خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش روزنامه وقایع استان از سفر نماینده تدبیر و امید در آستانه سفر ریاست جمهوری به استان/پیش درآمد

گزارش روزنامه وقایع استان از سفر نماینده تدبیر و امید در آستانه سفر ریاست جمهوری به استان/پیش درآمد

دوشنبه ۱ مرداد ۹۵  شماره ۳۹۸

عباس لعل بار-وقایع استان:
محمود واعظی نماینده دولت یازدهم به استان مرکزی آمد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز شنبه در سفری یک روزه به مناسبت هفته دولت در حالی به استان مرکزی سفر کرد که تا حدود یک ماه آینده شاهد سفر استانی حسن روحانی به استان خواهیم بود. واعظی و معاونانش علاوه بر اراک به شهرستان های استان نیز سفر خواهند کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به محض ورود مورد استقبال استاندار و معاونینش و برخی مدیران استانی قرار گرفت. وی پس از استراحتی کوتاه در برابر خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد: فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت افتتاح خواهد شد. واعظی افزود: زیرساخت‌های ارتباطی کشور طی سه سال گذشته گسترش بسیاری پیدا کرده است. هرچه در شبکه انتقال کشور تا ابتدای کار این دولت موجود بوده در سه سال اخیر ۲٫۸ تا ۲٫۹ برابر شده است. وی ادامه داد: شبکه پهن‌باند کشور نیز در این مدت ۶ برابر شده است و زمینه‌‌های لازم فراهم شده تا فاز اول شبکه ملی اطلاعات را در هفته دولت افتتاح کنیم. همچنین فاز اول دولت الکترونیک نیز در این هفته به بهره‌برداری خواهد رسید و به تعدادی از متقاضیان نیز پروانه FCP و اپراتور مجازی تلفن همراه اعطا خواهد شد. و
اعظی با بیان اینکه در آستانه یک تحول در حوزه ارتباطات هستیم، افزود: شبکه ملی اطلاعات قطعا همواره در حال کامل شدن است، اما فاز دوم این شبکه در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: در سفر قبلی که به استان مرکزی داشته‌ام برنامه‌های مختلفی برای زیرساخت‌های ارتباطی روستاها و شهرها طراحی و مقرر شد شبکه فیبر نوری بین شهرها طراحی و ایجاد شود، همچنین در شهرهای مختلف تلفن نسل سوم و چهارم را به بهره‌برداری رساندیم.
وزیر ارتباطات سپس برای بازدید از مجتمع حوزوی خاتم الانبیا و گلزار شهدا بهشت زهرا از جمع خبرنگاران خارج شد. این دوست چندین ساله آیت ا… دری نجف آبادی در حالی امروز به اراک سفر کرد که امام جمعه اراک به دلیل حضور در جلسه تشخیص مصلحت نظام در اراک حضور نداشت. مجتمع حوزوی خاتم الانبیا که از سال ۱۳۹۱ ساخت آن آغاز شده یکی از بزرگترین مجتمع های حوزوی خاورمیانه می باشد، دقایقی میزبان وزیر و جمعی از مدیران استانی بود تا از کم و کیف ساخت این مجتمع باخبر شوند. سپس واعظی به مزار شهدای مدافع حرم در بهشت زهرا رفت و با نوشتن متنی در خصوص شهدا و دفاع مقدس در لوح یادبود بهشت زهرا، برای شرکت در شورای اداری استان عازم استانداری شد.
زمانی قمی، استاندار: تقسیمات کشوری در استان مرکزی بدون هیچ کم و کاستی باقی خواهد ماند
شورای اداری استان با حضور وزیر،استانداذ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل استان برگزار شد. در ابتدای این جلسه محمود زمانی قمی، استاندار مرکزی به سرمایه گذاری های خارجی در استان اشاره نمود و اعلام کرد: یکی از مهمترین طرح های استان، پروژه پالایشگاه پلاسمای خون زرندیه است که مقرر شده کلنگ زنی آن در سفر اخیر ریاست جمهوری آغاز شود.
