خانه » پیشنهاد سردبیر » انتقاد دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان از نبود مرکزدرمانی اعتیاد برای نوجوانان/نوجوانانِ خمار

انتقاد دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان از نبود مرکزدرمانی اعتیاد برای نوجوانان/نوجوانانِ خمار

یکشنبه ۲۵ مهر ۹۵ شماره ۴۳۹

وقایع استان:
مواد مخدر هم اکنون یکی از تجارت های پرسود در جهان به شمار می آید و توانسته با گستردگی خود قشرهای مختلف جامعه را درگیر خود کند؛ به نظر می رسد مواد مخدر حالا دیگر مرزهای سنی و جنسی را در نوردیده و توانسته نوجوانان و زنان را نیز به خود مشغول کند مسئله ای که تا چندی پیش خیلی آشکار در مورد آن صحبت نمی شد؛ ولی به نظر می رسد حالا دیگر باید خطوط قرمز را کنار گذاشت و برای مبارزه صحیح و علمی نگاهی روشن به این مسئله داشت. هرچند هرگز آمار دقیقی از اعتیاد در زنان و نوجوانان ارائه نمی شود ولی نگرانی ها در این زمینه از سوی مسئولین نشان از وجود و شیوع روزافزون آن است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به مسئله اعتیاد در نوجوانان گفت: نمی توان شیوع اعتیاد در نوجوانان را انکار کرد؛ ولی مسئله این است که گاه ما به دلایل مختلفی آن را اعلام نمی کنیم.
نبی ا… شاه محمدی با اشاره به این موضوع در جمع خبرنگاران افزود: همین موضوع باعث شده که خیلی به درمان نوجوانان و لزوم یک مرکز نگهداری و درمان نوجوانان معتاد اهمیت داده نشود در حالیکه این یک نیاز ضروری است.
وی با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر در استان رودرواسی نداریم، ادامه داد: به دنبال راه اندازی این مرکز هستیم حتی اگر در ماه یک نوجوان و یا در سال چند نوجوان به آن مراجعه کنند.
شاه محمدی همچنین از آمار ده درصدی زنان معتاد خبر داد و گفت: هم اکنون در استان مرکزی با توجه به آمار ۳۰هزار نفری معتادان در استان می توان نتیجه گرفت که سه هزار زن معتاد در استان وجود دارد در حالیکه تنها یک مرکز نگهداری و درمان آن هم در اراک در این زمینه وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه گرایش زنان به مواد مخدر صنعتی خصوصا شیشه افزایش یافته است، اظهار کرد: گسترش اعتیاد در زنان هم اکنون به یک نگرانی تبدیل شده است هر چند با توجه به وضعیت فرهنگی و نگاه اجتماع و ترس از انگ معمولا کمتر از یک درصد زنان برای درمان مراجعه می کنند.
شاه محمدی با بیان اینکه برای پیشگیری از اعتیاد باید آموزش از سنین پایین آغاز شود، افزود: موضوع پیشگیری برای ما از اولویت بسیاری برخوردار است بنابراین آگاهی بخشی در این خصوص هم اکنون از مهدکودک های استان آغاز و این روند به صورت پلکانی ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه پیشگیری طرح جدیدی در استان آغاز شده است، تصریح کرد: این طرح سال گذشته در استان قم انجام شده و هم اکنون استان مرکزی دومین استانی است که آن را اجرا خواهد کرد.
شاه محمدی این طرح را یک اقدام در زمینه توانمند سازی استان در زمینه مبارزه با مواد مخدر عنوان و ادامه داد: این طرح بسته آموزشی آشنایی با روش های پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روان گردان ها در مدارس شهرستان اراک است که طبق آن مدیران، معلمان، مشاوران دوم متوسطه، والدین و دانش آموزان متوسطه در یک پکیج واحد آموزش ببینند.
وی توضیح داد: در این زمینه ۱۳۶ کارشناس در زمینه جامعه شناسی و روانشناسی در سطح آموزش و پرورش به مدت ۹ ساعت آموزش واحد و استاندارد دیدند.
شاه محمدی اظهار کرد: در واقع این اقدام موجب شد تا یک بانک اطلاعاتی و پکیج واحد برای کلیه افراد تشکیل شود تا تمام آموزش ها بر طبق آن باشد و از موازی کاری ها و سلیقه کاری ها در این خصوص که گاه موجب دادن اطلاعات اشتباه می شود، جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه برای این طرح ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار خارج از استان دریافت شده است، ادامه داد: این طرح بغیر از استان مرکزی در ۱۲ استان دیگر نیز اجرا خواهد شد و در شهرستان های اراک نیز با استفاده از ظرفیت های شهرستان ها و با محوریت بهزیستی و آموزش و پرورش انجام خواهد شد.
شاه محمدی با اشاره خسارت وارده از سوی مواد مخدر به اقتصاد کشور گفت: با توجه به شعار امسال برنامه ها و اولویت هایی در خصوص مبارزه با مواد مخدر به دستگاه ها ابلاغ شده است که در این راستا فرمانداران بعنوان رییس شوراهای هماهنگی مواد مخدر در شهرستان های استان آموزش دیده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با اشاره به آموزش دهیاران استان اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های انجام شده آموزش بیش از ۱۵۰ نفر از دهیاران در سطح استان بعنوان نمایندگان تام الاختیار دولت است تا در جهت آموزش خانواده، نظارت بر محورهای مواصلاتی، نظارت بر اصناف بویژه عطاری ها و معلمین برای ایمن سازی روستاها از آن ها بهره برد.
