خانه » پیشنهاد سردبیر » پی گیری آخرین وضعیت ماشین سازی در گفتگو با دکتر کریمی در دفتر روزنامه وقایع استان /دست فامیل بازی را از مدیریت ماشین سازی کوتاه می کنم

پی گیری آخرین وضعیت ماشین سازی در گفتگو با دکتر کریمی در دفتر روزنامه وقایع استان /دست فامیل بازی را از مدیریت ماشین سازی کوتاه می کنم

یکشنبه ۱۷ مرداد ۹۵   شماره ۳۸۵

مدتی است که صدای قاشق های غذای کارگران کارخانه ماشین سازی اراک به عنوان اعتراض به برخی اتفاقات رخ داده در این شرکت بزرگ صنعتی استان بلند شده است. خبرهای بسیاری از این موضوع در رسانه ها شنیده می شود که بعضی تکذیب و بعضی دیگر تایید می شوند. حاصل این اعتراضات در آغاز نامه ای بود از سوی کارگران ماشین سازی برای عضو کمیسیون صنعت مجلس.
«با عرض سلام خدمت نماینده محترم و دلسوز و غمخوار اراک جناب آقای مقدسی این روزها از حال بد ماشین سازی اراک خبرهای زیادی به گوش می رسد ولی متاسفانه بعد از بیش از ده روز اعتصاب برای احقاق حقوق و فرستادن اعضای شورای کار برای صحبت با مدیریت فرمایشی بدون هیچ نتیجه ای باز گشتند و می رود این مشکل و بی توجهی مدیریت ماشین سازی به یک بحران صنعتی دیگر تبدیل شود همچون شرکتهای آونگان و … و با توجه به صنعت مادر بودن این شرکت در سطح منطقه و استان این بحران مسلما مشکلات بیشتری از دیگر شرکتها خواهد داشت و مدیریت جدید کمر به نابودی این شرکت بسته و بها و ارزشی برای بزرگترین سرمایه این شرکت یعنی نیروی انسانی قائل نیست بیش از این وقت جناب عالی را نمی گیرم فقط لطفا به دادمان برسید که دادرسی نیست و میرود این شرکت عظیم صنعتی به سرنوشت بدی دچار شود. حال ماشین سازی خوب نیست و حال پرسنل ماشین سازی از خودش بدتر است. منتظر یاری سبزتان هستیم.»
مقدسی در پاسخ به این نامه بیان کرده بود: «با سلام هفته قبل تذکر دادم بلافاصله مدیرحراست راتغییر دادند واگرتا روزشنبه اقدام اساسی صورت نپذیرد درمجلس به وزیر آموزش وپرورش تذکر خواهم داد.»
در ادامه اعتراضات نامه دیگری از پرسنل ماشین سازی منتشر شد که این بار مخاطبش هر دو نماینده شهر، آقایان کریمی و مقدسی بودند. در این نامه پرسنل ماشین سازی هشدار داده بودند که ادامه این روند باعث می شود این کارخانه به سرنوشت آونگان دچار شود. لازم به ذکر است شرکت ماشین سازی زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است و امیرحسین رضایی کلج داماد فانی وزیر آموزش و پرورش مدیریت آن را برعهده دارد.
در پی این اعتراضات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با واکنش هایی نظراتشان را بیان کردند. دکتر علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه «سئوال از وزیر آموزش و پرورش» و «تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان» را باجدیت پیگیری می‌کنیم به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «به‌عنوان نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان و عضوی از مجمع نمایندگان استان مرکزی درقبال مشکلات مردم به‌ویژه قشر کارگری که بخش عمده‌ جامعه استان را تشکیل می‌دهد به‌ هیچ وجه تسامح و تساهلی ندارم و در این موضوع به‌هیچ وجه سکوت نمی‌کنم. بنابراین در نخستین جلسه علنی مجلس موضوع «سوال از وزیر آموزش و پرورش» درباره عملکرد نزدیکان وی در صندوق ذخیره فرهنگیان و عملکرد این صندوق را در دستور کار قرار می‌دهم و وزیر باید درباره عملکرد ضعیف صندوق به‌ویژه درقبال شرکت ماشین‌سازی اراک از زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، پاسخگو باشد. اینکه مطرح می‌شود شرکتی خصوصی است و ما هیچ تعهد و اقدامی نمی توانیم درقبال آن داشته باشیم به‌هیچ وجه مورد پذیرش و قبول نیست بلکه باید درقبال مسائل جامعه حساس بود چراکه ما خدمتگذار این مردم هستیم.»
این سخنان کریمی در حالی مطرح شد که کارکنان ماشین سازی، جزئیات خواسته های خود را در اختیار یکی از شبکه های خبری قرار دادند. در این نامه بند بند به خواسته های آنان اشاره شده بود از نکات قابل توجه اعتراض به حضور برخی افراد در این شرکت و لغو تمام انتصابات صورت گرفته در سه ماه گذشته بود. در ادامه این نامه پرسنل شرکت خواستار رفع مشکلات با همراهی مدیر عامل شده بودند. هرچند با تعیین این شرط که اگر همکاری ها صورت نگیرد اعتراضات بعدی دامن مدیر عامل را هم خواهد گرفت و موضوع در سفر هیات دولت به استان پی گیری خواهد شد.
سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی گفته بود: «با توجه به حساسیت‌های به وجود آمده در شرکت ماشین سازی اراک در یک سال اخیر مبنی بر انتصابات افراد غیر بومی که حساسیت‌های ویژه‌ای بین تمام کارگران ایجاد کرده و همچنین سایر اقداماتی که موجب التهاب در شرکت مذکور شده، طی دو مرحله در هفته قبل و امروز از طریق یکی از اعضای هیأت مدیره موارد و دغدغه‌های کارگران را به مدیران کارخانه انتقال دادم.»
مقدسی با بیان این نکته که مدیران شرکت ماشین سازی تا روز شنبه (دیروز) فرصت دارند تغییراتی را در مجموعه در راستای خواست پرسنل و بهبود شرایط اعمال کنند گفته بود اگر این تغییرات صورت نگیرد مجبور می شوم این موضوع را از طریق مجامع دیگری پی گیری کنم.
پی گیری های وقایع استان حاکی از آن است که هیئت مدیره شرکت ماشین سازی اراک روز جمعه طی جلسه ای طولانی با این خواسته ها موافقت کرده اند و وعده هایی مبنی بر اعمال تغییرات مورد نظر پرسنل داده اند. به نظر می رسد خواسته ها و اعتراضات پرسنل شرکت ماشین سازی با پی گیری نمایندگان در حال به نتیجه رسیدن باشد. اما چقدر می توان اطمینان داشت که این اتفاقات دیگر رخ ندهد؟ موضوعی که دکتر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان نیز چندان به آن خوشبین نیست. وی اتفاقات رخ داده در شرکت ماشین سازی را ریشه ای ارزیابی کرده و می گوید مسایل پشت پرده در شرکت ماشین سازی اراک و آثار ناشی از سوء مدیریت در این شرکت را افشا می کند. وی با حضور در دفتر روزنامه وقایع استان علت اصلی این پیش آمد ها را روابط فامیلی موجود در مدیریت شرکت ماشین سازی ارزیابی کرد و گفت: «وزیر آموزش و پروش موظف به پاسخگویی به این نابسامانی ها است. با وجود تذکرات متعددی که طی چند هفته اخیر مبنی بر رسیدگی فوری به مشکلات مدیریتی و تغییرات مکرر در مدیریت شرکت ماشین سازی داده ام نتیجه مورد نظر وصول نشده است. قطعا در اولین روز کاری بعد از تعطیلات مجلس شورای اسلامی با استفاده از ظرفیت های قانونی نظارتی در مجلس، مسببان ایجاد این شرایط بحرانی را معرفی خواهم کرد.»
وی ادامه داد :«صندوق ذخیره فرهنگیان که متعلق به یک میلیون نفر از فرهنگیان عزیز است و به عنوان سهامدار عمده شرکت ماشین سازی اراک شناخته می شود نباید جولانگاه افراد سیاسی شود و مدیران این شرکت تنها با رویکرد های سیاسی و بدون توجه به صلاحیت های فنی و تخصصی انتخاب شوند. طرح تحقیق و تفحص از این صندوق آماده ارائه در مجلس است و یکی از محور های اصلی آن بررسی مسائل مربوط به شرکت ماشین سازی می باشد.»
دکتر کریمی خاطر نشان کرد: «انتصابات غیر حرفه ای و باندی فریاد اعتراض کارگران را در آورده است و من به عنوان نماینده مردم متعهد به پی گیری مشکلات مردم هستم. به هیچ وجه سکوت و تسامح نکرده و زبان گویای کارگران برای بیان دردشان خواهم بود. مطمئن باشید اگر وزیر آموزش و پرورش برای برکناری مدیران موجود در ماشین سازی به ویژه افراد وابسته به ایشان و جایگزینی آنان با مدیران با صلاحیت ترجیحا بومی اقداک فوری انجام ندهد، می بایست در مجلس شورای اسلامی و در محضر ملت ایران پاسخگوی عملکرد بستگان خود در شرکت ماشین سازی اراک و صندوق ذخیره فرهنگیان باشد.»
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این گفتگو خاطر نشان کرد: «در صورت لزوم پشت پرده شرایط و مسایل موجود در شرکت ماشین سازی اراک را با ارایه مدارک و مستندات مربوط افشا خواهم کرد تا مردم در جریان اقدامات و عملکرد برخی از افراد که با استفاده از رانت فامیلی و بدون رعایت اصول شایسته سالاری بر صندلی مناصب مهم صنعتی و بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور تکیه زده و این مناصب را ملک طلق خود پنداشته اند، قرار بگیرند.» وی با نقد مدیران ارشد استان و دستگاه های اجرایی استانی و کشوری خواستار توجه و رصد دقیق اوضاع جهت جلوگیری از بروز این اتفاقات و بروز بحران در صنایع استان شد. قطعا بازگشت به روزهای رونق صنعتی برای صنایع استان مرکزی نیازمند دوری از تنش و التهاباتی از این دست می باشد چرا که شرایط اقتصادی و صنعتی خود به قدر کافی برای فلج ساختن صنایع کافی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.