خانه » پیشنهاد سردبیر » انتقادات به عملکرد مدیران استانی شدت گرفت/آفت توسعه

انتقادات به عملکرد مدیران استانی شدت گرفت/آفت توسعه

یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۶۶

*** مدیریت تلفنی، یکجانشینی و غیردلسوز از جمله انتقاداتی است که به برخی مدیران استانی می شود

***

وقایع استان

علی امیدی

***

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در خطبه های نماز جمعه این هفته اراک بار دیگر با انتقاد از مدیران استان تاکید کرد که مشکلات حال حاضر صنایع به دلیل حضور مدیران غیردلسوز است. نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: سبب مشکلات صنایع کشور عدم مدیریت در صحنه و دلسوزی مدیران است بنابراین مدیریت تلفنی آفت صنعت شهر شده، چرا که دفاتر کارخانجات ما اغلب در تهران هستند، این درحالی است که مدیر و مسئولی که با تلفن مدیریت می‌کند و در کارخانه حضور ندارد، روحیه‌ امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری ندارد.
آیت الله دری با بیان اینکه «مدیریت تلفنی» صنعت این استان را به نابودی کشانده است تاکید کرد: جلوی مخارج غیرمنطقی و ریخت و پاش ها در کشور گرفته شود. وی افزود: رمز موفقیت در پیشرفت و آبادانی کشور داشتن روحیه‌ مجاهدت است و روحیه‌ تحصیل علم، مجاهدت، همبستگی، مردانگی، فتوت، غیرت، اخلاص و توکل سرمایه‌ها و رموز موفقیت ملت است، اگر این موارد اجرایی شود کشور و دنیا آباد می‌شود.
دری نجف‌آبادی تصریح کرد: اگر فردی در بخشی توانایی ایفای نقش موثر ندارد نباید آن مسئولیت را بپذیرد، در غیر این صورت عامل بروز مشکل و تضییع حقوق دیگران می‌شود چراکه در جامعه امروز به همت‌های بلند نیاز داریم، زیرا جامعه ما ظرفیت های فراوانی دارد و تنها لازم است تاهمت و پشتکار و غیرت و انسجام اجتماعی داشته باشیم و با توکل بر خداوند متعال قدم برداریم.
وی اضافه کرد: الگوها و اسوه‌های دینی بسیاری در جامعه اسلامی داریم که باید از آنها پیروی کنیم و یکی از مهمترین اقدامات این است که از مخارج غیرمنطقی و ریخت و پاش ها در کشور جلوگیری کنیم.
امام‌جمعه‌ اراک خرج‌های اضافی و اسراف برخی مدیران و مسئولان را امری مضموم عنوان کرد و گفت: چه دلیلی دارد مسئولان و مدیران این‌همه برای خود خرج کنند چرا که خرج‌های اضافی اسراف و گناه است، چرا باید شورای شهر فلان شهر به سفرهای چندروزه‌ مناطق توریستی بروند و نتیجه‌ مفید هم نداشته باشد؟ درحالیکه مردم آن شهر مشکل‌ دارند و مسئولان یک شهر به کیش و ترکیه بروند، این امری ناپسند است.
وی عنوان کرد: در رابطه با بودجه سال ۹۷، حقیقت برآن است که دولت با محدودیت منابع مواجه است و به همین سبب باید تولید حداکثری و مصرف حداقلی را در دستور کار قرار دهیم و از اقدامات برخی که از شرایط موجود استفاده کرده و به قاچاق و سوء استفاده های دیگر می پردازند، جلوگیری شود از سویی، ضروری است که نظام اداری کشور با قاطعیت از وجود برخی افرادی که اقدام به رشوه خواری، جعل، بی قانونی، تقلب، دزدی و خیانت می کنند پاک شود و نباید این افراد در امور کشور مسئولیتی داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با مردم قم گفت: مقام معظم رهبری تحلیل بسیار دقیق و جامعی پیرامون اغتشاشات اخیر داشتند و دست سه ضلع مثلت این ماجرا رو شد، در این اتفاقات عده‌ای فریب خوردند ولی عده‌ای هم بودند که با نیت و هدف برهم زدن امنیت و آسایش جلوآمده بودند، این‌ها مفسد هستند، آتش زدن مسجد و حسینیه و آسیب زدن به اموال عمومی جز از مفسدین برنمی‌آید. وی بیان کرد: در این میان نباید مطالبات مردم فراموش شود و به حاشیه رود، دولتی‌ها باید مطالبات به‌حق مردم را پاسخ دهند و به آن‌ها رسیدگی کنند.
