خانه » پیشنهاد سردبیر » استاندار پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و چین در استان را مطرح نمود/شهرک چینی ها

استاندار پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و چین در استان را مطرح نمود/شهرک چینی ها

چهارشنبه ۲۹ دی ۹۵ شماره ۵۰۹

عباس لعل بار
وقایع استان

اعضای اتاق بازرگانی چین در سفری یک روزه به استان از توانمندی های استان دیدن کردند. این هیات چینی که به دعوت دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان به استان سفر نمودند در پایان سفر یک روزه خود در نشست سرمایه گذاری استان مرکزی با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران کل استان حضور یافتند.
جعفری، رییس اتاق بازرگانی اراک در خصوص سفر چینی ها به اراک گفت: این هیات برای بررسی زمینه‌های همکاری مشترک و امکان سرمایه‌گذاری در استان به اراک آمدند و البته پیش تر نیز با هماهنگی دکتر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای در مرکز سرمایه‌گذاری چین در تهران با حضور رییس اتاق بازرگانی چین و دو بانک خصوصی جلساتی داشته ایم. این هیات پیش از حضور در جلسه سرمایه گذاری استان از برخی صنایع استان نظیر پتروشیمی و پالایشگاه شازند بازدید کردند.
استاندار مرکزی در این نشست با بیان اینکه استان برای سرمایه گذاری مشترک با کشور چین آمادگی دارد افزود: به دنبال این هستیم که باحضور شرکت های چینی، سرمایه گذاری و انتقال فناوری به این استان صنعتی تحقق یابد.
محمود زمانی قمی پیشنهاد داد برای همکاری موثر، کمیته مشترکی به نمایندگی جمهوری خلق چین در تهران و اتاق بازرگانی استان مرکزی و نمایندگان صنایع و فعالان اقتصادی تشکیل شود تا از این طریق توافقات برای به ثمر رسیدن پیگیری گردد.
استاندار مرکزی افزود: همچنین آماده هستیم تا شهرک مشترک ایران و چین در استان مرکزی شکل بگیرد و همه امکانات وزیر ساخت ها در استان آماده است.
زمانی قمی گفت: حضور نمایندگان مردم اراک در دو کمیسیون مهم مجلس یعنی کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی می تواند شرایط را برای برقراری روابط اقتصادی و سرمایه گذاری تسهیل کند.
علی اکبر کریمی نماینده اراک، خنداب و کمیجان در این جلسه بیان نمود: طی جلساتی که در تهران با تعدادی از نمایندگان اقتصادی کشور چین در ایران داشتیم مباحث مهمی مطرح شده و زمینه برای چنین جلساتی فراهم شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برنامه ششم توسعه زمینه گسترش و تسهیل سرمایه گذاری خارجی را درکشور فراهم کرده و استان مرکزی بستر مناسبی برای این سرمایه گذاری ها است.
وی تصریح کرد: ما در استان این آمادگی را داریم که در سفرهای بعدی، جلسات مشترک میان شرکت های چینی و شرکت های استان مرکزی برگزار شده و توافقات عملی در این راستا صورت پذیرد.
سیدمهدی مقدسی دیگر نماینده اراک، خنداب و کمیجان نیز گفت: در جذب سرمایه گذاری خارجی علاوه بر تولید مشترک و صادرات، انتقال فناوری روز و دانش تولید نیز باید مدنظر قرار گیرد.
مقدسی بیان کرد: اعضای اتاق بازرگانی دو کشور که در این جلسه هستند این ظرفیت را شناسایی کرده اند که می توان به صورت مشترک محصولاتی را با هدف صادراتی تولید کرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در ادامه با اشاره به اینکه ۵۶ فرصت سرمایه‌گذاری توسط دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی معرفی شده است بیان کرد: با توجه به ارتباط صادراتی با بیش از ۶۰ کشور جهان و ارتباط سرمایه‌گذاری خارجی با بیش از ۱۰ کشور جهان، همه سرمایه‌گذاران خارجی به صورت قانونی از رفتار یکسانی نسبت به سرمایه‌گذاران داخلی بهره‌مند هستند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی بیان کرد: ورود سرمایه نقدی و غیر نقدی خارجی صرفا براساس مجوز سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد و به اخذ مجوزهای دیگری نیاز ندارند، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ۷ مورد تابع هیچ‌گونه محدودیتی نیست.
