خانه » پیشنهاد سردبیر » بحث های ادامه دار پیرامون ممنوعیت مصرف دخانیات به مجلس رسید/دوسیب نعنا در صحن

بحث های ادامه دار پیرامون ممنوعیت مصرف دخانیات به مجلس رسید/دوسیب نعنا در صحن

سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۷۴

***

وقایع استان

سهراب جان بزرگی

***

یکی از مقوله های نگران کننده در زمینه آسیب های اجتماعی در ایران افزایش مصرف انواع دخانیات در جامعه است. جامعه ای که سالهاست در سردرگمی مزمن هویتی به سر می برد. نگاهی به الگوی مصرف دخانیات در ایران نشان می دهد، سالهای پیشتر مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر به گروه های محدودتری از جامعه خلاصه میشد که به ندرت افراد کم سن و سال یا قشرهایی مانند دانشجویان و زنان در آن دیده میشد. اما روند تغییر این الگو نگرانی های بسیاری را ایجاد کرده است. اتفاقی که سازمان بهداشت جهانی نیز به آن واکنش نشان داده و ورا سیلوا رئیس دبیرخانه کنوانسیون منع دخانیات این سازمان دو سال پیش در سفرش به تهران گفته بود «اگرچه مصرف سیگار در ایران طی سالهای اخیر با تعهد ایران به کنوانسیون جهانی منع مصرف دخانیات تا حدی کنترل شده است اما نگرانی ها و مشکلاتی جدی نیز در این حوزه در ایران وجود دارد که یکی از آنها افزایش مصرف قلیان در این کشور به خصوص در بین حوانان و به ویژه دختران است که باید مراقب این مسئله مهم باشیم.»
از دیگر سو در سالهای اخیر ممنوعیت مصرف قلیان در اماکن عمومی به یکی از موضوعات بحث برانگیز در کشور بدل شده است. در برخی شهرها اقداماتی از قبیل تعطیلی قهوه خانه های سنتی، برخورد و جمع آوری قلیان در پارک ها و اقدامات قهری دیگری صورت گرفته که مخالفان و موافقان بسیاری داشته، تا جایی که حتی اختلافاتی هم میان دستگاه های دولتی در این موضوع به وجود آمده است. مهر ماه امسال بود که محمد جواد حشمتی، معاون قضایی دادستان کل ایران در مصاحبه با صدا و سیما گفته بود قانون کنترل و مبارزه با دخانیات باید در کل کشور اجرا شود و وزارت بهداشت هم «به شدت» با اجرای این قانون موافق است اما وزارت کشور «به جهت مسائل مختلف» مخالف اجرای این قانون است. این مقام قضایی بدون صحبت از دلایل وزارت کشور در مخالفت با اجرای این قانون گفته بود اختلاف نظر در اجرای کامل و سراسری این قانون وجود دارد.
طبق قانون مصوب سال ۱۳۸۶، استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد‌ دخانی در اماکن عمومی مسقف به هر نحو ممنوع است و جرایم و مجازات‌هایی برای تخطی از این قانون در نظر گرفته شده است. معاون قضایی دادستان گفته است همه دستگاه‌ها در کشور موظف به اجرای این قانون هستند اما استانداران برخی مناطق به خاطر ملاحظاتی مانع اجرای قانون می‌شوند.
اما در سوی دیگر ماجرا وزارت بهداشت ایستاده است که به شدت بر اجرای این قانون تاکید دارد. ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت ایران در برنامه ای تلویزیونی گفته بود ۵ درصد مردم روزانه قلیان مصرف می کنند. او همچنین افزایش مصرف قلیان در میان دختران را فاجعه ملی خوانده بود. همانطور که این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفته است، افزایش گرایش دختران به مصرف قلیان نگران کننده است. نگرانی ها از این افزایش در میان زنان و دختران به خاطر جنسیت آنان نیست. همانقدر که مردان در انتخاب استفاده از مواد دخانی مختار هستند، زنان هم این اختیار را دارند اما بخش نگران کننده ماجرا این است کـه قشری که آمـــار مصرف در آن پایین است می تواند تاثیر بسیاری در بالا بردن آمار مصرف دخانیات داشته باشد و همان فاجعه ملی در حوزه سلامت ایرانیان اتفاق بیفتد.
اما همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این که با مصرف دخانیات مخالف است، با اجرای جمع‌آوری ضربتی قلیان هم مخالفت کرده و دلیل این مخالفت را نبود طرح جایگزین خوانده است. او از تلاش برای اصلاح این قانون در مجلس شورای اسلامی خبر داده است. در سال ۹۰ به پیشنهاد وزارت بهداشت و تصویب کمیسیون امور اجتماعی دولت، قهوه خانه ها از شمول آئین نامه «قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» خارج شده و در پی ابلاغ این اصلاحیه توسط معــاون اول رئیس جمهـــوری، استعمال دخانیات در قهوه خانه ها مجازشد. در همان سال ها حرف و حدیث هایی در رسانه ها هم مبنی بر ممنوعیت ورود زنان به سفره خانه ها بیان شد.
این تصمیم های کژدار و مریض اما تا امروز ادامه داشته است و خود قلیان ها هم هنوز تکلیف خودشان را نمی دانند. یک روز با برخورد شدید جمع شان می کنند و یک روز می گویند فعالیت تان مشکلی ندارد. در این سالها اگر به جای برخوردهای اینگونه با مقوله مواد دخانی زمان و هزینه های آن صرف در آموزش و توسعه فرهنگ مردم، افزایش آرامش خاطر جوانان با بالا بردن سطح رفاه جامعه و بیشتر کردن آزادی های مدنی شده بود، شاید این نگرانی ها و سردرگمی های امروز بسیار کمتر میشد. نگرانی هایی که تنها به قلیان ختم نمی شود و افزایش و زایش مواد مخدر جدید نیز بخش عظیمی از جوانان و نوجوانان ایرانی را درگیر خود کرده است. مواردی که رسانه های دولتی و صدا و سیما تنها به گزارش های تزئینی بخش های خبری منسوخ شده ای مانند۲۰:۳۰بسنده می کند. حالا بعد از مدت ها بحث و درگیری بر سر مصرف قلیان مجلس در قالب طرحی یک فوریتی وارد عمل شده است. به گزارش روزنامه وقایع استان به نقل از مهر در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت استفساریه تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج در دفاع از دو فوریت این طرح گفت: ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات بر ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن اداری تأکید دارد. وی افزود: با عنایت به اینکه مصرف قلیان در اماکنی به عنوان قهوه خانه مرسوم است، این اماکن تحت نظارت دقیق اتحادیه صنفی بوده و صرفاً اماکن دارای مجوز برای استعمال دخانیات و قلیان مبادرت به این امر می کنند و افراد متقاضی کاملاً آگاهانه وارد این اماکن می شوند. نماینده مردم کرج با بیان اینکه جمع آوری بدون برنامه قلیان موجب بیکاری جمعیت قابل ملاحظه ای خواهد شد تصریح کرد: اثر سوء دیگر پلمب این اماکن، زیرزمینی شدن مصرف قلیان است.
کولیوند اظهار داشت: این استفساریه جهت رفع ابهام از قانون در خصوص فعالیت قهوه خانه ها، قهوه خانه های سنتی و اتاق های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه ها و پایانه های مسافربری ارائه شده است. نمایندگان یک فوریت بررسی این استفساریه را به تصویب رساندند. در صورت تصویب نهایی این استفساریه اماکن عمومی مذکور در تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات شامل قهوه خانه ها و قهوه خانه های سنتی و اتاق های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه ها و پایانه های مسافربری نخواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.