استاندار افزود: استان مرکزی ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صنعت و اقتصاد دارد که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که این استان چهارمین استان صنعتی است که روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین مورد نیاز کشور را تولید می‌کند و در واقع می‌توان گفت که تاثیر اقتصاد استان مرکزی در اقتصاد کلان کشور بالا و قابل توجه است.
وی تاکید کرد: استان مرکزی در حالی از استانهای صنعتی کشور است که در چند سال اخیر با مشکلات زیادی روبرو شده به گونه ای که در فواصل سال های ۸۵ تا ۹۲ بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی استان که با سرمایه گذاری ۳۴۰۰ میلیارد تومان برای ۱۴ هزار نفر ایجاد اشتغال ایجاد کرده بود، تعطیل شدند.
استاندار در ادامه بیان داشت: هدف ما راه اندازی و رسیدگی به واحدهای صنعتی استان مرکزی است. زمانی قمی همچنین افزود: از عملکردهای مثبت در استان مرکزی در سه سال اخیر، بهره‌برداری از ۷۴۴ واحد صنعتی با سه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال‌زایی برای حدود ۹ هزار نفر در استان است.
استاندار در پایان در خصوص اخبار مربوط به جدا شدن شهرستانهای محلات و دلیجان از استان تصریح کرد: تقسیمات کشوری در استان مرکزی بدون هیچ کم و کاستی باقی خواهد ماند و هیچ نظری را در خصوص بر هم خوردن ساختار تقسیمات کشوری حتی مطالعه هم نخواهد کرد. ما دنبال رفع بیکاری و اشتغال هستیم و این تقسیمات مشکل کشور و استان نیست.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی: در حوزه فناوری ارتباطات، شرایط خوبی نداریم
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: با توجه به پیشینه استان در زمینه مسائل فرهنگی و اقتصادی، شایسته نیست که این استان با زیرساخت های ارتباطی ضعیف روبرو باشد.
حسینی افزود: استان مرکزی از پتانسیل و ظرفیت های بسیاری برخوردار است ولی در حال حاضر با وجود تمام تحولاتی که در آن ایجاد شده، هنوز شرایط استان های در حال توسعه را دارد و نرخ بیکاری با توجه به صنعتی بودن این استان بالا است.
وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان، انتظار داریم رئیس جمهور و هیات دولت نسبت به برخی از مشکلات استان مرکزی توجه ویژه داشته باشند.
حسینی که پیش از این بارها از تاخیر در سفر رئیس جمهور انتقاد کرده بود بار دیگر به این موضوع اشاره و گفت: از اینکه هیات دولت، استان مرکزی را به عنوان آخرین مقصد سفرهای استانی رئیس جمهور در نظر گرفته، گله مندم. وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه فناوری ارتباطات، استان مرکزی در بخش های مختلف، شرایط خوبی ندارد و امیدواریم به این مساله توجه شود. در استان مرکزی که یک استان دانشجویی و صنعتی است زیرساخت های ارتباطات آنطور که باید ساماندهی نشده است.
نماینده تفرش، فراهان و آشتیان در ادامه سخنانش به سایر مشکلات استان نیز اشاره کرد و گفت: معضلات جاده ای و مواصلاتی استان مرکزی و آلودگی شهرهای اراک و شازند به سبب فعالیت واحدهای بزرگ صنعتی است که سود آن را کشور می برد اما آلودگی آن گریبانگیر این دو شهر را می گیرد. در زمینه بهداشت و درمان که بسیاری از بیماری ها در استان ناشی از همان آلودگی است با وجود آن که اقداماتی انجام شده اما کمبود وجود دارد که بایستی به آن توجه شود.