این انتقادهای آیت الله دری بخشی از مجموعه انتقاداتی است که در روزهای اخیر مدیران ارشد استان به نسبت به مدیران مطرح نمودند که نشان از وضعیت نه چندان خوب مدیریت در استان است. یکی دیگر از انتقادهای اخیری که به مدیران استانی می شود یکجانشینی آنها است. به گزارش وقایع استان به نقل از فارس، متأسفانه طی سال‌های گذشته فرهنگ یک‌جانشینی در بین مدیران کل نهادینه شده و گویی دلشان نمی‌خواهد از صندلی‌های خود دل کنده و به شهرستان‌ها سرکشی کنند. این در حالی است که مدیران باید از شاخص تحرک بهره‌مند بوده و با سرکشی به ادارات شهرستان‌ها روند رسیدگی به امور را از نزدیک رصد کنند.
یک کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه سفر مدیران کل به شهرستان‌ها به یک رویداد نادر تبدیل شده است، گفت: متأسفانه برخی از مدیران کل در طی یک سال حتی یک بار نیز به شهرستان‌های تابع خود سرکشی نمی‌کنند.
امیررضا دلاوری تصریح کرد: مدیرکل فقط وظیفه نظارت و بررسی شرایط در مرکز استان را بر عهده ندارد، بلکه موظف هستند به تمامی ادارات تابع در شهرستان‌های استان سرکشی کرده و روند اداره امور را بررسی کند.
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین وظیفه مدیران کل رفع مشکلات در هر گوشه از استان است این در حالی است که با یک‌جانشینی نمی‌توان با مشکلات و معضلات آشنا شد.
این کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه برخی از مدیران کل جزیره‌ای عمل می‌کنند، اضافه کرد: مدیران کل باید تعاملی سازنده با دستگاه‌ها و نهادهای زیرمجموعه خود داشته باشند، چرا که عدم برقراری این تعامل می‌تواند به افزایش مشکلات، بر زمین ماندن پروژه‌ها و… منجر شود.
دلاوری تأکید کرد: اگر مدیرکلی به شهرستان‌ها سرکشی نکند به دلیل بی‌اطلاع ماندن از شرایط موجود به راحتی توسط برخی از مشاوران، معاونان، مدیران شهرستان‌ها و… فریب می‌خورد.
وی با اشاره به اینکه مدیر توانمند کسی است که بتواند در حوزه عملیاتی میدانی عملکرد بسیار خوبی داشته باشد، تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه مدیران کل سرکشی به حوزه‌های مختلف است تا از این طریق بتواند با شناسایی مشکلات در راستای رفع آنان حرکت کرده و در نتیجه عملکرد مناسبی را در پایان دوره خدمت از خود به جا بگذارد.
این کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی اظهار داشت: مدیران کل باید حقوق همه مردم را رعایت کرده و خود را محدود به یک شهر نکنند، بلکه باید خود را متعلق به مردم دانسته و در زمینه رفع مشکلات آنان از هیچ کوششی دریغ نکند.
دلاوری تأکید کرد: حضور نداشتن مدیر در ادارات تابعه و شهرستان‌ها یک نوع خیانت به اعتماد عمومی است چرا که با استفاده از مشارکت مردم کل استان می‌تواند در راستای تحقق اهداف و توسعه حرکت کند و در غیر این صورت استان از جایگاه کنونی خود تکان نخورده و وضعیت بدتر از قبل نیز خواهد شد.
وی گفت: مدیر باید فردی جسور باشد و با اراده‌ای راسخ در راستای اداره استان اقدام کند و این امر با یک‌جانشینی محقق نمی‌شود.
این کارشناس امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به اینکه مدیران باید با مردم همگام باشند، ادامه داد: متأسفانه در برخی از موارد مدیران کل با تقاضا و اصرار بسیار به شهرستان‌ها سرکشی می‌‌کنند در حالی که این مسئله جزء وظایفشان بوده و باید شرایط را به خوبی رصد کنند.
دلاوری اضافه کرد: مردم نیز از اینکه مدیران کل به شهرستان‌ها سرکشی نمی‌کنند ناراحت و ناراضی هستند و بی‌توجهی مدیران کل به شهر خود را بی‌اهمیت بودن شهرستان تلقی می‌کنند که همین امر به افزایش نارضایتی‌ها منجر می‌شود.
وی ادامه داد: اگر مدیران به شهرستان‌ها توجه نداشته و سرکشی نکنند مشکلات آنان پابرجا باقی مانده و مردم این مناطق به حاشیه‌نشینی در مراکز استان‌ها روی می‌آورند.
