خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از لیست هشت نفره فراکسیون امید شورای پنجم شهر اراک برای انتخاب شهردار/جدال خیر و شر

گزارش «وقایع استان» از لیست هشت نفره فراکسیون امید شورای پنجم شهر اراک برای انتخاب شهردار/جدال خیر و شر

سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶ شماره ۶۵۵

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

اعضای منتخب شورای پنجم شهر اراک همزمان با دیگر شهرهای کشور درگیر انتخاب شهردار هستند. در روزهای اخیر اخبار تایید نشده ای در این باره به گوش می رسید که سرانجام روز گذشته یکی از اعضای منتخب شورای پنجم اراک خبر از انتخاب ۸ نفر به عنوان گزینه های نهایی شهرداری فراکسیون امید شورای شهر اراک داد.
ایرج رضایی با بیان اینکه فراکسیون امید شورای شهر اراک به لیستی هشت نفره به عنوان گزینه های مورد نظر خود برای شهرداری اراک رسیده است، افزود: در نشست اخیر این فراکسیون دو دستور کار بررسی شد، دستور کار اول انتخاب هیات رئیسه یک ساله بود که در این انتخابات سه نفر به صورت اجماعی انتخاب شدند.
وی گفت: براین اساس طوفان محمدی به عنوان رئیس فراکسیون، ایرج رضایی به عنوان نایب رئیس و سخنگو و فرزانه رحمتی به عنوان دبیر فراکسیون برگزیده شدند. رضایی افزود: بعد از استقرار هیات رئیسه به دستور کار بعدی شامل انتخاب گزینه های مورد نظر جهت شهردار اراک رسیدگی شد و پس از بررسی ۳۷ رزومه دریافتی، هشت نفر به نیت امام رضا(ع) و به نیت هشت نفر عضو فراکسیون به عنوان کاندیدای نهایی لیست امید انتخاب شدند.
رضایی تاکید کرد: اسامی این افراد عبارتند از علی یوسفی، حسین واشقانی، داود تاجران، داود نعیمی، محمدرضا علائی، اصغر نصیری، داود باقری و مهدی نیک عهد که در آینده نزدیک جهت مصاحبه تخصصی و ارائه برنامه دعوت می شوند و در نهایت فراکسیون امید از بین این افراد کاندیدای نهایی خود را به صحن معرفی خواهد کرد.
سخنگوی فراکسیون امید شورای شهر اراک خاطرنشان کرد: این افراد در سه رده چهره بومی استانی، بومی ملی و چهره های شاخص ملی انتخاب شده اند و تنوع فکری در این مجموعه مشاهده می شود.
اما با انتشار اسامی گزینه های شهرداری موج حمایت ها و انتقادات همزمان در فضای مجازی پر شد. بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و البته شهروندان از حضور برخی اسامی در این میان ناراضی بودند و با اشاره به سوابق نه چندان مطلوب آنها خواستار تجدید نظر فراکسیون امید شدند، برخی نیز به عدم حضور بانوان در میان اسامی هشت نفر انتقاداتی داشتند. اما در مجموع واکنشها به این لیست مثبت بوده و فعالان سیاسی آن را گام رو به جلویی تفسیر کردند. هر چند فراکسیون امید با هشت عضو اکثریت شورای شهر اراک را در اختیار دارد ولی باید به این نکته توجه کرد که حضور سه نفر دیگر از طیف اصولگرا در شورای شهر اراک در صورت عدم هماهنگی هشت نفر فراکسیون امید می تواند برنامه های این فراکسیون را تحت شعاع قرار دهد.
یکی از خواسته های رای دهندگان به لیست امید در انتخابات شوراها، اداره شهر به شیوه اصلاح طلبانه و توسعه گرا می باشد. بی شک انتخاب شهردار اصلاح طلب نیز یکی از مهمترین مطالبات حامیان فراکسیون امید است و با نگاهی گذرا به هشت نفری که در میان گزینه ها هستند می توان به این نکته پی برد که چه کسانی به مطلوب نزدیکترند.
در میان اسامی مطرح می توان به علی یوسفی اشاره نمود که در سابقه فعالیت سیاسی خود ریاست ستاد مهندس موسوی در سال ۸۸ و ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در سال ۹۴ را در رزومه دارد. علی یوسفی سوابق مدیریتی درخشانی نیز در کارنامه دارد، وی مدیر طرح و برنامه سازمان جهاد سازندگی استان، مشاور استاندار و مدیرکل برنامه ریزی اقتصادی استانداری، مدیر شرکت نمایشگاه های بین المللی استان و مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوده است.
علی یوسفی که دانش آموخته اقتصاد است در امر استقرار شوراهای اسلامی روستایی در استان مرکزی در اوایل انقلاب نقش داشته است.
وی در میان سیاستمداران هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا مقبولیت داشته و با وجود اینکه یک اصلاح طلب مطرح و شناخته شده است اما اصولگرایان نیز به اخلاق و پاکدستی وی تاکید دارند. یوسفی یکی از افرادی است که برنامه مفصلی را برای شهرداری تدارک دیده و بنظر می رسد با توجه به مولفه هایی چون سابقه اصلاح طلبی،پاکدستی، داشتن برنامه مدون و تخصص و البته عدم مخالفت اصولگرایان اگر وی گزینه نهایی فراکسیون امید شده و در صحن نام وی ارائه شود با مخالفت سه عضو اصولگرا روبرو نشود و همین همراهی باعث خواهد شد وی در مدیریت خود در شهر با مشکلات کمتری روبرو شود.
