خانه » پیشنهاد سردبیر » ازدحام بیماران بستری در راهروهای ولیعصر (عج)

ازدحام بیماران بستری در راهروهای ولیعصر (عج)

بیمارداری به سبک دوران جنگ

صدای ناله مردی که گوشه راهرو روی یکی از تخت های ردیف شده کنار دیوار خوابیده است بلند است، یک طرف راهرو، مملو است از تخت هایی که بیماران منتظر عمل و یا عمل شده روی آن دراز کشیده اند و طرف دیگر همراهانی که پرونده بدست و خسته کنار دیوار ایستاده اند، فرقی ندارد زن و مرد همه با هم در یک مکان بستری شده اند و بیماران بستری در راهروها از صدای ناله های یکدیگر و پچ پچ های همراهان و رفت و آمد پرسنل لحظه ای آرامش ندارند. اینجا راهروی یکی از بخش های بیمارستان ولیعصر (عج) اراک است بیمارستانی که بیشترین مراجعه را در طول روز دارد؛ ولی اینطور که به نظر می آید امکانات سخت افزاری و نیروی انسانی این مرکز درمانی هم اکنون پاسخگوی مشکلات بی شماری که در ارائه خدمات به بیماران انتظار می رود، نیست. از آن گذشته این بیمارستان به غیر از مراجعین بیمار استان مرکزی پذیرای مراجعینی از استان های همجوار استان نیز هست و همه این ها باعث شده تا بیماران این بیمارستان علاوه بر دریافت نکردن خدمات مطلوب از لحاظ روحی و روانی نیز در آسایش نباشند. این یک واقعیت است که مرکز درمانی ای می تواند خدمات قابل قبولی به مراجعه کنندگان خود ارایه دهد که منابع مالی خوبی در اختیار داشته باشد و منابع مالی آن تامین شده باشد.

قطعا بیماران مراجعه کننده به بیمارستان و همراهانشان غیر از درد بیماری و دست و پنجه نرم کردن با هزینه های درمان دیگر فرصتی ندارند تا به مشکلات مالی و کمبود اعتبار این بیمارستان پی ببرند بلکه آن ها فقط خواستار دریافت خدمات مطلوب هستند و این یک حق طبیعی است.

بیشتر مراجعین بیمارستان ولیعصر که یک بیمارستان دولتی است شاید توان مالی ای این را نداشته باشند که بیمار خود را به بیمارستان خصوصی و یا شهرهای بزرگ برای درمان ببرند ولی اینکه توقع داشته باشند که امکاناتی در حد معمول به آن ها ارایه شود کاملا جزو حقوق شهروندی شان است. شاید هم اکنون باید اولویت مسئولین از برخی مسائل غیرضروری و بازی های سیاسی به مسایلی که دغدغه و درد مردم جامعه است تغییر یابد که البته مردمان سالم می تواند در پیشرفت جامعه موثر باشد.

شاید برخی از دوستان منصب دار هرگز طعم بستری شدن عزیز خود در راهروهای فرسوده را نچشیده باشند همچنین انتظار برای نوبت اتاق عمل یا دیالیز، البته همه اینها جدا از هزینه های درمان است که این مجال فرصتی برای پرداخت به آن نیست.

هم اکنون مرکز درمانی فعلی ولیعصر به شدت از فرسودگی تجهیزات و فضاهای فیزیکی رنج می برد. این بیمارستان درحال حاضر ضریب اشغال تخت بالای صددرصد دارد و به دلیل امکانات نامناسب فضای فیزیکی در راهروی بیشتر بخش ها تخت گذاشته شده و بیماران بستری می شوند. کمبود کادر درمانی در این بیمارستان نیز معضلی است که مدیران را برای خدمات رسانی به مردم مجبور به برقراری اضافه کار اجباری برای پرسنل می کند که این مهم خستگی مفرط نیروی انسانی و نارضایتی را به دنبال دارد. این بیمارستان تنها دو دستگاه سی تی اسکن دارد که روزانه حداقل به ۵۰ بیمار سرویس دهی می کرده است که دستگاه اصلی به دلیل فرسودگی از رده خارج شده و دستگاه اورژانسی نیز دارای نواقص فنی است و احتمال از کار افتادن آن وجود دارد. افزایش تعداد اتاق‌های عمل در بخش جراحی فوق تخصصی از نیازهای جدی استان است که باید در برنامه‌‌ریزی‌ها مد نظر قرار گیرد. هرچند که هر اقدام بهسازی و تعمیر برای این ساختمان فرسوده جز هزینه بیهوده نتیجه یا نخواهد داشت و مسئولین هر چه سریعتر باید به فکر بهره برداری از پروژه بیمارستان ولیعصر باشند.

بی شک انتظار کمک برای تسریع در روند ساخت پروژه بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی ولیعصر جنب ساختمان کنونی بعنوان یکی از پروژه های مهم استان خیلی زیاد نیست. چون اینطور که بنظر می آید حتی سه سال دیگر که زمان تامین اعتباراین پروژه است، پس از بهره برداری از این بیمارستان باز هم با مشکل کمبود امکانات و تجهیزات برای بیماران مواجه هستیم. نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک از پروژه های نیمه تمام مهم استان مرکزی است که بخاطر نبود اعتبار سالها است بلاتکلیف باقی مانده و باید هرچه سریعتر با استفاده از ظرفیت و مشارکت خیرین و استفاده از راهکارهای قانون بودجه با همراهی وزارت بهداشت و درمان سرعت پذیرد.

به هر روی نوشتن این مطلب فقط و فقط تلنگری است بر تسریع روندی که کندی آن دردی بر دل مردمانی است که سلامتی شان به مخاطره افتاده است و الزام توجه بیشتر مسئولین به مسئله مهم سلامت افراد جامعه.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.