حسینی ادامه داد: متاسفانه هنوز بابت گندم های فروخته شده سال جاری توسط کشاورزان، وجهی پرداخت نشده است. وی یادآور شد: بحران آب نیز در استان مرکزی سبب بروز مشکل شده و با توجه به افت سطح منابع آب زیرزمینی روستاهای استان با مشکل آب روبرو هستند. وی با اشاره به قطار سریع السیر تهران، ساوه، اراک و خمین، گلپایگان گفت: امیدوارم در سفر آتی رئیس جمهور و هیات دولت به این طرح توجه ویژه شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: بسیاری از شعارهای اقتصادی دولت محقق گردیده و نتایج برخی دیگر نیز با گذر زمان آشکار می شود
اما محمود واعظی به عنوان سخنران آخر شورای اداری استان در ابتدای سخنانش به تخریب های اخیر دولت اشاره کرد و گفت: اگر سه سال به عقب برگردیم متوجه می شویم که چه تغییراتی طی مدت این سه سال توسط دولت یازدهم انجام شده است. دولت یازدهم در شرایط اقتصادی بسیار نامناسب و وضعیتی که دروازه های صادرات بر روی تولیدکنندگان مسدود شده بود و حتی در زمینه واردات نیز با مشکلات عدیده روبرو بودیم، اداره کشور را در دست گرفت.
واعظی ادامه داد: طی سالیان اخیر استان هایی که در زمینه های صنعتی فعال بودند صدمات زیادی دیدند، ما در حوزه سیاست خارجی و ارتباطات بین الملل نیز با گرفتاری های بسیاری مواجه بودیم. در شرایط نامساعدی دولت یازدهم با شعار امنیت و ثبات وارد فعالیت شد و در نهایت تلاش کرد تا گرفتاری ها را حل کرده و وضعیت اقتصادی کشور را ساماندهی کند.
وزیر ارتباطات گفت: برخی از شعارهای اقتصادی دولت محقق شده و نتایج برخی دیگر با گذرزمان آشکار خواهد شد.
وی افزود: در مساله ارتقای معیشت مردم و اقشار متوسط، دهک های پایین و کم برخوردار و مناطق محروم تلاش داشتیم مشکلات را رفع کنیم و هنوز هم جای کار بسیار دارد و دولت باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برخی سخنان حسینی، رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: امسال میزان گندم خریداری شده از کشاورزان در سطح کشور نسبت به سال گذشته حدودا دو برابر شده و ۱۱ میلیون تن گندم خریداری شده است. با وجود آنکه پیش بینی خرید پنج میلیون تن گندم را داشتیم و میزان خریداری شده تقریبا دو برابر است، اما تا دو ماه آینده مبالغ خرید تضمینی گندم به کشاورزان پراخت می شود.
واعظی تصریح کرد: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، تلاش کردیم زیرساخت ها را فراهم کنیم و در برخی زمینه های اقتصادی شاهد رشد خوبی بوده ایم. وی گفت: نتیجه این اقدامات سبب شده صادرات غیرنفتی کشور در پنج ماه ابتدای سال ۹۵، ۲۱درصد افزایش یابد و واردات نیز طی این مدت هفت درصد کاهش داشته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: در حوزه صادرات غیرنفتی امسال تراز تجاری کشور برای اولین بار طی سال های اخیر مثبت شده و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال در کشور بیش از ۴۴۵ هزار شغل ایجاد شود و در فعالیت های اقتصادی نیز وضعیت مساعدتر شده و ارتقا یابد. در حوزه خصوص سازی تلاش کردیم تا این خصوصی سازی به صورت واقعی انجام شود و شاهد تاثیرات مثبت آن در تولید و صنعت باشیم.
وی اعلام کرد: برخی به دنبال بی اثر کردن اقدامات دولت هستند و از هم اکنون مسائل انتخاباتی را شروع کرده اند، اما بدانند که در این شرایط باید همه با هم تعامل داشته باشیم و با همکاری، مسائل و دغدغه های کشور را برطرف کنیم. و
اعظی گفت: بیکاری در استان مرکزی نسبت به سایر استان ها از آمار کمتری برخوردار است و هشت درصد نرخ بیکاری استان خیلی رقم بالایی نیست. اما در خمین این نرخ بالاتر است و چون انقلاب به نام امام گره خورده است نباید مشکلات زادگاه حضرت امام (ره) را نادیده گرفت و امید است در سفر هیات دولت چاره مناسبی برای آن اندیشیده شود.
وی درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: بسیاری از گروه ها احزاب و رسانه ها از سال قبل کلید تبلیغات انتخابات را زده اند و به استقبال انتخابات رفته اند در حالیکه طبق قانون انتخابات زمان تبلیغات مناسبی دارد و اکنون همه باید دست به دست هم دهیم و مسایل را حل و فصل کنیم.
