خانه » جدیدترین » اعتراض کسبه محسنی به نیمه کار گذاشتن پروژه مرمت و بی خطرسازی دیوار سرای کتابفروشان/از خطر آوار تا خطر اعتیاد

اعتراض کسبه محسنی به نیمه کار گذاشتن پروژه مرمت و بی خطرسازی دیوار سرای کتابفروشان/از خطر آوار تا خطر اعتیاد

گروه فرهنگی:
بیش از شش ماه از آغاز پروژه رفع خطر و مرمت بخشی از بنای سرای کتابفروشان منتهی به خیابان محسنی میگذرد؛ ولی گویا این طرح بنا ندارد روند اجرای خود را تکمیل و کسبه و رهگذران را از سد معبر ایجاد شده نجات دهد. هرچند از طرفی انجام این طرح یکی از نیازهای فرهنگی در اراک است، رها کردن عملیات اجرایی این پروژه در چند هفته اخیر باعث شده تا اطراف این بنا که برای انجام عملیات و رفع خطر تعیین گذاری شده مکان امنی برای حضور معتادان شود و موجب دلخوری اهالی و کسبه همسایه شود.
یکی از کسبه های همسایه این بنا در این خصوص گفت: از عید تا کنون دیوار این بنا را خراب و با بستن داربست، ایجاد سد معبر برای عابرین کرده اند و هنوز هیچ اتفاقی در خصوص ساخت و مرمت آن نیفتاده است.
وی ادامه داد: نوار کشی دور داربست و ایجاد فضای بسته، علاوه بر مکانی برای انباشت زباله و سرنگهای خالی و پایپ شیشه مکان امنی برای حضور معتادان و کارتن خواب ها نیز شده است.
یکی دیگر ازکسبه محسنی نیز با بیان اینکه دو سرویس بهداشتی مخروبه در این مکان محلی برای حضور معتاددین شده است گفت: برای پیگیری این موضوع تا کنون با مسئولین و حتی صدا و سیما نیز تماس گرفته ایم.
معاون میراث فرهنگی نیز در پاسخ به دلیل تعطیلی مرمت این پروژه گفت: این بنا قدیمی به دلیل فرسودگی و تخریب که در دیوار سمت خیابان محسنی داشت در دستور کار مرمت اداره کل قرار گفت تا با مرمت این بنا از ریزش دیوار جلوگیری شود.
علیرضا عزیزی افزود: این دیوار بخشی از سرای کتابفروشان بازار سرپوشیده است که هم اکنون پروژه رفع خطر و مرمت آن در دست اقدام است.
وی ادامه داد: برای انجام پروژه ما تعیین گذاری کردیم معمولا تعیین گذاری یا با دیوار پشت بند و یا با فولاد انجام می شود که ما با فولاد این کار را انجام دادیم.
عزیزی افزود: به دلیل عدم همکاری و ممانعت کسبه این پروژه نتوانست خیلی پیشرفت داشته باشد زیرا به نظر می آید آنها به دلایلی که خیلی منطقی نیست و بیشتر رقابتی است، دوست ندارند این پروژه انجام شود.
عزیزی با بیان اینکه ایجاد وقفه کوتاه در عملیات پروژه به دلیل کسب رضایت از مالکین سرای کتابفروشان بود، گفت: رضایت تمامی مالکین گرفته شده و منتظر حضور تنها یکی دیگر از مالکین برای رضایت بخشی دیگر از سرا هستیم.
وی گفت: در تمام عملیات های اجرایی ممکن است چند روزی پروژه توقف کند، هر بنای نیمه کاره ای در هر جای این شهر همیشه مکانی برای حضور افراد آسیب دیده و معتاد بوده است.
عزیزی توضیح داد: البته حضور معتادین در این مکان به دلیل عملیات نبوده بلکه قبل از اجرای این عملیات نیز به دلیل وجود دو سرویس بهداشتی این رفت و آمد وجود داشته است.
وی در خصوص این پروژه گفت: این پروژه تنها یک ماه کار عملیاتی دارد و با انجام عملیات بهسازی و مرمت تا پانصد سال دیگر امکان تخریب آن نیست.
***
اگر چه دلایل و پاسخ های معاون میراث فرهنگی با یک دو دو تا چهار تا ساده بیانگر بالا رفتن یک مسئول از دیوار بلند توجیه بود و با هر دو دو تا چهار تا کردنی این پاسخها دلیل قانع برای سد معبر و ایجاد مکانی پر خطر برای عابرین و مکانی امن برای معتادین درمرکز شهر نیست مکانی که هم اکنو سرشار از زباله، خاک، سرنگ های خونی و پایپ های شیشه است.
قطعا توپ این مسئله بیشتر در زمین میراث فرهنگی به دلیل متولی بودن این پروژه است و بهانه هایی همچون عدم همکاری کسبه کمی غیرمنطقی به نظر میرسد زیرا زیبا شدن محیط اطراف کسب و کار برای صاحبان هر کسبی تاثیر مثبت دارد.
اما امید میرود این بهانه ها و موانع به گفته این مسئول هر چه سریعتر رفع شود و بهسازی و مرمت این مکان در همان یک ماهی که وعده داده اند انجام شود.

شنبه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۴      شماره: ۳۱۲   گروه فرهنگی-وقایع استان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.