میرزا‌خانی افزود: وی با اشاره به اینکه از نظر درصد مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی محدودیتی وجود ندارد خاطر‌نشان کرد: بیش از ۴۰ مورد سرمایه‌گذاری شده توسط خارجی‌ها در استان مرکزی در بخش‌های مختلف در حال فعالیت هستند که ۱۰ مورد آن از سوی سرمایه‎گذاران آسیایی و ۱۷ مورد اروپایی و ۳ مورد آن از سوی ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه‌گذاری شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۶ فرصت سرمایه‌گذاری توسط دستگاه‌های اجرایی استان معرفی شده است که آماده جذب سرمایه‌گذار هستند که این فرصت‌ها بالغ بر ۱۲۵ هزار میلیارد ریال معادل تا ۳ میلیارد و ۲۱۹ میلیون دلار نیازمند سرمایه‌گذاری است، این فرصت‌ها در بخش عمرانی و زیربنایی، گردشگری، کشاورزی، بهداشت و درمان و صنعت معرفی شده است.
در ادامه جلسه رییس اتاق بازرگانی چین که همزمان دبیرکل اتحادیه اصناف جمهوری خلق چین نیز هست به ایراد نظرات خود پرداخت. وی گفت: بزرگ‌ترین مزیت استان مرکزی حمایت از بخش خصوصی است.
وانگ ین گوا اظهار داشت: براساس شنیده‌ها و تحقیقات ما استان مرکزی پایتخت صنعتی ایران با ذخایر معدنی بسیار است. همچنین پایگاه مقتدر اقتصادی از لحاظ صنایع متفاوت است.
وی افزود: این استان دارای نیروهای ماهر و متخصص در بخش منابع انسانی و یکی از دوستان خوب برای کشور جمهوری خلق چین است.
وانگ ین گوا تصریح کرد: نتیجه سفر ما به همراه بانک‌های چینی و صندوق‌های تامین مالی بخش خصوصی و بنده به عنوان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری خلق چین نتیجه‌ای فوق‌العاده مطلوب و تاثیرات مثبتی را به محض بازگشت به کشورمان خواهد داشت و بزرگ‌ترین مزیت این استان را در حمایت از بخش خصوصی دریافت کردم.
وی علت مطلوب بودن سفرها و بازدید ها به ایران را دوستی چندهزار ساله این دو کشور عنوان و بیان کرد: در کتاب‌های تاریخی ما روابط عمیق در مسیر جاده ابریشم بین ایران و چین تعریف شده است و این دو کشور از نظر فرهنگی، تجاری و اقتصادی به هم متصل هستند.
وانگ‌ ین گوا افزود: تاریخ نشان داده که ارتباط نزدیک چندهزار ساله هر دو کشور در همه زمان‌ها می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین مبحث در سرمایه‌گذاری چینی در ایران و تجارت مشترک به عنوان بزرگ‌ترین اصل و حامی وجود داشته باشد. این دوستی اعتماد و علاقه مشترک نسبت به همکاری‌های اقتصادی را رقم زده است.
وی اظهار کرد: ۷۵درصد از مالکیت‌های فکری و اسناد مالکیت‌های فکری، ۸۰درصد کارآفرینی و ۸۰درصد نیروی کار چین متعلق به بخش خصوصی است. دولت چین برای پیشرفت بخش خصوصی قوانین بسیار حمایت‌گرایانه و مشوقانه را به طور سریالی در مجلس به تصویب رسانده است.
وانگ‌ ین گوا گفت: شرکت‌های توانمند بخش خصوصی را به خروج از کشور چین و بهره‌مندی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های مختلف و حضور در بازارهای جهانی به عنوان پرچمدار اقتصاد چین در سال‌های اخیر معرفی کردند.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲، ۲۰درصد از سرمایه‌گذاری خارجی را بخش خصوصی تشکیل می‌داد این عدد در سال ۲۰۱۳ به ۳۰درصد و در سال ۲۰۱۴ به ۴۵درصد رسید. در سال ۲۰۱۶ نیز ۶۰درصد از سرمایه‌گذاری خارجی چین از طریق بخش خصوصی پیگیری خواهد شد.
وی بیان کرد: خوشبخت هستیم که اعلام می‌کنیم بخش خصوصی اتاق بازرگانی و صنایع چین به عنوان تنها نهاد و مرکز معرفی شده توسط وزارت اقتصاد و همچنین وزارت صنایع چین به عنوان تنها مرکز جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی، همچنین تنها مرکز معرفی این فرصت‌ها به بخش خصوصی و صندوق‌های تامین مالی خصوصی در داخل چین است.
وی اضافه کرد: براساس آخرین بخش‌نامه‌ها، وزارت اقتصاد و وزارت صنایع جمهوری خلق چین و وزارت‌خانه‌های مافوق در اصل روسای اتاق بازرگانی چین هستند.
