خانه » جدیدترین » احداث ساختمان اسکان کارگران روزمزد، کوچکترین گام حمایتی/پناه کارگران در غرب آزادی

احداث ساختمان اسکان کارگران روزمزد، کوچکترین گام حمایتی/پناه کارگران در غرب آزادی

صبح که آفتاب می زند با هزار امید و آرزو از خانه خارج می شود تا شاید در رقابت یافتن کار اقبال آورد و درآمدی قسمتش شود که مخارج روز زندگی را از سر گذراند، به انتظار گاه همیشگی اش در کنار خیابان می رود در کنار هم قشـرهای خود به انتظـــار کــار می نشینند و هر یک بیل، کلنگ و استامبولی و ماله و فرچه و قلموهایشان را به نشانه ابزار حرفه ای شان در دست می گیرند و به خیابان خیره می شوند تا شاید خانه ای نیاز به تعمیر، بازسازی و یا نقاشی پیدا کند و صاحبخانه ای کارفرمای یکی چند روزه آنها شود.
ایـــن قصه هر روزه برخی خیابانهای شهر است که شاهد تجمع عده ای از کارگران روز مزد باشد، آنهایی که دل خوش برای بدست آوردن درآمد اندک چشم به خیایان و تردد خودروها دوخته اند، تاشاید در ازای ساخت سر پناهی، اندک پولی برای تامین زندگی به جیب خالیشان برود.
تجمع هایی که اعتراضی نیست ولی هزار حرف دارد
میدان ساعت اراک یکی از محل هایی است که چند سالی است محل تجمع کارگران روز مزد شهر که از طلوع تا غروب روز منتظر ترمز ماشین و یا وانتی هستند شده و شاهد این کارگران چشم انتظار است که هر روزه منتظرند تا اگر خودرویی در کنار فلکه ترمز میکند به سمتش هجوم ببرند تا از سایه سنگین بیکاری فرار کرده و برای یک روز هم که شده خرج خانه را دربیاورند.
این ساعت بزرگ شهر آنقدر این قصه تکراری انتظار کارگران و لحظه لحظه، ثانیه شماریشان را شاهد بوده که به حرمت عرق جبین و شرمساری این پدران سخت کوش ترجیح داده که دیگر زمان را نشان ندهد و عقربه هایش را به توقف وا داشته است، غافل از اینکه غروب خورشید زمان را به آنها که از صبح انتظار کشیده اند نشان می دهد و عده زیادی که در ماراتن یافتن کار موفق نشدند، مجبورند در غروب روز مسیر خانه را مأیوسانه بازگردند.
این میدان شهر هر روز نظاره گر اتفاقی تکراری است، تجمعی از چندین کارگر با لباسهای ساده و بقچه ای که در آن لباسهایی به نام لباس کار وجود دارد، است و شاید این تجمع اعتراضی نباشد ولی هزاران ناگفته دارد، تجمعی که در بازار کساد و کم رونق کار و ساخت و ساز هر روز وسیع تر می شود و تعداد مردانی برای اثبات مردانگی و ایستادگی در برابر بیکاری به این جمع می پیونندن بیشتر می شود. تجمعی از مردانی که مشکلات جامعه هر روز قامتشان را بیشتر خم می کند و زخم بی پولیشان وخیم تر می شود ولی منتظر مرهمی هستند بر روی زخم نه نگاهی ترحم آمیز.
سرپناه سازان بی سرپناه و فاقد چتر حمایت
کارگران روز مزد وکنار خیابان نشین، کارگرانی هستند که امروزه در عرصه معیشتی و حقوق کار در تنگنای عجیبی قرار گرفته‌اند اما هیچ نمی گویند و خدا را شکرگذارند، کارگرانی که سالهاست منتظر طرح هایی هستند که شاید حال آنها را خوب کند، شاید رفاهشان را بیشتر کند، طرحی که شاید به اشتغال دائم یا حداقل به اشتغال کم‌دغدغه‌تر کارگران ساختمانی منجر شود.
