خانه » پیشنهاد سردبیر » نتایج آخرین مطالعه در خصوص بیشترین علل طلاق در اراک اعلام شد/بهانه های جدایی

نتایج آخرین مطالعه در خصوص بیشترین علل طلاق در اراک اعلام شد/بهانه های جدایی

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ شماره ۷۹۱
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
با گذشت زمان بسیاری از مسائل و نگرش به آن ها تغییر می کنند و تعریف ها شکل دیگری می گیرند. شاید آنچه زمانی یک خط قرمز پررنگ بوده است سال ها بعد امری عادی در یک جامعه محسوب شود. با توجه به سرعت تکنولوژی و در دسترس بودن اطلاعات و نظریه های مختلف در کسری از ثانیه برای مردم و آگاهی از شیوه های مختلف زندگی در سراسر جهان دیگر نمی توان به یک فرهنگ خاص و متعلق به یک جامعه اکتفا کرد و از نقش تاثیر فرهنگ های دیگر غافل شد زیرا به طور قابل توجهی هم اکنون تمامی جنبه های زندگی متاثر از آن است و در بخش هایی این اثرپذیری به وضوح دیده می شود. این مسئله را شاید بیشتر در روابط فردی و اجتماعی بتوان دید شکل کنونی روابط دیگر آن چیزی نیست که حتی در یک دهه قبل وجود داشت این موضوع را می توان به روابط زناشویی نیز تسری داد. از نحوه انتخاب همسر تا نوع روابط در زندگی و حتی افزایش طلاق.
حالا دیگر ازدواج یک اصل و هدف در زندگی نیست و برای آنهایی هم که ازدواج کرده اند نیز دیگر پدیده ای چون طلاق قبح و زشتی ای ندارد شاید بتوان گفت طلاق ابزاری در دسترس خانواده ها شده است تا بتوانند خود را از شرایط آزاردهنده موجود در زندگی زناشویی خود رها کنند؛ اما طلاق همیشه به منظور رهایی و تغییر وضعیت بد نیست گاهی مجموعه عواملی باعث این اتفاق و تصمیم می شود که شاید با مدیریت درست می توانست هرگز رخ ندهد.
آنچه در خصوص طلاق اهمیت دارد این است که نگرش ها نسبت به آن یکسان نیست و در جامعه نگاه های مختلفی نسبت به این پدیده وجود دارد. برخی با آن موافق هستند و عده ای در جبهه مقابل قرار دارند. برخی حرکت رو به مدرنیته و استقلال مادی و فکری زن را در افزایش آن مهم می دانند و برخی نیز عدم مسئولیت پذیری در میان زوجین و در دسترس بودن روابط بیشتر و فضای مجازی فرازناشویی را علت آن می دانند؛ برخی دیگر نیز بر مسائل اقتصادی تاکید فراوان دارند؛ درست است که بیشتر، عوامل متاثر از شرایط جدید را در افزایش پدیده طلاق موثر می دانند و جامعه شناسان معتقدند که افزایش شیب طلاق در کشور نشان از تغییر تمامی ارکان جامعه و حتی خانواده دارد و این خاصیت جامعه در حال گذار است؛ ولی گاه همچنان برخی دلایل در ایجاد طلاق موثرند که از گذشته ها وجود داشته اند و حتی ریشه در نگاه سنتی حاکم بر جامعه دارد.
بهر روی علت طلاق هر چه باشد هم اکنون یکی از آسیب های اجتماعی شمرده می شود زیرا طلاق پدیده ای است که بر تمامی جوانب جمعیت اثر می گذارد. در هر جامعه ای با طلاق به گونه ای متفاوت برخورد می شود، در ایران مبحث هایی همچون مهریه، داشتن اموال مشترک، بودن حق طلاق در دست مرد، طلاق های عاطفی متعدد، نبود امنیت مالی، اقتصادی و اجتماعی برای زنان مطلقه، نگاه جامعه به زن و مرد مطلقه، سبب شد تا در تمام زمینه های گوناگون افراد مطلقه دچار آسیب های اجتماعی، روحی، روانی و خانوادگی شوند اما یکی از مهم ترین آسیب هایی که در مسیر طلاق برای افراد به وجود می آید، موضوع آسیب فرزندان است. فرزندانی که در بسیاری از مواقع بر اثر ناآگاهی و کشمکش های پدر و مادر آسیب های جدی می بینند و ممکن است از آنها سو استفاده شود.
