خانه » جدیدترین » پیامدهای کارآفرینی در اقتصاد

پیامدهای کارآفرینی در اقتصاد

پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶ شماره ۶۱۰
***
امیرمحمد خلیلی
***
دامنه تاثیرات کارآفرینی بر جامعه بسیار وسیع است. از تغییر در ارزشهای اجتماعی تا رشد شتابان اقتصادی, محققین تغییرات مختلفی را که رواج فرهنگ کارآفرینی در یک جامعه ایجاد می کند بررسی کرده و آثار آن را از دیدگاههای متفاوت مورد بحث قرار داده اند , برخی از تاثیرات ذکر شده عبارتند از:
– ایجاد ثروت
– اشتغال زایی
– ایجاد و توسعه فن آوری
– ترغیب و تشویق سرمایه گذاری
– شناخت,ایجاد و گسترش بازارهای جدید
– افزایش رفاه
– ساماندهی و استفاده اثربخش از منابع
پیامدهای مثبت توسعه کارآفرینی در اقتصاد کشور بیش از سایر اثرات آن مورد توجه قرار گرفته است. به باور محققین, کارآفرینان از رسیدن نظام اقتصادی به تعادل ایستا جلوگیری می کنند و بواسطه رفتارهای فرصت جویانه خود, اقدام به فرصت سازی برای کلیت نظام اقتصادی می نمایند.حال اگر به هر دلیلی از جمله عدم وجود سرمایه کافی، عدم جسارت ریسک کردن و… نمیتوانید اقدام به راه اندازی کسب و کاری برای خویش کنید، بهترین پیشنهاد برای این فراد “خود کارآفرینی” است.
خود کارآفرینی یک نوع فرآیند کارآفرینی است که در آن فرد تنها برای خود در ابتدای کار ایجاد اشتغال میکند و پس از رشد کافی کسب و کار خویش نسبت به ایجاد شغل برای سایرین اقدام مینماید.خود کارآفرینی در استان مرکزی به خصوص در بین بانوان استان بسیارپرطرفدار و مثمر ثمر است. این نوع کارآفرینی برای شروع کم ریسک بسیار مناسب بوده و حتی میتوان از کارآفرینی در منزل “خود کارآفرینی “ را آغاز نمود،که پیشنهادهایی پر سود و کم سرمایه را با ریز جزییات برای شما مطرح می کنیم:
ایده کسب‌وکار خانگی پولساز با سرمایه کم
در سال‌های اخیر با افزایش مشغله و گرفتاری خانواده‌ها، بسیاری از آن‌ها استفاده از محصولات خانگی را به محصولات صنعتی ترجیح می‌دهند. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر کمتر خانواده‌ای تمایل دارد، قند مصرفی خود را به‌صورت کله‌قند خریداری کرده و در خانه خرد کند یا خرید سبزی‌ خردشده یا خشک‌شده رواج زیادی پیداکرده است. همین موضوع فرصت‌های شغلی مناسبی ایجاد می‌کند.
علاوه بر تولید قند یا سبزیجات خردشده، تولید چیپس میوه گزینه سوم این کسب‌وکارهای ارزان‌قیمت است. چیپس میوه به‌عنوان یکی از تنقلات نسبتاً جدید، ارزش‌افزوده قابل‌توجهی دارد و با توجه به پتانسیل بالای ایران در تولید خشکبار، می‌تواند چشم‌انداز صادرات را نیز برای آینده کسب‌وکار کوچکتان ایجاد کند.
تجهیزات این سه مدل شغلی ارزان‌قیمت را با کمتر از ١٠‌میلیون تومان می‌توانید، تهیه کنید. با در نظر گرفتن هزینه تهیه مواد اولیه حداکثر به ١۵‌میلیون تومان سرمایه نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، فضایی در حدود ٧ تا ١٢متر کارتان را راه می‌اندازد و اگر بتوانید بازاریابی خوبی برای محصولاتتان انجام دهید حداقل سود خالص ماهانه‌تان حدود ۲٫۵میلیون تومان خواهد بود.
برای خرید تجهیزات چقدر سرمایه لازم است؟
برای راه‌اندازی این کسب‌وکارها نیاز به خریداری تعدادی ماشین‌آلات کوچک خانگی دارید که حداکثر ١٢متر فضا اشغال می‌کنند. در این بخش میزان کارایی هر دستگاه کوچک خانگی و میانگین قیمت آن را برایتان می‌آوریم: دستگاه‌های مختلفی برای خرد کردن قند وجود دارد که بر اساس توان تولیدشان قیمت‌گذاری می‌شوند. توان تولید دستگاه معمولاً با میزان تولید در ساعت سنجیده می‌شود. دستگاه‌های کوچک خانگی معمولاً ٢٠٠ کیلوگرم در ساعت قند خرد می‌کنند. اندازه دستگاه حدود ٢ در ٣ متر است و حداقل قیمت دستگاه‌های کوچک بین ٢ تا ۵‌میلیون تومان است.