پس از گذشت مدتها و نادیده گرفتن مشکلات کارگران ساختمانی،۶ سال پیش مسوولان به یادشان افتاده و تصمیم گرفتند، نام این قشر زحمتکش را در گروه افرادی که می‌توانند بیمه شوند، لحاظ کنند اما جالب اینجاست افرادی مانع این مهم شده‌اند که می‌بایست در مقام نماینده حامی این قشر باشند چرا که در اجرای این طرح سهمیه هایی منظور شد و تخصیص این سهمیه‌ها به کارگران ساختمانی با معرفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت می گرفت و عده‌ای که کارگر ساختمانی نبودند از این فرصت سواستفاده کرده و خود را کارگر ساختمان معرفی کرده و در پی ضعف نظارت از خدمات بیمه کارگران ساختمانی بهره‌مند شدند و کارگران روزمزد همچنان بی سرپناه در کنار خیابانها در انتظارماندند.
مدیر کل تامین اجتماعی استان مرکزی از تحت پوشش و حمایتهای بیمه ای قرار گرفتن بیش از ۱۸ هزار کارگر ساختمانی در استان خبر داد و افزود: از سال ۸۹ با آغاز طرح پوشش کارگران ساختمانی تا پایان شهریور ماه این تعداد کارگر ساختمانی در استان دارای کارت مهارت آموزش فنی و حرفه ای در صنعت ساختمان و تحت پوشش تأمین اجتماعی استان مرکزی قرارگرفته اند.
کیومرث طهماسبی افزود: بر اساس آمار سازمان فنی و حرفه ای تاکنون، ۳۹ هزارو ۸۷۵ نفر از متقاضیان در استان مرکزی موفق به دریافت کارت مهارت ساختمان شده اند که تنها که ۴۳ درصد از متقاضیان تحت پوشش تأمین اجتماعی در این استان قرار گرفته اند.
وی با تاکید بر اینکه تشخیص کارگران حقیقی از غیر حقیقی برای بیمه شدن، برعهده انجمن صنفی کارگران قرارگرفته است گفت: با شکل گیری انجمن های کارگری، پوشش بازرسی تامین اجتماعی فعال شده و تلاش می کنیم در جهت احقاق حق کارگران ساختمانی افرادی که در حرفه کارگر ساختمانی اشتغال ندارند را چتر بیمه تامین اجتماعی حذف کنیم.
وی افزود: تلاش داریم سوابق بیمه ای افرادی که از نام کارگران سواستفاده کرده اند را حذف و کارگرانی که از سال های قبل ثبت نام کرده و هنوز موفق به قرار گرفتن در پوشش بیمه ای نشده اند را تحت پوشش قرار دهیم که متاسفانه این پروسه زمان بر است.
موتورهای محرکه ای که نباید نسبت به آنها بی تفاوت بود
محمدی کارشناس جامعه شناسی در تشریح ضرورت رسیدگی به مشکلات طبقه کارگری در جامعه با بیان اینکه جامعه کارگری موتور محرکه و نیروی مولد جامعه است بر ضرورت و افزایش خدمات به این قشر به عنوان ابتدایی ترین گام برای تحقق عدالت اجتماعی و نیل به الگوی مطلوب مدیریتی تاکید دارد.
وی با اشاره به اینکه مشکلات این طبقه در جامعه ما بیش از سایر جوامع است، می گوید: اگر طبقه کارگری در یک جامعه به لحاظ انگیزشی تضعیف شود، باز تاب این تضعیف موجب کاهش برآیند کار و افت تولید می شود و لذا مسئولین باید به شاخص های انگیزشی و تشویق کارگران اهمیت دهند.
ساماندهی کارگران تحقق رویای امنیت
با توجه به اهمیت تامین جانی کارگران روز مزد ساختمانی و حضور آنها در کنار خیابانها و برودت و یا گرمی هوا، شاید اولین گام و مهمترین اقدام ساماندهی این وضعیت و احداث مکانی برای حضور امنی آنها در این مکان باشد که بر اساس مصوبه شورای فنی استان با تاکید بر لزوم حفظ کرامت کارگران و توجه به امر مهم آموزش تخصصی و تلاش برای ایجاد امنیت شغلی کارگران این امر بر عهده شهرداری اراک قرار گرفت و مقرر شد و شهرداری اراک در ۲ نقطه شهر یکی در مجاورت پارک خیبر و یکی هم در پشت پارک آزادی، زمین مورد نیاز را در اختیار انجمن کارگران ساختمانی قرار دهد.
