خانه » پیشنهاد سردبیر » ابهام در برگزاری جشنواره استانی فیلم فجر در اراک؟/سیمرغ بر فراز شهر

ابهام در برگزاری جشنواره استانی فیلم فجر در اراک؟/سیمرغ بر فراز شهر

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۶۴

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

جشنواره فیلم فجر مهم ترین رویداد سینمایی کشور است که هر ساله در فصل زمستان آغاز می شود. سی و ششمین جشنواره فیلم فجر امسال از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار خواهد شد. در این دوره از جشنواره بخش سودای سیمرغ با رقابت ۲۲ فیلم بلند داستانی، یک فیلم انیمیشن، ۲ فیلم مستند برگزار می شود و همچنین چهار فیلم کوتاه منتخب نیز به نمایش درخواهد آمد
فیلم های داستانی «اتاق تاریک» به کارگردانی سیدروح‌الله حجازی، «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی، «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما، «بمب» به کارگردانی پیمان معادی ، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «تنگه ابوغریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی، «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی، «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر، «سوءتفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، «شعله‌ور» به کاگردانی حمید نعمت‌الله، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی، «کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی، «کامیون»به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به کارگردانی هومن سیدی و «هایلایت» به کارگردانی اصغر نعیمی و همچنین مستند های «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند، «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی و انیمیشن«فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان از جمله فیلم های بخش سودای جشنواره سی و ششم هستند.
در این دوره از جشنواره چهار فیلم کوتاه « مارلون» به کارگردانی درناز حاجی ها، « حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک، « وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی و « فاش» به کارگردانی احسان مختاری نیز نمایش داده خواهد شد.
یکی از نکات قابل توجه در جشنواره امسال بر خلاف سال گذشته حضور تنها یک کارگردان زن در بخش سودای سیمرغ است. منیژه حکمت کارگردان اراکی با فیلم سینمایی «جاده قدیم» تنها بانوی فیلمساز حاضر در این بخش است. وی نزدیک به ده سال بود که در مقام کارگردان فعالیتی نداشت. از ویژگی های دیگر جشنواره امسال حضور هشت فیلم با درونمایه مقاومت است. فیلم هایی چون «به وقت شام»، «تنگه ابوغریب»، «بمب»، «سرو زیر آب»، «کامیون»، «امپراتور جهنم» و مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع جنگ می‌پردازند.
یکی دیگر از مسائل مورد بحث در خصوص جشنواره سی و ششم فجر کم شدن تعداد فیلم های بخش رقابتی است که همین سهم فیلم اولی ها را از این جشنواره کمتر کرده است. امسال تنها سه فیلم از سه کارگردان فیلم اولی در جشنواره فیلم فجر حضور دارند. «مصادره»، «امیر» و « خجالت نکش» سه فیلم اولی امسال جشنواره هستند.
اما شاید آنچه بیشتر از عنوان فیلم ها و کارگردان ها هم اکنون در میان علاقمندان به حوزه سینما و دنبال کنندگان آن در شهرستان ها مورد بحث باشد این است که آیا طبق روال سال‌های گذشته قرار است همزمان با جشنواره آن ها نیز شاهد اکران فیلم های جشنواره در شهرشان باشند یا نه؟ نزدیک به ۱۵ سال است که بخش استانی جشنواره فیلم فجر فعال است در این مسیر گاه کمبود اعتبار و بودجه باعث توقف برگزاری آن در بسیاری از استان ها شده بود؛ ولی در سال های اخیر تمهیدات به شکلی بوده که تمام استان های کشور شرایط اکران همزمان تعدادی از فیلم ها را داشته باشند. مسعود اطیابی سخنگوی شورایعالی تهیه کنندگان در خصوص برگزاری همزمان جشنواره فجر در شهرستان گفته « نمایش فیلم ها در شهرستان ها طبق روال سابق دنبال می شود و با توجه به اینکه شهرستان ها بودجه ای برای پرداخت حق اکران به تهیه کنندگان ندارند، سازمان سینمایی پرداخت مبالغ مورد نظر را برعهده می‌گیرد.»