در ایران بیشترین آسیب ها از طلاق متوجه فرزندان سپس زن ها و در مرحله آخر مردها می شود. به همین سبب توصیه شده است، در هنگام ازدواج، انتخاب ها درست باشد و در صورتی که به طرف طلاق کشیده شوند، از مشاوره استفاده کنند تا کمترین آسیب به کانون خانواده و افراد وارد شود.
بر اساس آخرین آمارها در کشور ما نه تنها طلاق در حال افزایش است بلکه مدت زمان دوام زندگی ها نیز کمتر از قبل شده و بسیاری از این طلاق ها در سال های اول زندگی رخ می دهد. استان مرکزی نیز جز استان های با آمار بالای طلاق در کشور است و شهر اراک بیشترین آمار ثبت طلاق را در آن دارد. در هشت ماه اخیر ۲ هزار و ۱۲۵ مورد واقعه طلاق در این استان به ثبت رسیده که از این تعداد یک هزار و ۷۱۸ طلاق در حوزه شهری و ۴۰۷ طلاق در حوزه روستایی رخ داده است که در حوزه شهری، اراک با ۱۴۲ مورد بیشترین آمار فراوانی طلاق را دارد با توجه به این آمار ضرورت اجرای برخی از مطالعات و طرح ها در استان احساس می شود. مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی به تازگی از پژوهشی از بررسی علل عمده طلاق در استان مرکزی خبر داد و نتایج آن را اعلام کرد. به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: بر اساس نتایج پژوهش علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، اعتیاد و مداخله اطرافیان ۲ عامل اصلی در بروز پدیده طلاق در شهر اراک است.
زهرا فرجی افزود: این پژوهش به سفارش دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی انجام شد و بر اساس یافته های آن درآمد ناکافی، بی مسئولیتی و نداشتن مهارت های زندگی نیز از دیگر دلایل بروز طلاق در بین زوج های اراکی شناسایی شده است.
وی توضیح داد: این پــژوهش به صورت میدانی در بازه زمانی سال های ۸۹ تا ۹۴ در این شهرستان انجام شده و در آن از نگاه افراد متقاضی طلاق، مسئولیت پذیری پایین، بدبینی و وابستگی به اطرافیان همسر از علل جدی در اختلافات زناشویی زوج های اراکی و تقاضای طلاق بوده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: براساس این تحقیق، همدلی، صفا، صمیمیت و محبت برای انتخاب همسر درجه اهمیت بالایی دارد و این در حالی است که داشتن امکانات اقتصادی مانند سرپناه و سایر امکانات رفاهی و همتایی اقتصادی به عنوان موارد تشکیل دهنده معیار اقتصادی انتخاب همسر در بین سایر معیارها امتیاز کمتری دارد.
فرجی افزود: یافته های این پژوهش بیان می کند که نگاه واقع بینانه ای در بین زوج ها در مورد ملاک برای انتخاب همسر حاکم است و با وجود معیارهای مهمی که در پایداری و تداوم نهاد خانواده نقش دارند اما به دلیل عملی نشدن این معیارها، زمینه اختلاف بین زوج ها ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: بی توجهی و نادیده گرفتن زوج ها، می تواند ناشی از بهم خوردن تعادل در ازدواج براثر مسائل جمعیت شناختی از یک سو و تقویت ارزش ازدواج در ساختارهای مردسالارانه و سنتی موجود به عنوان یگانه راه کسب مشروعیت و هویت اجتماعی افراد باشد.
مشاور امور زنان و خانواده استاندار مرکزی افزود: بر اساس نتایج این تحقیق، بین شاخص هایی مانند درصد اشتغال کل، درصد اشتغال زنان، تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی به ازای هر یک هزار نفر، درصد باسوادی در جامعه و طلاق رابطه معنادار وجود دارد، به طوری که افزایش این عوامل بر اساس آمار موجود به کاهش طلاق منجر می شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: تنظیم سیاست های بلند مدت در حوزه علمی و فرهنگی، تدوین سند و برنامه های جامع کنترل و کاهش آسیب طلاق در سه محور از پیشنهادات مهار آسیب طلاق در این پژوهش است.
وی، محورهای مورد نظر را شامل تصویب قوانینی برای جلوگیری از آسان بودن فرآیند طلاق برای زوج ها به ویژه در طلاق های توافقی، فعال شدن مراکز مشاوره و اورژانس خانواده در همان مرحله ابتدایی درخواست طلاق در مراکز خدمات قضایی و حساسیت بیشتر قـاضی در شعبه های خانواده در صدور حکم سازش نداشتن برای زوج ها و تلاش برای تحکیم خانواده عنوان کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.