خانه » پیشنهاد سردبیر » «ادیب فروزان» سرپرست گروه موسیقی «سایه» در گفتگو با «وقایع استان» مطرح کرد/خداحافظی تلخ

«ادیب فروزان» سرپرست گروه موسیقی «سایه» در گفتگو با «وقایع استان» مطرح کرد/خداحافظی تلخ

چهارشنبه ۱۵ شهریور ۹۶   شماره ۶۷۴

***گلایه های هنرمند اراکی از بی مهری مردم و مسئولان شهر نسبت به آنها

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

اراک یکی از شهرهایی است که در طول سال تعداد زیادی کنسرت موسیقی در آن برگزار می شود. کنسرت های اصیل ایرانی، کلاسیک و پاپ از گروه های بومی و غیربومی که گاه برخی پرفروش می شوند و در مقابل از برخی استقبال نمی شود. در میان تمام این شلوغی کنسرت ها در اراک نکاتی همیشه قابل توجه است. اینکه گروه های موسیقی پاپ همیشه از اقبال بیشتری نسبت به گروه های اصیل و کلاسیک برخوردار بوده اند و دیگر اینکه کنسرت های خوانندگان غیربومی همیشه با قیمت های بالاتر و فروش بیشتری نسبت به گروه های بومی رو به رو است؛ مسئله ای که تنها معطوف مخاطب و مردم این شهر نیست تا بگوییم چرا مردم سلیقه شان چنان است و چنین.
بی شک برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مسئولین فرهنگی و متولیان این امر نیز موثر است. بعنوان مثال باید دید چرا از تعداد سانس ها و روزها برای کنسرت های موسیقی بیشترین و بهترین زمان ها به گروه های غیربومی درجه چند اختصـاص داده می شود و یا اینکه چرا اغلب کنسرت های گروه های بومی با فاصله یک یا چند روز بعد از کنسرت های پرفروش و شلوغ غیربومی است. از طرفی تبلیغات برای گروه های بومی بسیار کمتر است. بی شک در کنار تمامی برندهای موسیقی کشور گروه های بومی نیاز به حمایت دارند تا بتوانند خود را در میان مخاطبان معرفی و جایگاه خود را پیدا کنند. کمتر از دو هفته گذشته برگزاری سه کنسرت حامد همایون، محمدرضا گلزار و بعد از آن گروه سون آنقدر بیلبوردها و برخی رسانه ها را پر کرد که دیگر مجالی برای آگاهی دادن از کنسرت یک گروه موسیقی اصیل ایرانی که سرپرست و تعدادی از هنرمندانش اراکی بودند فراهم نشود. این مسائل هیچ کدام تازگی ندارند و یکی از چالش ها در برگزاری کنسرت در اراک است. تمامی این موارد و دلایل دیگری که گاه از چشم دور می ماند توجیه مناسبی است تا بسیاری از هنرمندان موسیقی استان عطای ماندن را به لقایش ببخشند و از این شهر مهاجرت کنند و اراک را از هنرمندان با تجربه و باسواد که پشتوانه و هویت فرهنگی آن هستند بی بهره کند. بعد از برگزاری کنسرت محمدرضا گلزار در هفته گذشته، برگزاری جشن امضای و رونمایی آلبوم گروه دنگ شو در روز شنبه همین هفته، برگزاری کنسرت گروه سون در روز یکشنبه، نوبت به گروه موسیقی اصیل ایرانی از گروه موسیقی «سایه» رسید. این گروه روز گذشته در دوسانس اجرای برنامه کرد و امروز نیز روز دوم اجراهایش را خواهد داشت؛ اما آنچه شواهد نشان می دهد این است که این کنسرت نیز مانند سایر کنسرت های مشابه با حضور هنرمندان بومی مانند « آوای کهن» و «ارکستر کلاژ» استقبال نشد و نتوانست آنطور که باید مخاطب را به سالن ها بکشاند. این شرایط نتیجه نزول سلیقه موسیقیایی جامعه است که متاسفانه در هجمه خواننده های غیرحرفه ای و گروه ها و بندهای ضعیف و نبود نظارت ها و فیلترینگ های صحیح موسیقی در کشور است. مسئله ای که موسیقی اصیل و کلاسیک را در کشور به حاشیه می راند و جای آن را موسیقی سطحی و مبتذل می گیرد.
قبل از اجرای گروه کنسرت سایه قرار بود پای صحبت های ادیب فروزان سرپرست گروه پیرامون اجرایشان بنشینیم؛ ولی شرایط نامطلوب برگزاری کنسرت در اراک و عدم حمایت و استقبال همشهریان از هنرمندان بومی زبان گله این هنرمند را گشود. این هنرمند اراکی از وضعیت این روزهای موسیقی در استان گله مند است از همه که شاید بخشی از آن ها خود جامعه فرهنگی هستند از برخی رسانه ها که داعیه فرهنگ و هنر دارند تا برخی اهالی موسیقی که از جنس خودشان هستند.