واعظی افزود: جریان های تخریب گر دولت بدانند که مردم آگاه و هوشمندند ودر صورتی که احساس کنند گروهی با تخریب و تبلغات انتخابات اقدام کرده اند عکس العمل نشان خواهند داد. وی افزود: از گروه های سیاسی و جناحی می خواهیم که اجازه دهند با تعامل و همبستگی کشور را بسازیم و مشکلات کشور را یکی پس از دیگری حل کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گله رئیس مجمع نمایندگان استان از حضور هیات دولت در استان مرکزی به عنوان آخرین استان، گفت: فکر می کنم آخرین استان بودن مرکزی ظرفیتی برای این است که خلاء های موجود در سفرهای قبلی رفع شده و از تجارب سفرهای استانی دیگر در این سفر بهره گیری شود.
فیلی و رحمانی معارفه شدند
در جلسه شورای اداری استان اما دو تودیع و معارفه نیز داشتیم. عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در این مراسم به عنوان رئیس جدید ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی در استان معرفی شد. پیشتر معاون عمرانی سابق استاندار مرکزی، مهدی زندیه‌وکیلی مسئولیت ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی را برعهده داشت.
معارفه دوم اما با حکم وزیر انجام شد. محسن رحمانی که سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌های اراک را دارد به صورت رسمی به عنوان مدیرکل جدید ارتباطات، فناوری اطلاعات استان مرکزی معارفه گردید. پیش از او برفره که در حال حاضر ریاست ارتباطات زیرساخت استان را برعهده دارد به طور هم‌زمان مسئولیت سرپرستی ارتباطات، فناوری اطلاعات استان مرکزی را نیز برعهده داشت.
در عارفه فیلی، شوشتری جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور حضور داشت و گفت: بیش از یک دهه از عمر ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور می گذرد و اجرای این طرح های عمرانی و توسعه ای با جدیت و در قالب برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت پی گرفته شده است.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور اظهار کرد: مهمترین پروژه در حال اجرای ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ساخت صحن بارگاه حضرت فاطمه زهرا (س) به مساحت یک هزار و ۲۱۸ مترمربع است، که از این میزان ۱۱۸ مترمربع آن عرصه های زیارتی است. وی پیش بینی کرد: با افتتاح این صحن حدود ۳۰۰ هزار زائر بتوانند بارگاه حضرت فاطمه زهرا (س) را زیارت کنند.
شایان ذکرست در شورای اداری استان نمایندگان شهرستان شازند، شهرستان های محلات، دلیجان و شهرستان خمین حضور نداشتند.
وزیر در نشست خبری خود با خبرنگاران استان اعلام کرد: از انتقال سرور تلگرام به ایران بی خبرم
محمود واعظی اما تنها برای دقایقی پس از جلسه شورای اداری استان در جمع خبرنگاران حاضر و به تعدادی از سوالات آنان پاسخ داد.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ارتباط با اقدامات انجام شده در زمینه مسترکارت اظهار داشت: مذاکرات در رابطه با ویژن کارت در ایران انجام شد و خروجی آن این بود که توزیع این ویژن‌کارت‌ها برعهده اداره پست باشد اما این ویژن‌کارت تبدیل به مسترکارت شده و تاکنون مذاکره‌ای در رابطه با مسترکارت انجام نشده است.
وی در خصوص سوالی درباره ارتقاء پهنای باند گفت: در رابطه با ارتقاء پهنای باند در کشور یک کار گسترده انجام شده و با تلاش‌های انجام شده توانستیم دو سال زیرساخت‌ها را به‌ جلو آوریم.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: یکی از کارهای بزرگی که در رابطه با پهنای باند انجام شده ارتقا یافتن آن از ۴۲۴ گیگ به ۴۰۰۰ گیگ است و اطمینان می‌دهیم که پهنای باند تا ۱۰ هزار گیگ نیز ارتقا می‌یابد.
