱۸۰ هزار تن نیز عبور نکرده است و همه باید پاسخگوی عدم توسعه یافتگی صنعت آلومینیوم در اراک باشیم.
وی عنوان کرد: در روز معارفه اعلام کردم که به عنوان یک واحد تولیدکننده هر جا که مزاحم محیط زیست باشیم، بر اساس استانداردها و تشخیص مراجع ذیصلاح جهت رفع آلودگی های زیست محیطی اقدامات اصلاحی انجام می دهیم و اگر نتوانستیم تعطیل می کنیم.
مدیر عامل شرکت ایرالکو باتاکید بر اینکه همه دوست دارند بین محیط زیست و ایرالکو دعوا باشد گفت: برخی تلاش می کند مسئله محیط زیست، آلودگی هوا، نداشتن مراکز درمانی، نداشتن مبلمان شهری خوب را در حد آلودگی هوای ایرالکو تعدیل کنند و تنها ایرالکو را مقصر بدانند.
مهندس پورعطار در ادامه بیان داشت: خط سه ایرالکو با کمک چینی ها از اردیبهشت ماه ۹۲ با صرف مبلغی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان شروع به نوسازی و بهینه سازی شده است و با این اقدام قیمت تمام شده ۱۰ درصد کاهش یافته، مصرف انرژی ۱۵ درصد کاهش و مصرف مواد اولیه نیز بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته و تولید این شرکت نیز در هر دیگ نزدیک به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه نوسازی خط سه این شرکت با ۱۳۴ دیگ به اتمام رسیده است، گفت: در صورت تایید مسئولان و کارشناسان محیط زیست کار نوسازی خطوط ۴ و ۵ این شرکت آغاز می‌شود.
تهدید به بیکاری ۲ هزار کارگر
مجید پورعطار با بیان اینکه حدود دو هزار نفر در کارگاه قدیم خطوط ۴ و ۵ و واحدهای جنبی آن مشغول به کار هستند، اظهار کرد: در صورت تعطیلی کامل این خطوط باید دو هزار نفر از کارگران شرکت تعدیل شوند.
وی از دست‌یابی ایرالکو به دانش طراحی، مهندسی و اجرا و ساخت کارخانه آلومینیوم خبر داد و بیان داشت: این شرکت برای بازسازی خطوط ۴ و ۵ مذاکراتی را با شرکت ماشین‌سازی انجام داده و در مرحله انعقاد قرارداد است.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران هزینه بازسای خطوط ۴ و ۵ را ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: نوسازی این خطوط تا پایان شهریور ۹۶ به اتمام می‌رسد.
محیط زیست بهانه تبلیغات انتخاباتی
پورعطار افزود: عملیات اجرایی انتقال واحد آندسازی به خیرآباد نیز از خرداد ماه آغاز شده و تاکنون ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این واحد پایان سال ۹۷ به خیرآباد منتقل می‌شود.
وی در ادامه در پاسخ به اعتراضات مبنی بر عدم اجرای تعهدات ایرالکو گفت: اکنون نزدیک انتخابات است و برخی محیط زیست را بهانه ای برای تبلیغات و انتخابات کرده اند، چرا که اگر این شرکت آلودگی دارد چرا همه تلاش می کنید فرزند و اقوام خود را برای کار به این شرکت معرفی کنید.
پول و تهدید درمان آلودگی نیست
رییس شورای کلانشهر اراک در ادامه با گلایه از تهدید مدیرعامل شرکت ایرالکو به اخراج کارگران و لشگر کشی خیابانی گفت: هر روز بحث اخطار به شرکت ایرالکو مطرح می‌شود ولی هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد وقتی بحث پول و یا تهدید درمان باشد اوضاع ما همین است.
اسماعیل تاج آباد افزود: نیاز نسل کنونی جامعه سلامت است و آمار مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برخلاف گفته های مدیران ایرالکو واقعی است، درست است که باید از صنعت محافظت کنیم و آن را دودستی نگه داریم ولی باید مسائل زیست محیطی را هم رعایت کنیم و برای صنعت استان ارزش قائل شویم.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت عدالت در برخورد با صنایع آلاینده خواستار تعیین تکلیف شرکت آلومینیوم شد.