برای خرید یک دستگاه کوچک سبزی خردکن که ١٠ تا ١۵کیلوگرم سبزی را در یک ساعت خرد می‌کند نیاز به ۱٫۵میلیون تومان سرمایه‌دارید، البته یادتان باشد موقع خرید حتماً به استاندارد بودن دستگاه توجه کنید. در سال‌های اخیر تعداد زیادی دستگاه غیراستاندارد وارد بازار شدند که باعث ایجاد آسیب‌های جسمانی شده‌اند. علاوه بر سبزی خردکن شما به یک یخچال صندوقی برای نگهداری سبزیجات نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنیم روی گزینه‌های دست‌دوم متمرکز شوید تا هزینه کمتری بدهید. خرید یخچال صندوقی حدود ٢‌میلیون تومان هزینه دارد. برای قرار دادن این دستگاه‌ها حداقل به یک اتاق ١٢متری نیاز دارید.
تجهیزات خشک‌کردن میوه شامل دو دستگاه خشک‌کن و خردکن (اسلایسر) میوه است. اسلایسر، میوه را برش می‌زند و خشک‌کن آن را خشک می‌کند. یک دستگاه خشک‌کن خانگی با ظرفیت ١۵٠ کیلوگرم بر ساعت حدود ۵.۵‌میلیون تومان قیمت دارد. قیمت دستگاه اسلایسر با همین ظرفیت نیز تقریباً بین ٢ تا ٣‌میلیون تومان است. برای خشک‌کردن میوه به یک یخچال صندوقی هم نیاز دارید. با این حساب مجموع تجهیزات این کار حداقل ١٠‌میلیون تومان است.
مواد اولیه را مستقیماً از تولیدکننده بخرید
از دلال‌ها برای تهیه مواد اولیه خرید نکنید. برای این‌که حداکثر سود لازم را ببرید، باید با تولید‌کننده اصلی در ارتباط باشید. برای مثال برای خرید قند باید به کارخانه‌های قند مراجعه کنید اما نکته اینجاست که برخی از کارخانه‌ها قند حجم زیر ١٠٠تن را نمی‌فروشند و این برای شما که در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی هستید زیاد است. بااین‌حال دست نگه‌دارید و گزینه مراجعه به عمده‌فروش یا دلال را به‌عنوان آخرین راهکار در نظر بگیرید. کافی است کمی در اینترنت جست‌وجو کنید یا با چند کارخانه قند تماس بگیرید.
ممکن است بعضی از آن‌ها حاضر شوند به شما مقدار کمتری بفروشند.. برای خرید میوه یا سبزی نیز با کشاورزان مذاکره کنید. حتی اگر کمی بیشتر از دلال‌ها به آن‌ها پول بدهید باز هزینه تمام‌شده تولیدتان پایین‌تر از زمانی است که از دلال‌ها می‌خرید.
ضایعات را هم بفروشید!
دستگاه‌های قند خردکن به‌طور میانگین از یک‌تن قند ٨٨٠کیلوگرم قند خردشده به شما تحویل می‌دهند و بقیه این میزان به‌صورت خاک قند از دستگاه خارج می‌شود، البته خاک قند تولیدشده را به‌راحتی می‌توانید به قنادی‌ها بفروشید. در مورد میوه به‌طور میانگین هر ١٠کیلوگرم میوه، یک کیلوگرم چیپس میوه تولید می‌کند و سبزی پس از پاک شدن و گرفتن ساقه و گل‌ولای تقریباً به‌اندازه نصف حجم اولیه به شما محصول فرآوری شده می‌دهد، البته ضایعات میوه و سبزیجات نیز توسط دامداری‌ها و به‌عنوان خوراک دام خریداری می‌شوند. علاوه بر آن‌ها کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید کود ارگانیک، مشتریان این ضایعات به شمار می‌آیند.
محصولاتتان را اقتصادی بسته‌بندی کنید
برای بسته‌بندی محصولات تولیدشده باید به فروشندگان مواد پلاستیکی مراجعه کنید. با ٢٠٠ تا ٢۵٠‌هزار تومان می‌توانید نایلون موردنیاز برای بسته‌بندی حدود ١٠تن را خریداری کنید. بسته‌های شما می‌توانند یک تا ١٠ کیلوگرمی و حتی کمتر باشند. میزان حجم بسته‌بندی‌تان را باید به‌صورت اقتصادی برنامه‌ریزی کنید. برای شما دو مثال می‌آوریم.