واعظی خاطرنشان کرد: اقدامات دیگری نیز در این زمینه انجام شده که از جمله آنها این بود که کل کشور را به ۴ منطقه تقسیم کرده و مرکز تبادل ترافیک را در تهران، تبریز، مشهد و شیراز قرار دادیم، پهنای باند داخل را از باند خارج جدا کردیم و از سوی دیگر تعرفه اینترنت را کاهش دادیم.
وی بیان داشت: تولید محتوای داخل یکی دیگر از برنامه‌های فکری ما است، مردم بعد از دریافت شبکه ملی اطلاعات باید محتوای داخلی امن با کیفیت بالا و تعرفه پایین دریافت کنند و هدف ما این است که نرخ پهنای باند داخل را ارزان کنیم.
خبرنگار هفته نامه نامه امیر در خصوص انتقال سرورهای تلگرام به ایران سوال پرسید که وزیر در پاسخ گفت: بنده از اینکه سرور تلگرام به ایران انتقال یابد مطلع نیستم.
واعظی با اشاره به بستن شبکه‌های مجازی بیان داشت: بستن این شبکه‌ها که کاری ندارد و توان نمی‌خواهد اما رویکرد دولت دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و حفظ حقوق شهروندی است و از طرفی اعتقاد داریم که مردم باید دسترسی به اطلاعات و محتوای سالم داشته باشند از این رو فیلترینگ هوشمند را طراحی کرده‌ایم تا موارد نامناسب را از شبکه‌ها فیلتر کند.
وی در رابطه با اینترنت استان مرکزی ادامه داد: در سه سال گذشته ۲۳۰۰ میلیارد ریا ل در حوزه ICT، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریا ل در استان مرکزی سرمایه‌گذاری شده که یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریا ل آن در یک سال گذشته بوده و یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریا ل دیگر نیز از امروز تا پایان دولت یازدهم سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
وزیر ارتباطات عنوان کرد: ۵۰۰ تا ۶۰۰ روستا در استان مرکزی تا حدود سه ماه آینده به اینترنت متصل می‌شوند، ۲۵۷ روستا هم اکنون دارای اینترنت هستند و ۲۱۸ روستا در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی و تا پایان دولت یازدهم همه روستاهای بالای ۱۵ خانوار نیز از اینترنت برخوردار می‌شوند.
واعظی افزود: بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان برای اینترنت روستاها سرمایه‌گذاری می‌کنیم که این کار صرفه اقتصادی ندارد اما این کار را می‌کنیم تا شکاف دیجیتالی را کم کرده و جلوی مهاجرت افراد از روستا به شهر گرفته شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ارائه خدمات به سوی اینترنتی شدن پیش می‌رود و ما باید تلاش خود را در راستای ایجاد سلامت الکترونیک در کشور مضاعف کنیم، آموزش‌های متعددی از طریق اینترنت انجام می‌شود و روستاییان نیز باید از این آموزش‌ها برخوردار شوند، برای بهره‌مندی روستائیان از خدمات الکترونیک، روستاها و مناطق محروم نیز پست‌ بانک ایجاد می‌کنیم تا با ارائه وام‌های کم‌بهره کسب و کارهای کوچک را رونق دهند.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: توجه به روستاها و مناطق محروم از خدمات تکنولوژی و اینترنت جزو سیاست‌های دولت است، اینترنت پرسرعت شهر اراک نیز در سفر رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
واعظی با اشاره به صنایع استان مرکزی گفت: استان مرکزی در حوزه صنعت از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است و صنایع بزرگی مانند واگن‌پارس این استان باید احیا شوند و این کار باید در مجموع در صنعت استمرار پیدا کند تا رونق در کشور به وجود آید.
وی همچنین در ارتباط با دستاوردهای سفر به مسکو بیان داشت: در سفری که به روسیه داشتیم در همه ابعاد از جمله ماهواره توافق شد تا ماهواره ملی سنجش از راه دور با تمام شرایط مورد قبول ما ساخته شود و مذاکرات انعقاد قرارداد در حال انجام است.
پس از این نشست وزیر به همراه معاونانش برای بازدید از کارخانه واگن پارس و حضور در سایر شهرستان های استان و شرکت در شورای اداری این شهرستان ها ابتدا عازم واگن پارس شد و سپس به شهرستان های محلات،خمین و ساوه رفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.