خانه » پیشنهاد سردبیر » آسمان بار امانت نتوانست کشید…/بار دیگر حادثه ای دلخراش جان تعدادی از هموطنان مان را گرفت؛ هواپیمای تهران – یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در اصفهان سقوط کرد

آسمان بار امانت نتوانست کشید…/بار دیگر حادثه ای دلخراش جان تعدادی از هموطنان مان را گرفت؛ هواپیمای تهران – یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در اصفهان سقوط کرد

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ شماره ۷۹۴
***
وقایع استان
سهراب جان بزرگی
***
خبر تکان دهنده بود و غم انگیز. سقوط هواپیمای مسافری تهران یاسوج و کشته شدن بیش از ۶۰ نفر. دیروز صبح هواپیمای ای تی آر شرکت هواپیمایی آسمان یک ساعت پس از بلند شدن از فرودگاه تهران، در حوالی سمیرم استان اصفهان سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند. پس از این حادثه به دستور رئیس جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم جهت خدمات امدادی، علل این حادثه را سریعا گزارش کند.
این هواپیما در گروه هواپیماهای قدیمی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور قرار می گیرد و به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از مدل های تازه خریداری شده نبوده است. هواپیماهای قدیمی یکی از اصلی ترین مشکلات ناوگان حمل و نقل هوایی ایران است. با توجه به روابط ضعیف بین المللی ایران و مشکلاتش عمده کشورهای توسعه یافته، تهیه هواپیمای جدید کار چندان آسانی برای دولت ها به نظر نمی رسید. تا اینکه پس از برجام، ایران توانست در قالب قراردادهایی اقدام به خریداری چند هواپیمای نو کند که نسبت به نیاز کشور بسیار محدود و اندک هستند. هواپیماهای قدیمی که عمدتا با نقص فنی روبرو هستند و چندین بار تعمیر و باز استفاده شده اند، گزینه های مستعدی برای حوادث هوایی هستند. یکی از علت هایی که باز هم در این شرایط، این هواپیماها سالم به مقاصدشان می رسند توانایی و تجربه بالای خلبان های ایرانی است. در مورد هواپیمای ای تی آر شرکت هواپیمایی آسمان، گمانه زنی هایی وجود دارد که در صورت صحت داشتن آنها مسئولین به جد باید پاسخگوی جان مردمی باشند که ناتوانی آنها در تهیه و نوسازی ناوگان هوایی کشور علت مرگ مسافرین این هواپیماها می شود. خبرگزاری ایسنا روز ۵ بهمن ماه امسال نشان می دهد که پرواز شماره ۲۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان که با همین مدل هواپیما انجام میشده پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی می شود و بار دیگر به تهران باز میگردد و پس از تعمیر دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالیست که کاپیتان این پرواز، حجت فولادوند در سال ۹۲ هواپیمای ای تی آر دیگری که موتور شماره دو آن با نقص فنی از کار افتاده بوده را در شرایط اضطراری در فرودگاه یاسـوج به سلامـت به زمین می نشاند.
ای‌تی‌آر ۷۲ هواپیمای دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود. ای‌تی‌آر ۷۲ نوع تکامل‌یافته‌ ای‌تی‌آر‌ ۴۲۲ است که از سال ۱۹۸۹ تولیدش آغاز شد. از این هواپیما معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری استفاده می‌شود، اما به عنوان هواپیمای اختصاصی (شرکت‌ها یا موسسات)، باری و برای گشت دریایی هم استفاده شده است. مدل‌های مختلفی از این نوع هواپیما تاکنون طراحی شدند و تا ۷۸ نفر گنجایش دارند. گفتنی‌ست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) تعداد زیادی از این هواپیما را سفارش داده است. هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج ۱۹ سال سن داشته است.
در ساعت های اولیه بعد از حادثه به گفته داریوش کریمی، معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان بالگردهای هلال احمر استان فارس و هوانیروز که برای امداد به محل احداث رفته بودند به دلیل شرایط نامساعد بازگشتند و در ساعات اولیه پس از حادثه جست‌وجوی هوایی وجود نداشته است.
مدیریت ضعیف در رابطه با تامین نیازهای اساسی کشور، از جمله نیازهای ناوگان حمل و نقل هوایی باعث شده همچنان شاهد اتفاقات اینچنینی باشیم. پس از برجام، با خرید تعدادی هواپیمای ایرباس عده زیادی به این خرید های دولت روحانی خرده گرفتند. خریدهایی که پس از مدت ها و با شرط و شروط فراوان برای ایران، انجام شده بود. حال همان عده که در بستری سیاسی بهسازی ناوگان هوایی کشور را زیر سوال می بردند، باید پیش وجدان خویش پاسخگوی جان از دست رفته هم میهنان شان باشند. جان هایی که هر روز به دلیل لجبازی و پافشاری بر سر مواضع سیاسی ای گرفته می شود، که تاثیراتشان در همه زمینه ها به خصوص مسائل اقتصادی، صنعتی و ایمنی مردم ایران مشهود است.
تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان از سوی هواپیمایی آسمان کشته شدن تمامی سرنشینان هواپیما تائید نشده و جزئیات و دلیل دقیق سقوط مشخص نگردیده است، ولی واقعیت این است که چه اهمیتی دارد، جان مردم در کشور ما ارزنی نمی ارزد!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.