خانه » پیشنهاد سردبیر » بازسازی خانه امیرکبیر از سر گرفته شد/خانه ام ابریست/معاون میراث فرهنگی در گفتگو با روزنامه وقایع استان: دو میلیارد ریا ل اعتبار برای بازسازی خانه امیرکبیر کم داریم

بازسازی خانه امیرکبیر از سر گرفته شد/خانه ام ابریست/معاون میراث فرهنگی در گفتگو با روزنامه وقایع استان: دو میلیارد ریا ل اعتبار برای بازسازی خانه امیرکبیر کم داریم

دوشنبه ۱ مرداد ۹۵  شماره ۳۹۸

انصاری فر- وقایع استان

خانه های قدیمی و تاریخی یکی از مهم ترین میراث های فرهنگی، معماری و تاریخی است که نگهداری و مرمت آن ها از جهات مختلف حائز اهمیت است، یکی از وجوه مورد اهمیت برخی از خانه ها شیوه معماری و طرح و نگاره های به کار رفته در آن بعنوان معرف سبک معماری و خانه سازی یک دوره تاریخی (مانند قاجاری یا پهلوی) است.
برخی دیگر از خانه ها به دلیل سکونت شخصیتی موثر که در تاریخ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی یک کشور نقش مهمی ایفا کرده است مورد اهمیت هستند، بنابراین نگهداری و حفظ می شوند تا در آن وسایل شخصی، یادداشت ها، عکس ها و تصاویر و دیگر یادمان های تاریخی صاحب خانه به پاسداشت تلاش های وی نگهداری می شوند (مانند خانه نیما یوشیج، پروین اعتصامی و …). خانه های تاریخی دیگری نیز وجود دارند که محل تصویربرداری و لوکیشن فیلم ها و سریال های معروفی بوده اند که کماکان برای کارکردهای تاریخی و فرهنگی – هنری حفظ می شوند (مانند خانه و باغ اتحادیه محل ساخت سریال دائی جان ناپلئون).
در سراسر کشور خانه های تاریخی بسیاری وجود دارد که اهمیتشان از وجوهی است که برشمردیم، استان مرکزی نیز از داشتن خانه های تاریخی بی نصیب نیست و خانه های مهم و تاریخی بسیاری در شهرستان ها و روستاهای مختلف آن قرار دارد.
همانطور که می دانیم استان مرکزی مهد پرورش عالمان و مفاخر بسیاری بوده است و به برخی تعبیرها بیشترین تعداد مفاخر و مشاهیر عرصه های مختلف در این استان زاده و پرورش یافته اند، بنابراین در این استان خانه های تاریخی بسیاری از بزرگان هست، خانه هایی که روزی جایگاه و محل زندگی و زیست چنین افرادی بوده است و حالا می تواند بعنوان یک ذخیره فرهنگی و محلی برای معرفی این افراد چه از لحاظ اهمیت و تاثیرگذاری آن ها و چه به لحاظ یک عنصر میراثی و تاریخی در معماری باشد. این خانه ها و آثار به عقیده صاحب نظران می تواند زمینه توسعه گردشگری استان را فراهم و عاملی برای معرفی سابقه، فرهنگ و بزرگان استان باشد. هم اکنون در استان مرکزی بیت امام خمینی (ره) در خمین، خانه های تاریخی خاکباز، آقا محسن عراقی، حسن پور، نظامی گنجوی، نراقی ها و امیرکبیر از چنین ویژگی هایی برخوردارند که با بازسازی و مرمت برخی از آن ها هم اکنون بعنوان یک مکان گردشگری و فرهنگی مورد استفاده است؛ ولی هنوز تعدادی از آن ها با توجه به اهمیتشان در مسیر بازسازی و مرمت منتظر اعتبار برای تکمیل و بهره برداری و کاربری مناسب هستند. خانه امیرکبیر در هزاوه یکی از این خانه هاست که داستان طولانی دارد، نزدیک به شش سال پیش زمزمه های مبنی بر مرمت و بازسازی خانه امیرکبیر به گوش رسید. آن روزها بنا بود که این خانه به موزه مفاخر و مشاهیر تبدیل و ثبت ملی شود، خانه امیرکبیر در هزاوه ثبت ملی شد اما دلایل مختلفی باعث شد که این خانه هرگز به طور