ادیب فروزان به وقایع استان می گوید: من چهار سال بود که در اراک هیچ کنسرتی نداشتم در تمام این مدت دوستان زیادی از اراک به من پیشنهاد برگزاری کنسرت دادند که چرا اقدام به اجرای برنامه در اراک نمی کنی؛ ولی حالا که این کنسرت را برگزار کرده ام حتی همان افراد نیز نیامدند.
وی ادامه داد: برای استقبال حتی قیمت بلیت ها را به حداقل مبلغ ممکن رساندیم؛ ولی گویا مردم شهر علاقه ای به اینگونه کنسرت ها ندارند.
فروزان با تاکید بر این بیت از همای شیرازی که «یارب این شهر چه شهریست که صد یوسف دل/به کلافی بفروشیم و خریداری نیست»، افزود: متاسفانه سلیقه موسیقی در جامعه مان پایین آمده است. مردم عادت کردند به گوش دادن ترانه هایی چون «جیگیلی جیگیلی جیگیلی جیگیلی اخماتو وا کن» و آن وقت کتاب حافظ را کنار قرآن بر سر سفره ی هفت سین می گذارند. متـــاسفانه اسطوره های موسیقی مردم ما شده اند خوانندگانی چون تتلو و امید حاجیلی.
وی بیان کرد: تمامی اعضای گروه «سایه» از فارغ التخصیلان موسیقی هستند و عده ای از این دوستان مدرس دانشگاه هم هستند. کاش مردم کمی هم از حضور این اهالی متخصص بهــره می برند که موسیقی را جدی و حرفه ای دنبال می کنند.
سرپرست گروه موسیقی سایه با انتقاد از برخی از اهالی موسیقی اراک هم گفت: در گردهمایی انجمن موسیقی که بهرحال جمعی فرهیخته و علاقمند و دست اندرکار موسیقی در آن حضور دارند ما بلیت ها را به صورت نیم بها عرضه کردیم و از آن ها خواستار حمایت شدیم.
فروزان ادامه داد: باورش سخت است ولی در آن جمع ۱۰۰ نفره فقط ۱۹ بلیت فروخته شد و جالب تر اینکه حتی برای همان بلیت نیم بها نیز باز تخفیف می خواستند. تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است که اینجا جای من و امثال من نیست بلکه اینجا گلزار ها و حامد همایون ها خواهان دارند.
وی اضافه کرد: روز شنبه همین هفته رونمایی از آلبوم گروه دنگ شو در لابی سالن ستارگان برگزار شد. نزدیک به ۲۰۰ نفر برای این مراسم آمده بودند. برنامه قرار بود ساعت ۵ باشد؛ ولی تا ساعت ۸ هم گروه در اراک حاضر نشدند و با وجود این تاخیر مردم همچنان مشتاق و گوشی به دست منتظر حضور این گروه بودند.
فروزان ادامه می دهد: در این شرایط و با این نوع مخاطب تنها چیزی که باید گفت این است «ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش/ باید برون کشید از این ورطه رخت خویش» و تنها راهی که می ماند خداحافظی است. خداحافظی از اراک، خداحافظی از فرهنگ ضعیف این شهر، خداحافظی از خاک ضعیف پرور و… .
وی تصریح می کند: من دیگر در اراک کنسرت نخواهم گذاشت و تنها به کار تدریس و آموزش می پردازم و سعی می کنم هنرجوی خوب پرورش دهم تا رسالت خود را انجام داده باشم و در اولین فرصت از این شهر و حتی شاید کشور خواهم رفت.
این هنرمند اراکی از رسانه ها و کمرنگ بودن نقش حمایت آن ها نیز انتقاد کرد و گفت: برخی رسانه های استان تریبون گروه های غیربومی شده اند و برخی هم با وجود انجام مصاحبه اخبار ما را منتشر نکردند در حالیکه فرهنگ یک زنجیره است و ما همه باید در حمایت از یکدیگر کنار هم باشیم.
گلایه های این هنرمند خوب موسیقی استان و کشورمان منطقی است. هرچند در شکل گیری این شرایط نه می توان به تنهایی مخاطب را مقصر دانست و نه اینکه تمامی تقصیرها را بر گردن مسئولان انداخت بهرحال نتیجه سال ها سهل انگاری از این موضوع تنها نتیجه اش ناامید کردن هنرمندان بوده و بس.

۱ دیدگاه

  1. موسیقی سنتی برای شهرهایی هست که که روح زندگی را لمس کنند نه در شهری که خبری از محیط,زیست, فضای سبز نیست انتظاری بیش نیست . من هم بعد ۴ سال از این شهر رفتم و الان راحت شدم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.