خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به نقش زن در سینما به بهانه تجلیل از فاطمه معتمد آریا/زنی که در حافظه مردم ثبت شد

نگاهی به نقش زن در سینما به بهانه تجلیل از فاطمه معتمد آریا/زنی که در حافظه مردم ثبت شد

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۹۵  شماره ۳۹۴

زن بخش بزرگی از جامعه است. تلاش زن ها و مدافعان حقوق آن ها در سده های اخیر توانست زن را از جایگاه فقط مادر، خواهر و همسر بودن بیرون آورده و نقش های مهم و تاثیر گذاری در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به او دهد، این تحول اجتماعی و فرهنگی به ارتقا تفکر زن و استقلال او کمک کرد، هر چند علی رغم تمام تلاش برای هویت مستقل زن باز هم در برخی موارد نگاه کالاوار و جنسیتی به زن ادامه دارد. سینما یکی از عرصه هایی است که نقش زن در آن طی تاریخ خود دچار تغییر و تحولات بسیار شده، این تغییرات در سینمای ایران مشهودتر است، از زمان ورود سینما به ایران جایگاه زن متفاوت بوده در ابتدا زن نقش تاثیر گذاری در سینما نداشت و بیشتر بعنوان یک بازیگر و آن هم در قالب های تعریف شده چون زن های فریب خورده، زن رقاصه و زن دلربا و یا یک معشوقه تمام عیار بر روی پرده ظاهر می شده و بیشتر چهره و جذابیت های بصری آن ها مورد قبول بود؛ اما در اواخر دهه ۵۰ و دهه ۶۰ ورق برگشت و زنانی وارد عرصه سینما شدند و فرصت برای آن ها فراهم شد که تمام فاکتورهای قبلی زن در سینما را برهم زدند زنانی چون سوسن تسلیمی و فاطمه معتمدآریا که البته همکاری آن ها با کارگردانی دارای سبک و صاحب نام نشان دهنده این بود که تعریف آن ها از هنر و بازیگری چیز دیگری بوده است. سوسن تسلیمی هم اکنون در خارج از ایران به سر می برد و به فعالیت هنری خود ادامه می دهد؛ اما فاطمه معتمدآریا نامی در سینمای ایران است که همیشه وجود مستقل، ساده و بدون زینتی داشته و توانسته صفت اغواگری و کرشمه را از روی زن آرتیست بردارد. زن هنرمندی که با تمام سادگی خود همچنان آثاری درخور ارائه می دهد، اکران خصوصی فیلم «حریر» به کارگردانی فریال بهزاد بهانه ای برای تجلیل از این بانوی بی آلایش سینمای ایران بوده است. مراسمی که سینماگران مختلف در مورد فاطمه معتمد آریا سخن گفته اند به گزارش وقایع استان به نقل از خبرآنلاین، در بخشی از این مراسم، سیروس الوند در بزرگداشت معتمد آریا گفت: «اگر امثال دخترم ماهور الوند در تئاتر و سینما فعالیت می‌کنند، ریشه در درخشش و فعالیت‌های معتمد آریا دارد.»
این کارگردان سینما تاکید کرد: «بزرگ ‌ترین خدمت ایشان به سینمای ایران در دهه ۶۰؛ پایان دادن به باور غلط و کلیشه ‌ای نقش زن در سینمای آن دوره بود. زمانی که زن نقش عروسک و مانکن را داشت، او این باور غلط را در سینمای ایران از بین برد.»
احترام برومند، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون هم که برای مراسم تجلیل از معتمد آریا روی صحنه آمده بود، گفت: «خوشحالم که معتمد آریا را از وقتی ۱۸ سال داشت، می شناسم. آن دورانی که در نمایش «یک جفت کفش برای زهرا» او را دیدم و گفتم که بازیگری توانمند به این عرصه اضافه خواهد شد.»
معتمد آریا متولد ۱۳۴۰ است و پس از موفقیت مجموعه تلویزیونی مدرسه موش ها فعالیت سینمایی خود را به عنوان عروسک گردان با فیلم شهر موش های مرضیه برومند و محمد علی طالبی در سال ۶۳ آغاز کرد و نخستین حضور او جلوی دوربین یک فیلم سینمایی برای محمد علی سجادی در فیلم جدال(۱۳۶۵) بود.
تحفه ها، جهیزیه برای رباب، یاد و دیدار، مسافران، روسری آبی، کارگران مشغول کارند، گیلانه، اینجا بدون من، مرد عوضی، کلاه قرمزی و پسرخاله، زیردرخت هلو، یحیی سکوت نکرد و … از فیلم هایی است که او در آن ها نقش آفرینی کرده است.
اوائل دهه هشتاد پرویز پرستویی ستاره مشهور سینما که در تعدادی از کارهای ماندگار سینما وتلویزیون همبازی خانم معتمد آریا بوده است، در کتاب «نقش آبی سیمین» که شرح زندگی و تحلیل بازی فاطمه معتمدآریا دارد، یادداشت تاریخی درباره معتمد آرا می نویسد: «بازی وحس او به گونه ای نو، معاصر، ساده و غنی است که هنگام دیدن آن ابدا متوجه حضور بازیگر نمی شویم. بلکه رفتار او مارا با خود به سوی افق های حسی و عاطفی می برد.»
در طول چند دهه حضور معتمدآریا در سینمای ایران، همیشه سو تفاهم هایی باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای این هنر پیشه معروف شده است. او در اواسط دهه هفتاد برای اولین بار ممنوع الکار شد و حتی برای مدتی به خارج رفت اما به ایران برگشت و برای فیلم مهر مادری کمال تبریزی دعوت به کار شد. اگرچه همچنان ممنوع الکار بود ولی با تلاشهای کمال تبریزی و تهیه کننده فیلم و پافشاری آنها، از ممنوع الکاری رهایی یافت. فاطمه معتمد آریا در کتاب نقش آبی سیمین در واکنش به چنین برخوردهایی گفته: «من به شخصی گفتم شما هر کاری بکنید من چه خوب باشم وچه بد، حتی اگر بد مطلق، نمی توانید من را از تاریخ سینمای ایران حذف کنید. بعداز بیست سال کسی را نمی توان حذف کرد، می توانید مرا بد تحلیل کنید اما حذف من دست شما نیست. چون در حافظه مردم ثبت شده ام.»
فاطمه معتمد آریا از جمله بازیگرانی است که بدون اهمیت به حاشیه های پیرامونش بر نقش خود بعنوان یک زن اصیل و مستقل در سینما پافشاری دارد و در میان هجمه این روزهای سوپراستارهای زیبا و مانکن هنوز حرف برای گفتن دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.