اهمیت این ساماندهی از آن جهت است که بر اساس نظر کارشناسان از یک سو نابسامانی وضعیت کارگران فصلی ، مسایل و مشکلاتی را برای کارگران به وجود می آورد و از سوی دیگر برای ساکنان مناطق تجمع کارگران نیز مشکل زا بوده است و در چنین شرایطی ، هنجارشکنی ، قانون ستیزی ، بزهکاری و سایر آسیب‌های اجتماعی در جامعه به سرعت رواج یافته و اصول و ارزش‌های اجتماعی مورد تهدید قرار می‌گیرد و امنیت انسانی ،‌ اجتماعی و اقتصادی که مستلزم رشد و توسعه پایدار است، بیش از پیش تضعیف شده و موجب یاس، سرخوردگی و تشدید نابسامانی‌های بازار کار می‌شود و همچنین با توجه به نبود سیستم مشخص به کارگیری این دسته از کارگران، برخی افراد سودجو در قالب کارگر وارد خانه‌های مردم می‌شوند که حوادثی نیز در پی آن رخ داده است.
احداث ساختمان اسکان کارگران فصلی در اراک
با توجه به قانون اساسی که داشتن شغل را حق طبیعی هر انسانی می‌داند و به دنبال آن در اصل ۲۸ قانون اساسی، دولت موظف شده تا با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد، امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی برای احراز شغل را ایجاد کند، لذا ساماندهی این وضعیت امری ضروری است و شهرداری اراک در این راستا اقدام احداث ساختمان اسکان کارگران فصلی واقع در خیابان قائم مقام ضلع غربی پارک آزادی برای ساماندهی این کارگران نموده است.
شهردار اراک با بیان اینکه بخشی از کارگران زحمت کش کارگران ساختمانی هستند و خدمات این افراد بر همه مشخص است گفت: کارگران ساختمانی و فصلی به دلیل نبود جایگاهی مناسب برای تجمع به صورت پراکنده در سطح شهر پخش شده اند که برای جلو گیری از این روند اقداماتی صورت گرفته است.
پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی ساختمان اسکان
ابراهیم عباسی افزود: جهت ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی اراک ساختمان اسکان با اعتباری بالغ بر ۵۹۱ میلیون ریال در فضای به مساحت ۲۰۰ متر مربع زیر بنا و ظرفیت پذیرش ۱۰۰ کارگر احداث شده که در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه ساماندهی کارگران ساختمانی اهداف و برنامه های مختلفی دارد که مهمترین آن ضابطه مند کردن دستمزد و ارتباط بین کارگران و کارفرماست تصریح کرد: این ساماندهی باعث می شود کارگران شناسنامه دار شده و بانک اطلاعاتی کارگران به طور دقیق جمع آوری شود.
ساماندهی کارگران موجب کاهش هنجارها و افزایش امنیت می شود
شهردار اراک بیان داشت: تجمع کارگران در برخی میادین شهر موجب بروز ناهمگونی هایی در سطح شهر شده گفت: احداث این مکان فضای مناسبی برای تجمیع کارگران محسوب می شود و با حضور کارشناسان مربوطه نظارت کاملی بر روی سلامت و مهارت کارگران می شود و با شناسایی و شناسنامه دار شدن آنها و صدور معرفی نامه بسیاری از مشکلات امنیتی و انضباطی ناشی از فعالیت کارگران را کاهش و کنترل می کند.
وی ادامه داد: احداث ساختمان اسکان کارگران فصلی علاوه بر تجمع کارگران در یک مکان متمرکز موجب کاهش مشکلات آنها و شهروندان و منظر عمومی شهر را نیز آراسته نموده و هنجارهای ناشی از حضور کارگران در معابر و میادین را بر طرف می کند.

شنبه ۲۵ مهرماه     شماره ۳۱۲      گروه اجتماعی- پروانه کاوسی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.