خانه » پیشنهاد سردبیر » سایت معماری نیوز با استناد به نامه سازمان بازرسی از تخلفات گسترده شهرداری تهران پرده برداشت/سکوت های نجومی

سایت معماری نیوز با استناد به نامه سازمان بازرسی از تخلفات گسترده شهرداری تهران پرده برداشت/سکوت های نجومی

پنجشنبه ۱۱ شهریور ۹۵  شماره ۴۰۷

عباس لعل بار- وقایع استان:
اصولگرایانی که در ماههای اخیر ثانیه به ثانیه با تاکید بر فیش های حقوق بجا مانده از دولت قبل قصد تخریب دولت تدبیر و امید را داشتند این روزها در برابر خانه های نجومی اعضای شورای شهر تهران سکوت اختیار کرده اند. رسانه های آنها نیز با منحرف کردن افکار عمومی قصد دارند این فضاحت را کم رنگ کنند، در نمونه ای روزنامه وطن امروز در شماره دیروز خود با مطلبی انحرافی دولت را به دروغ متهم به حمایت مدیران دریافت کننده حقوق های نجومی کرده غافل ازاینکه ریشه حقوق های نجومی در دولت قبل است و دولت روحانی نیز دریافت حقوق های نجومی نکوهش نموده و خواستار برخورد با متخلفان شده است.حال زمان رو شدن دست اصولگرایان بود تا چهره واقعی خود را به مردم نشان دهند.خانه های نجومی که پرده از چهره بسیاری برداشت.
اصولگرایان برای اینکه تخلفات صورت گرفته را توجیه کنند قصد دارند ماجرا را در حد دعوای سیاسی نشان داده و برخلاف رئیس جمهور روحانی که صراحتا دستور داد تا با مدیران دریافت کننده حقوق های نجومی برخورد شود، شهردار تهران آن را از اساس تکذیب کرد که با انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور وجود تخلفات اثبات شد. اطلاع رسانی درباره خانه های نجومی و تخلفات صورت گرفته در شهرداری و شورای شهر تهران اولا نه جهت تخریب چهره اصولگرایی و یا آسان شدن ورود اصلاح طلبان به شورای شهر تهران در انتخابات پیش رو، بلکه تنها برای اطلاع رسانی و شفاف سازی محیط اقتصادی، فسادزدایی و توجه به حقوق محرومان است.
ماجرا چیست؟
سایت معماری نیوز به مدیرمسئولی یاشار سلطانی با عمر هفت ساله اولین سایت خبری در حوزه معماری و شهری است. این سایت در روزهای گذشته گزارش هایی درباره واگذاری های زمین و ملک های شهر تهران توسط شهرداری تهران منتشر کرد. این سایت نامه سازمان بازرسی کل کشور که برای شوشتری، مشاور و مدیرکل دفتر شهرداری تهران ارسال شده را نیز منتشر کرده است. در این نامه هیات بازرسیِ سازمان مذکور در روند اجرای حکمِ بازرسی عملکرد ستاد سازماندهی مسکـــن کــارکنــان شهرداری تهران و از خلالِ بررسی و مداقه در اسناد و سوابق مربوط به واگذاری اراضی و املاک به شرکت‌های تعاونی مسکن کارکنان و مدیران شهری و اشخاص حقیقی متوجه مسائلی شده است که این هیأت آن را «سوء جریانات» می‌خواند. بر این اساس مخاطبِ نامه یعنـــی شــوشتـــری «بــرخلاف مـــاده ۶ آیین‌نـــامه مــــالی و معاملاتی سازمان املاک و مستغلات شهرداری و سایر ضوابط قانونی» دستور واگذاری املاک عمومی شهرداری به اشخاص را صادر کرده است.در ادامه‌ی این نامه که با سربرگ رسمی سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده، آمده است که این واگذاری‌ها «وفق ماده ۵ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری (از مصادیق جرم اختلاس) و ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی، جرم تضییع محسوب شده و همچنین مطابق ماده ۱۳ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری مصوب سال ۱۳۸۷ و بندهای ۲، ۶ و ۳۰ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری قابل پیگرد قانونی می‌باشد.»به زبان ساده شهرداری تهران اقدام به فروش و واگذاری بزرگ اراضی و اموالی که به روایتی به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می رسد، به افرادی با تخفیف های خاص نموده است.در نمونه ای آنطور که سایت ایلنا منتشر نموده شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در میدان هروی ملکی به مساحت ۱۳۰ متر مربع و به ارزش ۴۱۶۰۰۰۰۰۰۰ تومان را با تخفیف ۵۰درصدی ۲۰۸۰۰۰۰۰۰۰ تومان خریداری کرده است و یا معصومه آباد عضو شورای شهر تهران دو دستگاه در آجودانیه را با قیمت کارشناسی ۲۰۳۷۹۴۵۰۰۰ تومان با ۴۰درصد تخفیف ۱۲۲۲۷۶۷۰۰۰ تومان خریداری کرده است.
سایت معماری نیوز با توجه به اینکه نامه سازمان بازرسی هیچگونه مهر محرمانه ای نداشته و جزو اسناد طبقه بندی محسوب نمی شود و بر اساس قانون انتشار اسناد بدون طبقه بندی، هیچگونه منع قانونی ندارد، نامه را منتشر نموده و بدون هیچگونه برداشتی؛ عینا نامه و اسامی لیست را منتشر می کند. به محض انتشار این نامه و انتشار اسامی متخلفان که شامل برخی مدیران ارشد و میانی شهرداری تهران،اعضای شورای شهر تهران و افرادی خارج از سیستم مدیریت شهری است، رسانه های وابسته به شهرداری تهران با وارد کردن اتهاماتی به سایت معماری نیوز مطالب منتشر شده در این سایت را خلاف واقع ،سیاسی کاری و دروغ خواندند.