اسماعیل تاج‌آباد با تاکید بر اینکه بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری هر فعالیتی که پیوست زیست محیطی ندارد، باید تعطیل شود، گفت: در مورد شرکت ایرالکو جای هیچ اغماضی وجود ندارد.
وی بیان کرد: مهلت دادن و به تأخیر انداختن تعهدات امری است که چندین سال در مورد این شرکت انجام گرفته و هیچ نتیجه مطلوبی از این مهلت دادن عاید شهر نشده است.
رئیس شورای کلانشهر اراک تصریح کرد: اگر در کارگروه قدرت وجود دارد و اگر شرکت ایرالکو آلوده است، برای حفظ سلامت و محیط زیست باید این شرکت تعطیل شود.
۲۰ میلیارد تومان هزینه دعوا ایرالکو و محیط زیست
قائم مقام شرکت ایرالکو نیز در ادامه گفت: سه سال است که در این شرکت دعوای حقوقی و کیفری بین محیط زیست و شرکت ایرالکو وجود دارد و بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده است که اگر این میزان صرف طرح های توسعه ای می شد، پیشرفت آندسازی الان ۸۰ درصد بود داود باقری با بیان اینکه هیات مدیره جدید الزام به تعهدات اجتماعی دارد و هزینه هایی که در ورزش انجام شده گواه این ادعاست گفت: بنا نیست دعوا کنیم بلکه تلاش بر این است با همکاری در راستای توسعه و بهسازی گام برداریم.
وی افزود: این شرکت برای ساخت واحد آند نیازمند اعتبار است و با مشکلات مالی مواجه است و بنا بوده از محل طرح جامع ۲۰۰ میلیارد تومان به این شرکت تسهیلات داده شود ولی محقق نشده که در صورت تخصیص این تسهیلات روند ساخت پروژه آند تسریع می شود.
حامیان دیروز که مدیران امروز شدند حسن نیت خود را اثبات کنند
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز در ادامه نشست با ابراز گلایه از تعطیلی این کارگروه به بهانه پیگیری مصوبات قبلی افزود: این شهر مدیران بومی را در ساختار ایرالکو تجربه کرده است و امید است مدیرانی که در حال حاضر در راس کار این شرکت هستند و روزی حامی شبکه محیط زیست و مردم بودند و امروز آنسوی میز قرار گرفتند، حسن نیت خود را نشان دهند.
سیاوش آقاخانی افزود: امروز اولین اقدام این مدیران پیرو تعهدات مدیریت قبلی باید تعطیلی خطوط ۴ و ۵ ایرالکو باشد، تعهدی که در مقابل استاندار این دولت عنوان شده است.
وی گفت: براساس آن مصوبه یک سال به ایرالکو فرصت داده شد و یک سال سکوت کردیم تا امروز که باید این خطوط تعطیل شوند.
رئیس هیئت مدیره شبکه زیست محیطی استان مرکزی ظهار کرد: در صورتی که شرکت ایرالکو به تعهدات خود در کاهش آلودگی هوای اراک عمل نکند، از تمام توان و ظرفیت‌های قانونی تشکل‌ها برای دفاع از حقوق و منافع مردم استان استفاده می‌کنیم.
پایان فرصت ایرالکو ، دیگر سکوت نمی کنیم
وی افزود: بر اساس مصوبات این کارگروه شرکت ایرالکو تا ۳۰ آذر ماه فرصت دارد تا نسبت به تعطیلی خطوط ۴ و ۵ این واحد اقدام کند و چنانچه این تعهد اجرایی نشود، تشکل‌های مردم نهاد سکوت نکرده و از تمام ظرفیت خود در اعتراض و تجمع بهره خواهند گرفت.