از گزینه های مطرح دیگر داود تاجران از مدیران شهری با سابقه می باشد. وی در زمان شهرداری غلامحسین کرباسچی شهردار منطقه ۲۰ تهران بوده است و سابقه حضور و مدیریت در سازمان های مختلف شهرداری تهران را در رزومه خود دارد.
یکی از پرحاشیه ترین افراد حاضر در این لیست بی شک اصغر نصیری است. وی که همزمان کاندیدای شهرداری کرج نیز می باشد به شدت در فضای مجازی مورد حمله منتقدانش قرار گرفته است. نصیری که سابقه شهرداری در مناطق مختلف تهران را در کارنامه دارد، در واکنش به تخریب هایی که علیه وی شده است بیانیه ای هم منتشر نمود. وی در این بیانیه آورده است: «به تازگی افرادی خاص فارغ از اینکه انتشار مطالب خلاف واقع چه آسیبی به ذهن و فکر مردم می زند و چه پیامدهای زیانباری را متوجه آینده خدمت و تلاش من خواهد کرد، با درج مطالب خلاف واقع و توهین آمیز و دارای وصف مجرمانه علیه بنده در شبکه های مجازی که متأسفانه به فعالیت های خود پوشش اصلاح طلبانه داده اند، تلاش دارند اذهان عمومی را مشوش و از آب گل آلود ماهی مقصود خود را بگیرند.»
برخی مدعی شده اند که نصیری از نزدیکان قالیباف و از افرادی است که در لیست دریافت کنندگان املاک نجومی می باشد. وی در واکنش به این موضوع می نویسد: «اینجانب اصغر نصیری در طول سی سال خدمت در شهرداری تهران که بیش از بیست سال در سمت شهردار مناطق مختلف بوده ام با وجود راه اندازی تعاونی های مسکن برای کارکنان از هیچ تعاونی، مسکن نگرفته ام و تنها در دو سال آخر خدمت که مستأجر شهرداری تهران بوده ام، خانه سازمانی قدیمی که در آن سکونت داشتم را پس از آنکه در مزایده به فروش نرفت، ده سال قبل در سال ۱۳۸۶ طبق نظر کارشناس و با قیمت روز بصورت نقدی به اینجانب واگذار شده است، این در حالی است که املاک نجومی و بحث آن مربوط به دو سال قبل است و از این جهت نجومی نام گرفته است که با تخفیف ۵۰ درصدی و اقساط طولانی و در محلات مرغوب شهر به مدیران واگذار شده است. این که نام بنده در کنار افرادی مطرح شده است که از امتیازات ویژه برخوردار شده تلاش در جهت خلط مبحث و انحراف از موضوع اصلی است.
نکته دیگر اینکه مرسوم و معمول و متعارف است که وقتی مدیری همراه و همدل رأس هرم مدیریتی نیست از عنوان مشاور برای او استفاده می شود و در دوره های مختلف مدیریت شهری در ۷ منطقه شهردار بوده ام و با رویکرد جدید آقای قالیباف در عرصه ی سیاسی و بویژه انتخابات با ایشان زاویه پیدا کردم و در اعتراض به عملکرد سیاسی ایشان در همایش فصلی با حضور بیش از ۷۰۰ مدیر شهرداری با سخنان معقول و مبتنی بر آرای تخصصی و کارشناسی اعتراض خود را اعلام و در حالی که از بهترین موقعیت مدیریتی -شهردار منطقه یک شمیرانات- برخوردار بودم، عطای این ماندگاری را به لقای آن بخشیدم و ۵ سال زودتر از موعد بازنشست شدم. شگفت انگیز است آن ها که برای ماندگاری و احیای تفکر اصلاح طلبی هزینه داده و پای این تفکر از بسیاری مواهب عبور کرده اند، متهم به تفکری غیر اصلاح طلبانه می شوند. بی تردید استمرار چنین روند ناعادلانه در فضای رسانه ای بیش از همه شهر و شهروندان را متضرر و فرصت های حرکت به سوی آبادانی و توسعه را خدشه دار می کنند.» با این وجود حضور وی در لیست مورد حمایت محسن رضایی در انتخابات اخیر شورای شهر تهران قابل چشم پوشی نیست.
دیگر گزینه مطرح داود نعیمی است. وی کاندیدای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان در انتخابات مجلس سال ۱۳۹۴ است که نتوانست به مجلس راه یابد.
اما گزینه مطرح دیگر حسین واشقانی از مدیران با سابقه شهری می باشد که در کارنامه اش سابقه مشاور امور حمل و نقل جاده ای استان البرز را نیز دارا می باشد.
باید دید که فراکسیون امید آیا قادر است تا امیدی که مردم به آنها بسته اند را با انتخاب یک چهره مقبول که سابقه مثبتی در ذهن مردم نیز دارد، زنده نگهدارند تا در انتخابات بعدی اصلاح طلبان با مشکل بی اعتمادی مردم روبرو نشوند یا خیر، پاسخ این سوال بزودی مشخص خواهد شد.
اگر انتخــاب شهردار را جدال خیر و شـر بنامیم بی راه نیست، نه از این بابت که افـــراد حاضر در این لیست به خیــر و شــر تقسیم می شوند، خیر. بلکه از آن جهت که در صورت انتخاب فردی که کارآمد نیست بـــاعث خــواهد شد فرصت ایجاد شده برای اصلاح طلبان در جهت جلب اعتماد بیشتر مردم برای انتخابات آتی به شری تبدیل شود که جبران آن و بازگشت خیر بسیار مشکل خواهد بود.

۱ دیدگاه

  1. ای کاش به اینکه آقای داود باقری و یا اقای نیک عهد بدون هر گونه تخصص و تحربه در این حوزه و تنها بواسطه رانت تبلیغاتی خود در این لیست قرار گرفته اند هم اشاره میکردید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.