واکنش ها چه بود؟
معصومه آباد یکی از اعضای شورای شهر تهران و کسی که اسمش به عنوان یکی از گیرندگان اموال منتشر شده، در جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران درباره افشاگری سایت معماری نیوز می گوید: این هفته شهر در التهاب خبری بود که به حوزه مدیریت شهری مربوط می‌شد و شهروندان متحیر پی در پی خبرهایی می‌شنوند که می‌تواند اعتماد آنها را خدشه‌دار کند.وی خطاب به شهردار تهران عنوان کرد: جنابعالی در سخنرانی روز شنبه ۹۵/۶/۶ در سالن همایش‌های برج میلاد درباره این خبر اعلام کردید که همه اقدامات انجام شده قانونی بوده است. من به عنوان عضوی که شاهد تلاش‌های موثر شما در بهبود توسعه شهری و رفع مشکلات شهر و شهروندان تهران بوده‌ام؛ از شما به عنوان شهردار تهران تقاضا دارم، در مقام پاسخگویی صریح به اذهان عمومی و شورای شهر موضوع را به صورت موردی توضیح و در اختیار رسانه‌ها قرار دهید.
محسن سرخو نیز به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران در تذکری به شهردار تهران گفت: در سال ۱۳۹۲ کمیسیون تهاتر، فروش و اداره املاک و مستغلات شهرداری تهران به تصویب رسید و تعاونی مسکن کارکنان شهرداری تهران تایید شد.زمینی به مساحت ۵ هزار و ۳ متر مربع واقع در محله «ازگل» در منطقه یک تهران در اختیار تعاونی مسکن سازمان بازنشستگی شهرداری تهران قرار گرفت که ارزش آن در ابتدا ۳۰ میلیارد تومان برآورد شد.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر افزود: با تصویب ارائه تخفیف ۵۰ درصدی ارزش این ملک به ۱۵ میلیارد تومان رسید و سرانجام قرار شد که این ملک در اختیار کارکنان شهرداری تهران قرار بگیرد.
سرخو با اشاره به اینکه در ردیف‌های ۱۳۱ و ۱۳۲ لیست اسامی کارکنان شهرداری عضو این تعاونی نام دو تن از خبرنگاران صداوسیما نیز به چشم می‌خورد، اظهار کرد: ک.ن و الف.م دو تن از خبرنگاران صداوسیما هستند که باید از رئیس صداوسیما پرسید؛ این خبرنگاران در قبال دریافت خانه چه چیزی به شهرداری داده‌اند.این عضو شورای شهر با بیان اینکه شرکت بهره‌برداری مترو نیز کتاب منتشر شده توسط ک. ن را در سال گذشته به قیمت ۴۸۰ میلیون ریال خریداری کرده، خاطرنشان کرد: اگر تا به حال مترو این کتاب‌ها را خمیر نکرده باشد هنوز در انبار مترو وجود دارد.وی در پایان از ریاست شورا خواست تا شرایط تعاونی‌ها و اوضاع ۱۵۰ نفر پرسنل شهرداری عضو این تعاونی و ماجرای کتاب‌ها را مشخص کند.
از شهرداری کرباسچی تا شهرداری قالیباف!
غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران در سال ۱۳۷۷ به همراه عده از معاونانش و شهرداران مناطق تهران دستگیر شد. کرباسچی از سوی قاضی غلامحسین محسنی اژه‌ای به اتهام جرایم مالی محاکمه و به ۳ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد. کرباسچی به خاطر اهدای ۱۴ سکه به مدیران مناطق شهرداری تهران جلوی دوربین های صداوسیما آورده و محاکمه شد.اما حال که فساد های صد ها میلیاردی برخی مدیران اصولگرا منتشر شده برخوردهای دوگانه ای با این ماجرا می شود. با نگاهی واقع بینانه به عملکرد قالیباف، این مطلب در اذهان مردم متبادر می شود که قالیباف باید محاکمه شود آنهم شدید تر از کرباسچی که تنها به خاطر پاداش دادن چند سکه محاکمه شد.
عبدا… ناصری فعال اصلاح طلب معتقد است: یکی از بزرگترین دوره‌های تخلف، دوره احمدی‌نژاد بود، عملا خیلی از مسائل و پرونده‌ها در مورد آن دوره مشخص نشد. در مورد قالیباف هم همین مسائل مطرح است.
ناصری تاکید کرد: باید بدانیم تحقیق و تفحص از شهرداری یک ضرورت است. این به نفع شهر و شهردار و مدیران شهرداری و مردم است. متاسفانه سال‌ها این صحبت‌ها بوده است. بعد از آن پرونده معروفی که برای آقای کرباسچی تشکیل شد و آخرش معلوم شد چیزی نبوده است، ما عملا دیگر رفتار اصولی و نظارتمند قانونی از سوی شورای شهر و شهرداری در هیچ دوره‌ای ندیدیم.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر متخلف شهردار یا هر کس دیگری باشد و در همین دوره توسط این شورای شهر عزل شود، تردید نکنید در میزان مشارکت مردم که یک برگ برنده در راستای منافع ملی برای کل حکومت به دست خواهد آمد، اما تجربه مدیریتی من خبر از این اتفاق نمی‌دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.