رئیس هیئت مدیره شبکه زیست محیطی استان مرکزی ادامه داد: یک سال است که سکوت کرده‌ایم و به این شرکت مهلت داده شده تا تعهدات خود در بهسازی و نوسازی خطوط قدیم و انتقال واحد آندسازی اقدام کنند ولی اکنون دیگر سکوت نمی کنیم .
مردم تا چه موقع باید چوب تغییر مدیریت ایرالکو را بخورد
اخوان نایب رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی در گلایه به انکار مصوبات کارگروه توسط مدیران ایرالکو گفت: مهلت ایرالکو تا پایان سال ۹۶ نبوده و در مصوبه کارگروه ۲۰ آذر ۹۳ به ایرالکو یکسال برای تعطیلی و بهسازی خطوط ۴ و ۵ مهلت داده شده است.
وی با بیان اینکه چرا درست به وقت اجرای تعهدات مدیریت این شرکت تغییر می کند گفت: مردم تا چه موقع باید چوب تغییر مدیریت ایرالکو را بخورند.
اعتراض استاندار پایان نزاع دو طرف
و خلاصه اینکه آنقدر این بحث های دو طرف ادامه داشت تا این بار کاسه صبر استاندار مرکزی لبریز شد و با اعتراض به اینکه به عنوان رییس اجازه نمی دهم دیگر این کارگروه به این شکل برگزار شود و باید مباحث این جلسات در راستای دستور کار مطرح شود، چرا که این کارگروه ، محلی برای تصمیم گیری است .
بی نظری و اجرای قوانین تنها راه کارگروه
محمود زمـانی قمی با تاکید بر اینکه کارگروه جامع کاهش آلــــودگی هوا راهی به جز اجرای قوانین و بی نظری ندارد گفت: استانداری و دولت به اجرای قوانین تاکید دارند.
محمود زمانی قمی در پاسخ به اعتراض تشکل های زیست محیطی در مورد تعویق و تاخیر زمان اجرای تعهدات شرکت ایرالکو افزود: به عنوان رییس کارگروه در مورد بحث آلودگی نسبت به ایرالکو و یا نگاه زیست محیطی تشکل ها هیچ نظری ندارم و بدون هیچ زمینه ذهنی در مورد اجحاف در حق طرفین در جلسه حضور دارم.
استاندار مرکزی تصریح کرد: تصمیم گیری در این کارگروه با توجه به شرایط فعلی کشور و در نظر گرفتن اقتضاعات جامعه و محذورات یک مجموعه تصمیم گیری می شود.
زمانی قمی با تاکید بر ضرورت اجرا و پیگیری مصوبات قبل کارگروه جامع آلودگی هوای اراک گفت: اجرای مصوبلت در چارچوب قوانین و مقررات در دستور کار کارگروه قرار دارد.
مدارای استاندار با ایرالکو
وی از تشکل های زیست محیطی هم درخواست کرد: با توجه به اینکه بحث آلودگی محیط زیست دغدغه همگانی است شرایط و اقتضاعات موجود را مد نظر قرار دهند.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه اگر چه قبول تعهدات مدیران قبلی جز وظایف مدیران جدید است گفت: ولی باید در نظر داشت که مدیر جدید نمی تواند بار تمام اتفاقهای گذشته را به دوش بکشد.
زمانی قمی با اشاره به اینکه می بایست در تصمیم گیری ها محذورات این مجموعه را در نظر گرفته و فعالیت های انجام شده را مد نظر قرار دهیم گفت: کمیته ای متشکل از فرماندار، رییس شورای شهر، تشکل های مردمی، مدیر کل محیط زیست و مدیر ایرالکو تشکیل و از محل آمدسازی بازدید و میزان اراده مجموعه ایرالکو برای ساخت واحد آند سازی و پیشرفت این واحد را بررسی کنند.
اجازه استفاده از سوخت مازوت را نمی دهم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در نشست با مسئولین نیروگاه حرارتی با تغییر سوخت نیروگاه با توجه به فصل سرما قاطعانه مخالفت کردم گفت: در صورت تغییر سوخت این مجموعه تا تعطیلی کامل این واحد ایستادگی می کنم.