با وجود اینکه برگزاری فیلم فجر برای مخاطبان شهرستانی از جمله مخاطبان اراکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما همچنان در مورد شهر اراک هیچ خبری در خصوص برگزاری این جشنواره نیست. این در حالی است که در این روزها اخباری از اعلام استان های مختلف چون همدان، کرمانشاه، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و… در خصوص برگزاری این جشنواره شنیده می شود.
سهم استان مرکزی از جشنواره فیلم فجر در دهه ۹۰ تنها دو بار بوده است. سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال ۹۲ برای اولین بار در اراک برگزار و بعد از آن با دوسال وقفه سی و پنجمین دوره آن سال گذشته برگزار شد و علت این وقفه کمبود اعتبار عنوان شده بود زیرا تا قبل از دوره سی و پنجم تمام هزینه های این جشنواره با خود استان ها بود؛ ولی از سال گذشته برخی از هزینه ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به صورت یارانه و بخشی به صورت بلیت فروشی تامین شد. امسال نیز این شرایط حاکم است و ادارات فرهنگ و ارشاد استان ها برای اجرای این جشنواره هزینه ای متقبل نخواهند شد.
تجربه دو بار اجرای این جشنواره در استان و استقبال از فیلم های فجر نشان داده است که این جشنواره ها امکان بهره مندی و استفاده تعداد زیادی مشتاق سینمایی، هنرجویان و علاقمندان به هنر هفتم در این روزها را فراهم می کند زیرا در شرایط کنونی امکان حضور تمام علاقمندان چه از لحاظ زمان و چه هزینه برای رسیدن به پایتخت و دیدن فیلم ها نیست. با وجود اینکه هم اکنون بیشتر استان ها در حال آماده کردن سینما و مجتمع های فرهنگی خود برای برگزاری جشنواره فجر در استانشان هستند؛ اما همچنان برگزاری این جشنواره در استان مرکزی و شهر اراک در هاله ای از ابهام است و همچنان سینما دوستان و مخاطبان منتظر هستند تا ببینند این امکان در شهرشان مهیا است یا نه.
با توجه به اینکه بلیت های جشنواره پیش فروش اینترنتی شود بسیاری از علاقمندان و دنبال کنندگان جشنواره نگران این هستند که امکان دیدن فیلم ها را به دلیل نامشخص بودن برنامه اکران یا عدم اکران در شهرشان از دست بدهند و نتوانند به موقع بلیت فیلم و کارگردان مورد علاقه خود را تهیه کنند.
مجید طبیب زاده معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی پرسیدیم در پاسخ به سوال ما که آیا برای بار سوم در این چند سال جشنواره فیلم فجر به اراک خواهد آمد، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درخواست خود در خصوص برگزاری جشنواره را به سازمان سینمایی کشور ارائه کرده است و هم اکنون منتظر پاسخ هستیم. طبیب زاده افزود: به محض موافقت و ابلاغ برنامه ریزی ها در این خصوص انجام خواهد شد.
بدون شک برگزاری جشنواره استانی فیلم فجر در اراک می تواند اتفاق مثبتی باشد زیرا با وجود تبلیغات و هیجان حاکم بر این روزها چه در رسانه ها و چه فضای مجازی بغیر از علاقمندان حتی مخاطبان عام برای تماشای فیلم ها ترغیب می شوند و این فرصتی است که نباید مـردمـان یک شهر را از آن محـروم کرد. هر چنـد عده ای از علاقمندان معتقدند اغلب فیلم های انتخابی برای اراک در دوره گذشته جز فیلم های خوب جشنواره نبودند و کاش تمهیدی برای اکران فیلم های مورد توجه جشنواره باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.