در حال حاضر هر بسته ۴٠٠ گرمی قند خردشده در سوپرمارکت‌ها تقریباً ٣٨٠٠ تومان قیمت دارد. این قیمت برای بهترین کیفیت بسته‌بندی است اما اگر شما سود ١٠٠ تومانی برای هر کیلوگرم قند برای خودتان در نظر بگیرید و تقریباً معادل این سود را به عامل توزیع یا سوپرمارکت‌ها بپردازید درنهایت قیمت یک بسته یک کیلوگرمی قند خردشده توسط شما حدود ٣١٠٠ تا ٣٢٠٠ تومان می‌شود. با این حساب مشتریان زیادی ترجیح می‌دهند بیشتر از دو برابر بسته‌های۴٠٠ گرمی قند بخرند اما برای بسته‌بندی شیک‌تر آن‌همه پول ندهند. در مورد بسته‌بندی میوه‌های خشک، حجم بسته‌بندی کوچک‌تر اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا قیمت یک کیلوگرم میوه خشک به‌طور میانگین ۵٠-۶٠‌ هزار تومان است. این قیمت می‌تواند محصولات شمارا از سبد بسیاری از مشتریان خارج کند. پس بسته‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر می‌تواند تعداد مشتریان زیادتری برایتان دست‌وپا کند.
سودتان را حساب کنید
در حال حاضر هر کیلوگرم قند در کارخانه بین ٢١٠٠ تا ٢۵٠٠ تومان قیمت دارد. برای تهیه یک‌تن قند تقریباً به ٢‌میلیون و ۵٠٠‌هزار تومان سرمایه نیاز دارید. اگر میزان ضایعات یک‌تن را از این مبلغ کم کنیم هر کیلوگرم قند خردشده برای خودتان حدود ٢٨۵٠ تومان تمام می‌شود. با توجه به فضای رقابتی موجود در بازار ١٠٠ تومان سود برای هر کیلوگرم قند خردشده، سود مناسبی برایتان به‌حساب می‌آید. با این حساب اگر شما ۵ ساعت در روز وقت بگذارید و یک‌تن قند را خرد و بسته‌بندی کنید سود هرماهتان حدود ٢‌میلیون و ۶۵٠‌ هزار تومان خواهد بود. در مورد چیپس میوه، اگر حداقل قیمت یک کیلوگرم سیب را ١۶٠٠ تومان در نظر بگیریم ١٠ کیلوگرم آن معادل ١۶‌هزار تومان هزینه دارد. به‌عبارت‌دیگر یک کیلوگرم چیپس میوه ١۶‌هزار تومان برای شما هزینه‌بردار است (به‌جز هزینه انرژی و حمل‌ونقل) قیمت عرضه یک کیلوگرم چیپس سیب ۵٠‌هزار تومان است. با این دسته از محاسبات میزان سود و حساب‌وکتاب‌هایتان را انجام دهید.
چگونه محصولاتمان را بفروشیم؟
قبل از این‌که به فکر فروش بیفتید به یک نکته مهم توجه کنید: سعی کنید قبل از تولید، سفارش بگیرید. این نکته به‌ویژه برای تولیدکنندگان مواد فسادپذیرتر مثل سبزی خردشده یا چیپس میوه اهمیت بیشتری دارد و اما فروش، برای فروش چند راه‌حل دارید. مهم‌ترین گزینه، مذاکره با رستوران‌ها، فست فودها و سوپرمارکت‌های محله‌ خودتان است.
گزینه بعدی فروش اینترنتی است. با ایجاد صفحات شخصی می‌توانید برای فروش محصولاتتان تبلیغ کنید یا می‌توانید با نصب چند آگهی در خیابان محل زندگی‌تان کالاهای تولیدی‌تان را به‌صورت مستقیم عرضه کنید. در آگهی‌تان قیمت عرضه به‌صورت مستقیم را محور تبلیغتان قرار دهید تا هم‌محله‌ای‌هایتان ترغیب شوند به‌جای خرید از واسطه‌ها به‌صورت مستقیم از شما خرید کنند.
گزینه بعدی مراجعه به مراکزی است که می‌دانید مصرف‌کننده عمده هستند مثلاً برای قند، کافی‌شاپ‌ها، سفره سراها یا پاتوق‌های تفریحی که در محله‌تان وجود دارد و برای سبزی خرد‌شده، رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، ساندویچی‌ها، مهدهای کودک و مدارسی که به بچه‌ها یک وعده‌غذا ارائه می‌دهند. باوجود تمام رقبایی که در بازار وجود دارد اگر شما کیفیت محصول و خدمات خودتان را ارتقاء دهید قول می‌دهم هیچ رقیبی برایتان به وجود نخواهد آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.