استاندار مرکزی با بیان اینکه تولید هزار مگابات برق مسئله مهمی است ولی تغییر سوخت نیروگاه از گاز به مازوت امری است که در راستای حفظ محیط زیست با توجه به وارونگی هوا اجازه آن را نمی دهم.
زمانی قمی تاکید کرد: دولت تدبیر امید تلاش کرده تعداد روزهای ناسالم را از ۱۲۳ روز به ۵۸ روز کاهش داده است و تمام تلاش خود را نیز درجهت جلوگیری از افزایش تعداد روزهای ناسالم یا خطرناک به کار می گیرد.
کارخانه سولفات سدیم را تعطیل می کنم
استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث تالاب میقان اراک نیز در صورتی که مسجل شود ادامه فعالیت این واحد تولیدی به تالاب صدمه میزند اگر همه مسئولین هم سفارش کنند، این واحد تولیدی را تعطیل می کنم.
زمانی قمی افزود: نگاه مدیریت ارشد استان بر حفظ واحدهای تولیدی و صیانت از واحدهای صنعتی استان است و روزانه ۱۰ ساعت برای حفظ اشتغال و صنعت استان وقت می گذارم ولی نمی توانم روی نابود شدن یکی از تالابهای ایران چشم ببندم.
وی افزود: مسئله رسیدگی به فعالیت کارخانه تولید سولفات سدیم به هیات حل اختلاف واگذار شده و در صورتی که فعالیت آسیب زای این مجموعه تایید شود برخورد قاطع انجام می شود.
شورای تامین را برای تعطیلی معادن اطراف چشمه آبگرم مامور میکنم
استاندار مرکزی در ادامه با بیان اینکه معادن اطراف سرچشمه محلات اموال عمومی را غارت می کنند و باید تعطیل شوند گفت: تا کنون ۳ معدن توسط سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی تعطیل شده است و باقی مانده آن معادن نیز باید تعطیل شود.زمانی قمی اظهار داشت: شرط قبولی کارنامه عملکردی سازمان صنعت و معدن استان مرکزی تعطیلی معادن اطراف چشمه آبگرم محلات است و در صورت نیاز شورای تامین استان را برای تعطیلی معادن اطراف چشمه آبگرم مامور میکنم .
وی با تاکید بر اینکه تمام عواقب تعطیلی واحدهای معدنی اطراف چشمه آبگرم محلات را می پذیرم گفت: از احدی در اجرای این مهم نمی ترسم و کاری ندارم فلان عنصر موافق فعالیت معادن است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه بحث آلودگی هوای اراک فقط کارخانه ایرالکو نیست و باید بر روی مواردی چون فضای سبز ، حمل و نقل و دیگر اقدامات طرح جامع نیز اجرایی شود بر ضرورت برگزاری جلسات کارگروه کاهش آلودگی به صورت مستمر و مدام به منظور جبران عقب ماندگی ها تاکید کرد.
اگر چه در این کارگروه بسیاری از حرفها و ناگفته هاو در گلو مانده های دو طرف بیان شد، ولی باز هم این نشست بی نتیجه ماند و آنچه باقی ماند همان درد بی درمان شهر بود که امروز دستخوش تهدید شده و همه مانده اند که چه کنند تهدید اخراج دو هزار کارگر را قبول کنند یا با تهدید تجمع و اعتراض مردم در میدان شهر کنار بیایند و اینگونه است که هیچ تصمیم قاطعی برای ریشه کنی این آلودگی ها گرفته نمی شود و هیچ تصمیمی برای بهبود و کاهش آلودگی ها در بخش های دیگر چون فضای سبز، حمل و نقل ، سوخت خانگی و …. گرفته نمی شود، و اینگونه است که هیچ تصمیمی برای پیشگیری از انتشار آلاینده هایی که هر روز سلامت مردمان شهر را تهدید می کند گرفته نمی شود و ریشه این سرطانها و بیماری ها همچنان در شهر گسترش می یابد و اکنون دیگر گریبان کودکان معصوم را گرفته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.