خانه » پیشنهاد سردبیر »  بازگشت دوباره گرد و غبارها بر آلودگی هوای اراک اضافه کرد/ بادهای خشمگین

 بازگشت دوباره گرد و غبارها بر آلودگی هوای اراک اضافه کرد/ بادهای خشمگین

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶   شماره ۷۰۳

وقایع استان: داستان آلودگی هوای اراک دیگر به یک روایت تکراری تبدیل شده است. به غیر از آلاینده های صنعتی، ده سالی است که گرد و غبار نیز بر این حجم از آلودگی ها افزوده است و هر روز نیز بر آن اضافه می شود. در روزهای اخیر نیز شاهد حضور گرد و غبار و آلودگی هوا در اراک هستیم. مسئله ای که به نظر می رسد در کنار آلایندگی های صنعتی باید جدی تر نگاه شود و به دنبال راهکاری برای مقابله با آن بود. کلانشهر اراک در شش ماهه نخست امسال ۳۲ روز هوای آلوده و ناسالم را گذرانده است. این عددی است که معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی در کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار استان مطرح کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، رضا میرزایی در این جلسه اظهار داشت: استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود طی ده سال اخیر همواره روند افزایشی را در میزان آلودگی هوا سپری کرده است و هم اکنون یکی از مشکلات این استان موضوع آلودگی هوا به ویژه در مرکز استان است.
وی افزود: این مسئله ناشی از عواملی همچون کمبود بارش و خشکسالی، افزایش کانون های بیابانی و گرد و غبار، فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی و عوامل دیگر است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: در راستای مقابله با بیابان زایی و پدیده گرد و غبار در استان مرکزی، سه دهه است که طرح کنترل محدوده کویر میقان و ایجاد پوشش گیاهی در این منطقه در دست اقدام است و همچنان ادامه دارد.
یوسف یوسفی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی ۱۲میلیارد تومان برای طرح های تثبیت ریزگردها در میقان در نظر گرفته شد که سال گذشته یک میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص یافت.
وی بیان کرد: تاکنون در ۵۵هکتار از منطقه کویر میقان بادشکن های غیرزنده ایجاد شده و ایجاد پوشش گیاهی نیز در دست انجام است که برای اتمام آن یازده میلیارد تومان باید تخصیص یابد.
یوسفی عنوان کرد: در شهرستان محلات نیز پروژه ترسیب کربن برای جلوگیری از بیابان زایی در دست اقدام است ولی باوجود اینکه قرار بود سالی ۳۰۰میلیون تومان به این پروژه تخصیص داده شود، به جز سال جاری، این مقدار به طور کامل میسر نشده است.
وی ادامه داد: ساوه و زرندیه، تالاب میقان اراک و محلات و خمین به عنوان سه کانون گرد و غبار استان مرکزی مطرح است که هر کدام از این سه منطقه مدل خاص خود را برای جلوگیری از بیابانزایی نیاز دارد.
یوسفی اضافه کرد: مدیریت شهری نیز در این مسئله دخیل است، چراکه سالانه هزاران کیلوگرم نمک برای آب شدن برف در جاده ها و خیابان ها استفاده می شود که نمک مورد استفاده بعد از آب شدن برف به ذرات معلق می پیوندد و مشکل ریزگردها را دوچندان می کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز گفت: با وجود آن که بخش عمده و بیش از ۸۰ درصد از گرد و غبار آلوده کننده هوای استان در ایام سال متعلق به کانون های داخلی استان نیست و از دیگر نقاط وارد می شود، اما باید کانون های داخلی نیز مورد شناسایی، نظارت و کنترل قرار گیرد.
عزیزفیلی افزود: در همین راستا باید برای کنترل کانون های بروز گرد و غبار در استان برنامه ریزی های لازم و اصولی صورت پذیرد تا بتوانیم این منشا آلودگی هوا در شهرهای استان را مهار کنیم.
وی بیان کرد: دستگاه های مسئول و مرتبط در این زمینه ازجمله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، باید بررسی کارشناسی در زمینه کانون های گرد و غبار در استان را به انجام برساند.
فیلی خاطرنشان ساخت: همچنین باید پیگیری مجدانه انجام شود تا اعتبار لازم برای پیاده سازی برنامه ریزی های کاهش گرد و غبار در استان تخصیص یابد.
وی عنوان کرد: تخصیص اعتبار در گرو بررسی جامع مشکل موجود و انجام مطالعات لازم است تا پس از جذب اعتبار بلافاصله برای پیاده سازی مطالعات و طرح های مصوب اقدام شود. در برخی موارد از جمله تالاب کویری میقان اراک شاهد آن هستیم که با وجود ابلاغ تخصیص بودجه در سفر رئیس جمهور، تاکنون یک دوازدهم بودجه مذکور محقق شده و این مسئله ناشی از فقدان طرح مطالعاتی و نبود اجراکننده طرح است.
معاون عمرانی استاندار مرکزی اضافه کرد: همچنین در راستای حل مشکل گرد و غبار و به منظور کنترل کانون های این گردو غبار، باید ایجاد پوشش گیاهی در این مناطق در دستور کار قرار گیرد چرا که وجود پوشش گیاهی سهم مهمی در کنترل کانون های گرد و غبار و کاهش فرسایش بادی دارد.
وی گفت: به منظور ایجاد پوشش گیاهی و یا حفظ شرایط موجود در برخی مناطق استان برای جلوگیری از بیابانی شدن این مناطق، بایستی سهمی از پساب موجود اختصاص داده شود تا از این طریق کنترل و استفاده صحیحی از پساب صورت گیرد و هم در نهایت کاهش بیابان زایی، گرد و غبار و آلودگی هوا را شاهد باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.