جدی بازسازی و مرمت نشود به طوریکه حتی شاهد تخریب بخش هایی از آن در مقاطعی بودیم البته گاه عملیات های مرمت برای جلوگیری از آسیب بیشتر آن انجام شد ولی هیچ کدام جدی و موثر نبود، هم اکنون عملیات مرمت و ترمیم این خانه دوباره آغاز شده است و در صورت تامین اعتبارات ملی و استانی بالاخره این خانه پس از کش و قوس های فراوان از زیر تیغ تخریب بیرون خواهد آمد. به نظر می آید بخشی اعتبارات استان برای این عملیات در نظر گرفته شده است زیرا مدیرکل دفتر روستایی استانداری استان مرکزی در گفتگو با ایرنا از اختصاص یک میلیارد ریا ل اعتبار برای بازسازی منزل امیرکبیر در روستای هزاوه اراک خبر داده است.
سیامک سلیمانی در این باره افزوده: این اعتبار از محل بودجه دهیاری ها تخصیص شده هرچند اتمام این طرح فرهنگی مهم، نیازمند اعتبارات بیشتری است.
بازسازی خانه امیرکبیر نیازمند تامین اعتبار
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این باره به وقایع استان گفت: کار مرمت و بازسازی بنای تاریخی خانه امیرکبیر در هزاوه چند روزی است که از سر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم با تامین اعتبارات لازم این خانه تا پایان سال تکمیل و آماده بهره برداری در راستای توسعه فرهنگی و گردشگری نماییم.
علیرضا عزیزی با بیان اینکه ادامه این عملیات نیازمند سه میلیارد ریا ل اعتبار است، افزود: هم اکنون یک میلیارد ریا ل از محل اعتبارات استانی از سوی استانداری به این منظور تخصیص داده شده است؛ ولی ما در حال رایزنی برای دریافت اعتبار ملی نیز هستیم.
وی ادامه داد: در این خصوص از سازمان میراث فرهنگی درخواست دو میلیارد ریا ل اعتبار کرده ایم که البته هنوز ابلاغ نشده است.
عزیزی با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار عملیات بازسازی تا شش ماه دیگر به پایان خواهد رسید، گفت: البته این موضوع مربوط به اقداماتی چون اندود، شیب بندی بام و کاهگل کردن بام و دیواره ها، تعمیر و مرمت حیاط خانه، ورودی و محوطه مقابل آن است و قطعا اقداماتی چون تزئینات داخلی و تجهیز آن باز هم زمانبر خواهد بود.
وی با بیان اینکه منزل امیرکبیر در سال های اخیر دچار آسیب های بسیاری شده بود، اظهار کرد: عملیات بازسازی و مرمت قبل از این نیز بر روی این بنا انجام شده و الحاقات آن که باعث آسیب و فشار بر این بنا بود تخریب و حذف شده بود.
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: یکی از امتیازهای این خانه این است که شالوده محکمی دارد، البته به دلیل نزدیکی فصل سرما باید عملیات مرمت مداوم و مستمر انجام شود زیرا امکان آسیب پذیری مجدد هست و امیدواریم هر چه زودتر اعتبارات برای انجام آن تامین شود.
عزیزی گفت: هنوز تصمیم خاصی برای تعیین کاربری این خانه گرفته نشده است ولی موافقت با راه اندازی خانه نقالی غرب ایران از سوی سازمان میراث فرهنگی و بنیاد فردوسی جلب شده است که قطعا یکی از خانه های تاریخی استان به زودی تبدیل به خانه نقالی خواهد شد.
بی شک خانه ها و مکان های تاریخی بخشی از هویت ما هستند که باید برایشان هزینه کرد تا حفظ شوند، زیرا بخشی از نماد فرهنگی یک منطقه هستند و مردم آن منطقه چه غنی و چه فقیر به چنین آثار فرهنگی بعنوان پیشینه فرهنگی خود نیاز دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.