خانه » پیشنهاد سردبیر » اظهارات وزیر دفاع کشور در رابطه با حضور جنگنده های روسی در همدان/بی معرفت ها /رئیس مجلس شورای اسلامی: استفاده از نوژه متوقف نشده است

اظهارات وزیر دفاع کشور در رابطه با حضور جنگنده های روسی در همدان/بی معرفت ها /رئیس مجلس شورای اسلامی: استفاده از نوژه متوقف نشده است

چهارشنبه ۳ شهریور ۹۵   شماره ۴۰۰

وقایع استان:
نگاهی به تاریخ روابط ایران و روسیه روزهای پر فراز و نشیبی را نشان می دهد. از جنگ های علنی تا دخالت های گاه و بیگاه در تغییرات و تصمیمات. در سال های اخیر اما روابط کشورمان با روسیه بهبود پیدا کرده و پیمان هایی برای همکاری های مشترک نظامی علیه گروه های تروریستی فعال در سوریه و عراق بین این دو کشور بسته شده است. در روزهای گذشته استفاده روسیه از پایگاه هوایی سوم شکاری ارتش ایران موسوم به نوژه که در شمال همدان قرار دارد حرف و حدیث های بسیاری را در میان مسئولین کشورمان به وجود آورده است. از نقض اصل ۴۶ قانون اساسی گرفته تا آخرین اظهارات وزیر دفاع که گفته است این موضوع تصمیم نظام بوده و ربطی به نمایندگان مجلس ندارد.
وزارت دفاع روسیه: بمب افکن های این کشور از پایگاه هوایی نوژه همدان بلند شده اند و پس بمباران مواضع داعش در سوریه به همدان باز گشتند. خبری که بعد از چند ساعت توسط مقام های کشورمان نیز تایید شد. مقامات روسی گفتند که بمب افکن های توپولوف و جنگنده های سوخو روسیه از این به بعد از پایگاه همدان برای انجام عملیات های نظامی در سوریه استفاده خواهند کرد. پس سقوط یکی از جنگنده های روسی در ترکیه باعث شد روسیه مسیر حمله به هواپیماهایش به داعش را تغییر دهد. این جنگنده ها برای رسیدن به اهدافشان در سوریه مجبور بودند مسیری در حدود دو هزار کیلومتر را طی کنند و ترکیه را دور بزنند. مسیری که از دریای خزر، ایران و عراق می گذشت و به سوریه می رسید. اما پرواز جنگنده های روسی از همدان مسیر دسترسی به سوریه را حدود ۶۰ درصد کاهش می دهد.
اما رسانه ای شدن این موضوع توسط وزارت دفاع روسیه ابتکار عمل رسانه ای را از دست مسئولان کشورمان خارج کرد و این موضوع به گونه ای عنوان شد که ایران به یک پایگاه نظامی برای روسیه بدل شده است. هرچند قرار بود جنگنده های روسی تنها برای سوخت گیری از نوژه استفاده کنند.
اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا در اختیار قراردادن پایگاه نظامی ایران به کشوری خارجی قانونی است؟
اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌ های صلح‏ آمیز باشد ممنوع است». اما قانون درباره در اختیار دادن پایگاه نظامی به صورت موقت یا اجاره‌ای یا اجازه استقرار هواپیماهای نظامی خارجی سکوت کرده است. بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، «بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی» از وظایف شورای عالی امنیت ملی است که مصوبات آن برای قانونی شدن باید به تصویب رهبری برسد. دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی همزمان با استفاده روسیه از پایگاه همدان گفت: همکاری‌های دو کشور «برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این باره تبادل ظرفیت و امکانات داریم.»
علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز گفته است که پرواز هواپیماهای روسیه از پایگاه نوژه در همدان با مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است.
فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب در اعتراض به این اقدام گفت: «سیاست خارجی کشور روسیه بسیار متفاوت و بعضا متلاطم و دارای نوسان است. روسیه در سال ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی با کشورهای غربی در اقدامات نظامی همکاری کرده و روسیه در سال ۱۹۹۴ میلادی عضو طرح مشارکت برای صلح ناتو می‌شود و زمانی در جناح ورشو و در مقابل ناتو بود و نباید فراموش کرد که قدرت‌ها در قالب ملاحظات عمل می‌کنند. رای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که چنین امکانی در اختیار یک قدرت خارجی در ایران گذاشته می‌شود و از رئیس مجلس خواست تا طبق ماده ۱۱۰ آئین‌نامه (داخلی مجلس) در این رابطه توضیحی ارائه دهد که اقدامات صیانتی لازم وجود دارد و چه میزان می‌تواند به نوسانات سیاست روس ها اعتماد کرد و آسمان کشور را در اختیار آنان قرار داد.» اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اعتراض برخی نمایندگان به نقض اصل ۱۴۶ قانون اساسی گفت ایران پایگاه نظامی در اختیار روسیه قرار نداده است.
وزیر دفاع ایران درباره پایگاه نظامی همدان گفته است که استفاده هواپیماهای روسیه از پایگاه هوایی در داخل این کشور در راستای همکاری‌های سه جانبه و به درخواست دولت سوریه انجام شده است و این موضوع ارتباطی به مجلس ایران ندارد.
وزارت خارجه می گوید: استفاده نیروی هوایی روسیه از پایگاه نوژه همدان، موقتی بوده و فعلا به پایان رسیده است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای با تأیید بازگشت جنگنده هایش به روسیه، گفته در صورت موافقت ایران، ممکن است دوباره از این پایگاه برای عملیاتش در سوریه استفاده کند. این در حالی است که وزیر دفاع ایران با انتقاد از روسیه بابت اعلام خبر استفاده‌اش از پایگاه نوژه، این کار را خودنمایی و بی‌معرفتی خوانده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین دهقان در جمع خبرنگاران تاکید کرده است که همکاری ایران و روسیه «بر اساس سیاست‌های کلی نظام و با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در سطح راهبردی است» و به گفته او «هدف قراردادن تجمعات، مقرها و امکانات جریان تروریستی» در سوریه انجام می‌شود.
او توضیح داد: «استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه هوایی ایران ارتباطی به مجلس ندارد. اگر کسی از روی ناآگاهی چنین برداشتی کرده که ما پایگاه نظامی ایران را در اختیار روسیه قرار داد‌ه‌ایم و این اقدام‌مان خلاف قانون اساسی بوده، اشتباه برداشت کرده است چرا که ما هیچ پایگاهی در اختیار روسیه قرار نداده‌ایم و اقدامی هم که صورت گرفت، تصمیم نظام و شورای عالی امنیت ملی بوده است.» وزیر دفاع گفته اگر شرایط اقتضا کند ممکن است پایگاه‌های دیگر هم در اختیار روس‌ها قرار بگیرد.
رئیس مجلس ایران از اظهارات وزیر دفاع در مورد طرح همکاری نظامی ایران و روسیه در مجلس انتقاد کرده و همچنین گفته است که پرواز هواپیماهای روسی از این پایگاه متوقف نشده است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه روز سه‌شنبه، نسبت به سخنان وزیر دفاع در مورد اظهارات نمایندگان مجلس پیرامون استفاده هواپیماهای نظامی روسیه از پایگاه نوژه همدان واکنش نشان داده است.
وی در مورد اظهار نظر وزیر دفاع گفت: «لازم است به وزیردفاع این تذکر داده شود که نسبت به مجلس درست حرف نزدند. باید ادب حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کردند.» لاریجانی با اشاره به سخنان حضرت امام در مورد اینکه مجلس در راس امور است. گفت: «بنابراین، در نظام باید هم در بیان مطالب و هم در اجرا به این موضوع توجه داشت و لذا از همه می‌خواهم به این ساختار نظام و درجات آن توجه کافی داشته باشند».
اگر مقامات کشورمان با نگاه دقیق تری به این موضوع اقدام به انتشار اخبار آن می کردند و اجازه نمی دادند روس ها ابتکار عمل خبری موضوع را در دست بگیرند، این دستپاچگی ها و اظهار نظرات متفاوت وجود نداشت و میشد از ماهیت این اقدام جمهوری اسلامی ایران که در راستای مبارزه با تروریست انجام شده است، دفاع کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.