شاه محمدی با اشاره به ایجاد یک اتاق فکر در استان گفت: این اتاق فکر با دعوت از نخبگان، باتجربه ها در رشته های مختلف به دنبال جذب ایده ها و افکار در زمینه های فرهنگی، مقابله، درمان، مشارکت، و دانشگاه و استفاده از ظرفیت خیرین است تا با تقویت نظری و علمی مدل سازی و ایده جدید ارائه کند.
وی ادامه داد: در خصوص پیشگیری از ظرفیت بسیجیان با همکاری سپاه استان نیز استفاده شده است، همچنین برای کارکنان اداره پست نیز آموزش هایی داشته ایم که هم اکنون طرح ما بعنوان پایلوت به استان های دیگر فرستاده شده است.
شاه محمدی با اشاره به اهمیت پیشگیری اعتیاد در مراکز صنعتی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی حدود ۳ هزار واحد صنعتی دارد و طبق آخرین آمار ۱۸ تا ۲۳ درصد کارگران در کشور معتاد هستند به دنبال انعقاد تفاهم نامه با مراکز صنعتی هستیم.
وی ادامه داد: بنا براین تفاهم نامه ای با شرکت های آلومینیوم، آذرآب و ماشین سازی در زمینه آموزش اولیه پیشگیری به کارکنان و خانواده ها انجام شده که قطعا نتیجه آن سلامت محیط کار و کم کردن استرس مدیران و سوددهی بیشتر خواهد بود بر اساس این تفاهم نامه نیروهای دارای اعتیاد نیز معرفی و به مراکز درمانی دارای مجوز ارجاع داده شوند.
شاه محمدی گفت: در زمینه پیشگیری از اعتیاد زنان آموزش به صاحب آرایشگاه های زنانه به دلیل وجود برخی از افراد مشتری مدار و سودجو که با تبلیغات غلط موجب گرایش زنان به مواد صنعتی می شوند ضروری است.
وی ادامه داد: به همین منظور همایشی آبان ماه امسال برای آگاهی از خطرات این حوزه برای صنف آرایشگاه ها برگزار خواهد شد.
شاه محمدی بیان کرد: با وجود بستن دو هزار کیلومتر از مرزهای وارداتی مواد مخدر باز هم مافیا به دلیل سودآوری این تجارت از راه های دیگر اقدام به ورود و توزیع مواد می کنند، باید در راستای کاهش تقاضا تلاش کرد، بنابراین اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یک اهمیت است.
دبیر شورای هماهنگی با مواد مخدر استان مرکزی اضافه کرد: معتادین نیاز به مراقبت بعد از خروج دارند؛ ولی متاسفانه این مسئله از سوی خانواده ها و خصوصا دستگاه ها مهم خوانده نمی شود.
شاه محمدی تصریح کرد: بعنوان نمونه مرکز ابراهیم آباد در شش ماهه اول سال ۲۹۴ پذیرش داشته است؛ ولی ۲۰ درصد هم مراقبت پس از بهبود نشده اند که این جای تامل و سئوال دارد.
وی اظهار کرد: با وجود هزینه هایی که برای درمان می شود؛ ولی به دلیل نبود این مراقبت دوباره برخی از معتادین به چرخه اعتیاد باز می گردند به طوریکه ۳۵ درصد افراد حاضر در مراکز تکراری هستند.
شاه محمدی با توجه به اهمیت اشتغالزایی برای بهبود یافتگان گفت: به دنبال ایجاد شرایطی برای اشتغال این افراد با همکاری اداره کل کار هستیم، همچنین بنا است تسهیلاتی برای واحدهای صنعتی که بهبودیافتگان را به کار می گیرند داشته باشیم.
وی با اشاره به آخرین آمار کشوری در زمینه اعتیاد گفت: هم اکنون ۵۸ درصد معتادان کشور زیر ۳۴ سال ، ۳۷ درصد با تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر و ۹ و سه دهم درصد زنان هستند.
شاه محمدی اظهار کرد: دو و شش دهم درصد دانشجویان پزشکی و دو و یک دهم درصد غیر پزشکی و ۱۸ تا ۲۳ درصد جامعه کارگری به مواد مخدر اعتیاد دارند.
وی گفت: ۳۰ درصد از معتادان مواد صنعتی مصرف می کنند و ۵۳ درصد از زندانیان استان مربوط به جرایم ناشی از مواد مخدر می باشند.
شاه محمدی در خصوص کشفیات، مقابله و عرضه مواد مخدر استان گفت: در شش ماهه سال جاری ۴۹ درصد افزایش کشفیات داشتیم که حدود ۴ هزار و ۱۷۲ کیلوگرم بوده و بیشترین آن تریاک است.
وی گفت: همچنین ده درصد افزایش در دستگیری ها و ۲۰۰ درصد افزایش در اموال توقیفی داشته ایم که بیشتر این توقیفی ها به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه دلیجان از آن مکان بوده است.
دبیر شورای هماهنگی با مواد مخدر عنوان کرد: هم اکنون ۱۵۳ مرکز درمانی در استان وجود دارد که ۱۰۶ مرکز متادون محور، ۳۱ مرکز اقامتی، پنج مرکز مشاوره ای و پنج مرکز کاهش آسیب است.
شاه محمدی گفت: با توجه به شاخص جمعیت به ازای هر ۱۵ هزار نفر باید یک مرکز درمانی اعتیاد وجود داشته باشد که با توجه به ۷۷ مرکز در اراک با ۴۴ مرکز اضافه از ظرفیت روبه رو هستیم در حالیکه در شهرستان ها با کمبود مرکز رو به رو هستیم بنابراین موارد تشویقی برای ایجاد و انتقال این مراکز در نظر گرفته ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.