خانه » پیشنهاد سردبیر » اذعـان وزیـر/ زیـرساخت هـای پـوسیده بهداشت و درمـان استـان مرکزی

اذعـان وزیـر/ زیـرساخت هـای پـوسیده بهداشت و درمـان استـان مرکزی

رفع دغدغه مردم در حوزه سلامت، کاهش هزینه های درمان و به طور کلی حوزه بهداشت و درمان به عنوان متولی تامین و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه از اولویتهای مورد توجه دولت تدبیر و امید تعریف شد و در همین راستا اقدامتی نیز در قالب طرح تحول سلامت از اردیبهشت ۹۳ کلید خورد و توانست از حیث رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی موفقیت کسب کند ولی موفقیت در این عرصه نیازمند توجه به تمامی مولفه های زیر ساختی وراهبردهای کلان است.
اجرای طرح تحول سلامت در استان مرکزی اگر چه دارای مزایای فراوانی بوده و برخی کاستی ها را جبران کرده ولی بازخوردهای چندانی به دلیل ضعف زیر ساختهای حوزه بهداشت و درمان استان و فرسودگی فضاهای فیزیکی و کمبود تجهیزات و نیروی انسانی نداشته است.
استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی یکی از کانونهای عمده در تصادفات، سوانح کارگری و بیماری ها و مشکلات ناشی از آلودگی قرار دارد و از سوی دیگر نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی در مرکز کشور پذیرای بیماران استانهای همجوار است که این مهم بر ضرورت توسعه امکانات درمانی تخصصی در خدمات کیفی به مراجعان این بخش می افزاید.
به گفته متولیان بهداشتی و درمانی استان مرکزی هم اینک ۶ بیمارستان دولتی استان مرکزی شامل بیمارستان های ولیعصر (عج)، امیرکبیر و طالقانی در اراک، بیمارستان امام خمینی (ره) در خمین، والفجر در تفرش و امام خمینی (ره) در محلات نیازمند نوسازی است که با محدودیت منابع اعتباری تحقق این آرزوی دیرین چندان نزدیک به نظر نمی رسد.
ضعف زیر ساختهای مناسب بهداشت و درمان
این در حالی است وضعیت موجود امکانات بهداشتی و درمانی استان مرکزی نوسازی و ترمیم فضاهای فیزیکی بهداشتی و درمانی آنقدر خودنمایی می کند که با اولین ارزیابی ها ضرورت توجه به تقویت زیر ساختها بارز می شود به طوری که در سفر وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به استان و بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی استان به این مورد اذعان داشته که استان مرکزی از زیرساخت‌های مناسب در حوزه بهداشت و درمان برخوردار نیست.
واین جمله کوتاه در واقع همان مرثیه بلندی است که سالهاست مردم و رسانه ها از آن گفته اند و نالیده اند تا اینکه بالاخره از زبان مسئولی شنیده شد.
سید حسن قاضی زاده هاشمی مشکل جدی این استان را فرسودگی بناهای درمانی با قدمت ۷۰ سال دانسته و افزوده است که این فرسودگی بناهای فیزیکی خدمات رسانی را به شدت سخت می و نیاز است که بازسازی شوند.
وی در ارزیابی از وضعیت بهداشت و درمان استان، افزایش تخت های بیمارستانی را مهمترین نیاز درمانی استان مرکزی برشمرد و افزود: شهر اراک به یک هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد که می بایست افزایش تختهای بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی و مادر تخصصی ولیعصر (عج) اراک که نوسازی آن در دولت تدبیر و امید از سر گرفته شده با حمایت نمایندگان به ۵۰۰ تخت افزایش یابد.
وزیر بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این استان با همه ثروت هایی که در بخش های مختلف به ویژه بخش صنایع مولد، مادر تخصصی و پائین دستی دارد، از نظر زیرساخت های بهداشت و درمان فقیر است خواستار عمل کردن واحد های تولیدی به رسالت اجتماعی و تقویت این زیر ساختها شد چرا که صنایع آلاینده آثار نامطلوبی بر سلامت مردم دارند.
و اکنون که این حرف دل مردم از زبان مسول ارشد حوزه بهداشت و درمان بر زبان جاری شده امید میرود که اهداف طرح تحول سلامت و ارتقای کیفی و کمی وضعیت زیرساختهای استان که شاید سالهاست شایسته این مردم نیست با سرعت بیشتری پیگیری شود و اجرای طرح تحول که در جهت اجرای سیاست هان کلان ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان بوده دستاوردهای چشمگیری در استان داشته باشد و سفر وزیر بهداشت به استان اثرات خیر ی در ارتقاء خدمات مراکز درمانی استان داشته باشد.
استان مرکزی در مجموع دارای ۲۰ بیمارستان فعال است که مدیریت ۱۴ بیمارستان در حوزه دولتی، سه بیمارستان با تامین اجتماعی و ۲ بیمارستان خصوصی است.
در استان مرکزی در مجموع دو هزار و ۵۰ تخت مصوب و یکهزار و ۹۹۵ تخت فعال وجود دارد و از نظر فضای فیزیکی خدمات درمانی در قالب ۱۷۱ بخش درمانی ارایه می شود.
در مجموع یکهزار و ۵۴ تخت بیمارستانی استان مرکزی دارای خدمات عمومی است که در مجموع نسبت جمعیت به تخت های عمومی استان مرکزی یکهزار و ۳۴۲ است.

شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴     شماره ۳۱۷

گروه اجتماعی- هورا  نورمحمدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.