خانه » پیشنهاد سردبیر » اشتغالزایی مستقیم پنج هزار نفری پروژه جدید رنو در استان مرکزی/چشمک پاریس به ساوه

اشتغالزایی مستقیم پنج هزار نفری پروژه جدید رنو در استان مرکزی/چشمک پاریس به ساوه

دوشنبه ۱۹ مهر ۹۵ شماره ۴۳۷

وقایع استان:
صنعت خودروسازی ایران اگرچه در داخل بدون رقیب کار می کند اما اشتیاق مردم برای تهیه خودروهای خارجی و با کیفیت نشان از آن دارد خودروهای داخلی پایگاه مردمی چندان مناسبی ندارند. هرچند سیاست های کشور مبنی بر اخذ مبالغ افسانه ای برای واردات خودرو به داخل و قیمت های بالای خودروهای خارجی مردم را مجبور کرده است از همین چند خودروی من درآوردی داخلی که حتی تعاریف اولیه وسیله نقلیه را ندارند استفاده کنند. اما نگاهی میدانی به نظرات مردم نشان می دهد هیچکس از مبلغی که برای تهیه خودرو های داخلی هزینه می کند راضی نیست. حق و حقوق شهروندی در استفاده از وسایل نقلیه مناسب و بروز دنیا با قیمت های واقعی در بسیاری از کشورهای دنیا جا افتاده است اما گویا مسئولین ایران پس از چندین سال همچنان اصرار دارند صنعت ضعیف و از کارافتاده خودروسازی را ولو به قیمت پایمال شدن حقوق اولیه شهروندی مردم حفظ کنند. مقایسه ای اجمالی بر قیمت های خودروهای تولیدی در داخل و خارج از کشور و نگاه به هزینه ای ۲۰ میلیون تومانی برای خودروی پراید چه معنایی جز توهین به شعور مردم دارد؟ وقتی از یک سو حق انتخاب از مردم گرفته شود و از دیگر سو شرایط اقتصادی مردم به سمتی برود که خرید یک خودروی خارجی معمولی برایشان به یک آرزو تبدیل شود، خودروسازان داخلی بدون رقیب هر محصولی را با هر قیمتی که دلشان بخواهد به مردم می فروشند و هیچکس هم نمی تواند به آنها اعتراضی کند. چرا که جوابشان مشخص است، نمی خواهی نخر. اما برخوردهای خودروسازان مربوط به این دولت نیست و سالهاست که امپراطوری آنها پا برجاست. سیاست های دولت روحانی که حاصلش خروج ایران از انزوای بین المللی بود باعث شده مردم بتوانند نیم نگاهی به خودرو های خارجی با کیفیت بالا و فیمت مناسب داشته باشند. از طرفی افزایش سرمایه گذاری ها و کمک به معیشت مردم توان خرید جامعه را افزایش می دهد.
فضای بعد از برجام باعث افزایش اشتیاق خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران شده است. شرکت رنوی فرانسه یکی از شرکت های خارجی ای است که این روزها آمادگی حضور خود در بازار ایران را اعلام کرده و قرارداد هایی برای تولید محصولاتش در ایران بسته است. زمزمه هایی مبنی بر استقرار پروژه های خودروسازی رنو در استان مرکزی به گوش می رسد. سرمایه گذاری ای که به گفته نماینده این شهر در مجلس درآمدی به اندازه نصف درآمد استان خواهد داشت. عضو کمیسیون صنایع و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایسنا می گوید: با فعالیت پروژه رنو در ساوه تحول بزرگی در صنعت خودروسازی شکل خواهد گرفت و میزان فروش محصولات این شرکت می تواند به اندازه نصف درآمد استان باشد. این اتفاق می تواند به عنوان شوکی مناسب به چرخه اقتصادی صنعت فلج شده استان مرکزی به حساب آید. از طرفی اشتغال زایی حاصل از این مجموعه شاید بتواند درصدی از نارضایتی مردم جویای کار را کاهش دهد. منصوری با اعلام خبر کلید خوردن پروژه خودروساری رنو با مشارکت فرانسوی ها و ایمیدرو در ساوه توضیح می دهد: این پروژه با تولید بالغ بر ۲۰۰ هزار خودرو در سال می تواند اشتغال زایی بسیار زیادی را در صنعت استان داشته باشد.
ساوه یکی از قطب های صنعتی استان مرکزی است که همواره نگاه چپ قمی ها را روی خود حس می کرده. زیر ساخت های صنعتی ساوه به خصوص در زمینه خودرو سازی باعث شده است نماینده این شهر می گوید: شرکت بن رو در ساوه این توانایی را داشت که این حجم تولیدی را متحمل شود. این خودرو یکی از خودروهای گران قیمت و به روز با تکنولوژی بالاست که با تولید فرانسوی ها در شهر ساوه و شرکت بن رو شکل خواهد گرفت و اقتصاد استان و کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.
به گفته منصوری ارزش افزوده ای که این پروژه به همراه خواهد داشت با شروع تولید ۱۰۰ هزار خودرویی و میانگین هر خودرو ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، میانگین آن از جمع همه صنایع در شهر صنعتی کاوه بیشتر خواهد شد. پروژه ای که دستاورد بزرگ وزیر صنعت، معدن و تجارت در ماه قبل برای استان و شهر ساوه بوده است و قراردادش هفته گذشته در فرانسه بسته شده.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص سرمایه گذاری انجام شده برای این پروژه می گوید: ۶۰ درصد از سرمایه گذاری توسط فرانسوی ها و ۴۰ درصد آن سرمایه گذاری داخلی است که توسط ایمیدرو مدیریت می شود اما به بخش خصوصی واگذار می شود. شرکت خارجی متعهد است ۳۰ درصد از تولید این پروژه را با مدیریت خودش صادر کند.
رونق هرچه بیشتر صنعت خودرو سازی و هماهنگی با تکنولوژی روز دنیا نه تنها مستقیم باعث افزایش درآمدزایی می شود بلکه با رونق گرفتن صنایع وابسته نظیر قطعه سازی می تواند مشاغل بسیاری را ایجاد کند همانطور که منصوری می گوید این پروزه می تواند باعث اشتغالزایی مستقیم پنج هزار نفری خواهد شد.
باید دید مسئولین و نمایندگان استان مرکزی چطور از این فرصت پیش آمده برای ساوه و استان استفاده خواهند و این پروژه تا چه میزان هم به نام ما و هم به کام ما خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.