وانگ‌ ین گوا گفت: ۵۰۰ شرکت برتر بخش خصوصی چین همه اعضای اتاق بازرگانی و صنایع این کشور هستند، همچنین ۴۰ شرکت از این تعداد جزو ۱۰۰ شرکت خصوصی برتر جهان هستند و تعداد اعضای ما تا سال ۱۰۱۶ به ۱۵۰ هزار عضو رسیده است.
وی ادامه داد: در دو روز گذشته در ملاقات با برخی از مقامات عالی رتبه ایران جلسه‌ای داشتیم که طی آن آمار دقیقی از تجارت مشترک بین دو کشور اعلام شد و عدد ۵۰ میلیارد دلار براساس آمار مشترک وزارت اقتصاد ایران و وزارت اقتصاد چین ارائه شد که همه مقامات دو کشور علاقمندی خود را نسبت به افزایش این رقم به دو برابر یعنی ۱۰۰ میلیارد دلار در سال تا سال ۲۰۲۰ ابراز و آنرا مطرح کردند.
وانگ‌ ین گوا افزود: مقامات و بانک مرکزی ایران و برخی از مقامات وزارت خانه‌های مختلف اعلام کردند که برخی مشکلات کوچک در تجارت وسرمایه‌گذاری مشترک دو کشور وجود دارد که عدم داشتن امور بانکی و بیمه در خصوص تجارت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و عدم تسهیل در ارائه ویزا به تجار دو کشور جزو مشکلات مطرح شده در جلسات بود و دو کشور حل کامل این مشکلات را در بخش خصوصی مطرح کردند.
وی با اشاره به راهکارهای مذکور و ضمن تشکر از استاندار مرکزی نسبت به ایجاد هیات بالامرتبه و در سطح عالی نسبت به مقامات استانی و انجام بازدیدها، اظهار کرد: در درجه اول راه‌اندازی مرکز تولیدی و نمایشگاهی مشترک در قالب یک شهرک اقتصادی جزو راهکارهای فی‌مابین دو کشور مطرح شد.
وانگ‌ ین گوا اضافه کرد: هدایت و اعزام هیات‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی و صندوق‌های تامین مالی بخش خصوصی به طور مستقیم به ایران و به اتاق‌های بازرگانی جهت بازدید و ملاقات با شرکت‌های معتبر با ملیت ایرانی از دیگر راهکارها است.
وانگ‌ ین گوا گفت: ایجاد بستر آشنایی بیشتر صنایع چین با صنایع معتبر ایران به طور مستقیم در جلسات رو در رو که با مدیریت اتاق بازرگانی چین در کشور چین و اتاق ایران در کشور ایران اتفاق خواهد افتاد. همچنین انتقال تکنولوژی و اطلاعات و به اشتراک گذاشتن این دسته از اطلاعات در خصوص تولید و احداث مشترک فی‌مابین فعالین اقتصادی دو کشور از جمله این راهکارهای مطرح شده است.
وی بیان کرد: به دلیل وجود تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران مبادلات بانکی و ارزیابی اعتباری تجار و صنعتگران ایران با مشکلاتی روبرو است. ما با حمایت چهار بانک بزرگ چین در قالب صندوق سرمایه‌گذاری جاده ابریشم موفق به دریافت عددی بالغ بر ۴۷ میلیارد دلار از این صندوق شدیم که امید است با راه‌اندازی صندوق‌های مالی و صندوق‌های تامین اعتبار و بیمه به طور کامل در قالب بخش خصوصی بتوانیم این مشکلات را تا جای ممکن برطرف کنیم.
وانگ‌ ین گوا در ادامه گفت: با ارائه خدمات حقوقی مشترک به فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران مشترک دو کشور یک بستر امن و مطمئن در جهت ارزیابی اعتبار تجار و سرمایه‌گذاران کشور بوجود می‌آید.
وی اظهار کرد: همچنین جزو توافقات با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات عالی‌رتبه کشوری و اتاق ایران اعزام هیاتی متخصص در زمینه‌های اقتصادی، حقوقی، سرمایه‌گذرای و ارزیابی از چین به ایران و همچنین بالعکس اعزام یک هیات متخصص در امور حقوقی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ارزیابی با ملیت ایرانی از ایران به چین به طور کامل در قالب بخش خصوصی است.
وی تصریح کرد: ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا علاقه بسیار خود را به استاندار مرکزی به عنوان استاندار پایتخت صنعتی ایران نسبت به انجام همین تبادل به طور اختصاصی با استان مرکزی را اعلام کنیم.
رییس بخش خصوصی اتاق بازرگانی چین گفت: یکی از سمت‌های بنده دبیرکل اتحادیه اصناف جمهوری خلق چین است که آمادگی خود را نسبت به اعزام صنوف مختلف در صنایع مختلف به این استان اعلام می‌کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.