یک کارشناس امور اجتماعی نیز گفت: همانطور که از اسم مدیرکل مشخص است فردی که در این سمت قرار می‌گیرد نباید مدیری جزئی بوده و اسیر یک یا چند بخش باشد بلکه باید اشراف کامل به حوزه فعالیت خود داشته باشد.
علیرضا مرادی خاطرنشان کرد: فردی که در یک استان به عنوان مدیرکل معرفی می‌شود حداقل باید در دستگاه اجرایی خود با ۱۵ شهرستان در ارتباط باشد چرا که قطعاً در شهرستان‌ها زوایایی از کار ظهور می‌کند که ممکن است به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… در مرکز استان ظهور و بروز پیدا نکند.
وی تصریح کرد: اگر مدیری می‌خواهد به صورت جامع مدیریت کرده و یافته‌های وی از مدیریت نزدیک‌تر به واقعیت باشد راهی جز سرکشی به حوزه‌های مختلف ندارد.
سرکشی می‌تواند برای مدیریت راهگشا باشد
این کارشناس امور اجتماعی با اشاره به اینکه سرکشی می‌تواند برای مدیریت راهگشا باشد، اظهار داشت: اگر مدیری به شهرستان‌ها سرکشی نکند یافته‌های درستی از مدیریت به معنای واقعی نخواهد داشت.
مرادی گفت: ضروری است مدیرکل به همه شهرستان‌ها و بخش‌ها سرکشی کند چرا که آنچه در صف می‌گذرد به هیچ‌وجه در ستاد قابل دریافت نیست.
وی با اشاره به اینکه صف باید قوی‌تر از ستاد باشد، تأکید کرد: به طور طبیعی اگر مدیری با مردم اُخت نشده و با آنان در ارتباط نباشد دچار قشری‌نگری خواهد شد؛ یعنی یک مدیر فقط ارباب‌رجوع خود را می‌بیند در حالی که در همه زمینه‌ها نیاز است که مدیر با مردم در ارتباط باشد.
این کارشناس امور اجتماعی ادامه داد: هنگامی که یک مدیرکل به معضل قشری‌نگری دچار شود از حوزه‌های مختلف اطلاع درستی در دست نداشته و همین امر سبب می‌شود تا در بین حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… گسست ایجاد شود.
مرادی خاطرنشان کرد: ضروری است مردم با مدیران و مدیران با مردم ارتباط نزدیکی داشته باشند تا مردم احساس کنند که مدیر از جنس خودشان است. به گفته وی اگر مردم مدیر را از خود ندانند در برهه‌های حساس زیر بال مدیر را نخواهند گرفت و از وی حمایت نمی‌کنند.
مدیران خود را در معرض دید مردم قرار دهند
این کارشناس امور اجتماعی با بیان اینکه مدیران خود را در معرض دید مردم قرار دهند، افزود: علاوه بر اینکه مدیرکل باید ارتباطی تخصصی با بخش‌های مختلف داشته باشد ایجاد ارتباطی عام با سایر مردم نیز امری ضروری است تا مردم بدانند در گرداندن امور مختلف جامعه سهیم هستند.
مرادی اضافه کرد: مدیران باید درد جامعه را بفهمند و بدانند در جامعه چه می‌گذرد و همچنین مردم باید احساس کنند مدیریت شهر و استان مال خودشان است.
این کارشناس امور اجتماعی تصریح کرد: در کتاب نهج‌البلاغه آمده که مردم و مسئولین باید با هم باشند تا در مواقع ضروری به یکدیگر یاری برسانند.
مدیران پروازی شناسایی می‌شوند
معاون امنیتی و سیاسی استاندار مرکزی نیز با اشاره به اینکه مدیران پروازی شناسایی می‌شوند، گفت: مدیران کل باید در حوزه‌های استحفاظی خود حضوری مؤثر و میدانی داشته باشند تا بتوانند مسائل و مشکلات احتمالی را رصد و مورد بررسی قرار دهند.
فتح‌الله حقیقی بیان کرد: مدیران باید در خدمت مردم بوده و در راستای رفع مشکلات آنان اقدام کنند و اگر غیر از این باشد قابل پذیرش نیست. وی تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند هرگونه کم‌کاری و یک‌جانشینی مدیران کل را به این معاونت اعلام کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
معاون امنیتی و سیاسی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بازدید سرزده از ادارات کل و دستگاه‌های مستقر در شهرستان‌ها در برنامه‌های جاری این معاونت قرار دارد که با جدیت دنبال خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.