خانه » پیشنهاد سردبیر » جزئیات کامل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶منتشر شد/نامزدهای پاستورنشینی در قاب

جزئیات کامل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶منتشر شد/نامزدهای پاستورنشینی در قاب

پنجشنبه ۲۸ بهمن ۹۵ شماره ۵۳۲
وقایع استان-علی امیدی: در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری مناظرات انتخاباتی میان کاندیداها و نمایندگان آنها در بین مردم جا افتاده است. این مناظرات بی شک در رای مردم تاثیر گذار بوده و بدین جهت کاندیداهای انتخابات حساب خاصی روی آن باز کرده اند. برای اشاره به تاثیر این مناظرات تنها کافی ست به مناظره ی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اشاره کنیم که حسن روحانی در آن مناظره با اشاره به موضوع معروف به حمله گازانبری، محمدباقر قالیباف را از دور خارج کرد و رای بسیاری را روانه خود نمود.
رییس مرکز تولید و فنی سیما درباره مناظرات و تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: برنامه‌های تبلیغی کاندیدای ریاست جمهوری شامل ۳۰ دقیقه گفت‌وگو با دوربین و سه برنامه ۶۰ دقیقه‌ای گفت‌وگو با جوانان، پاسخ به سوالات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و گفت‌و‌گو با ایرانیان خارج از کشور است.
مجید شعبانپور رییس مرکز تولید و فنی سیما با اشاره به فعالیت‌های ماه‌های اخیر مرکز در زمینه تولید و پخش زنده برنامه‌های شبکه‌های مختلف گفت: ماه‌های پرکاری را گذراندیم؛ از پخش زنده تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی، تا پخش حادثه ناگوار پلاسکو و مراسم تشییع پیکر پاک شهدای آتش نشان، برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن و جشنواره فیلم فجر، شهرآورد تهران همه و همه برنامه‌هایی است که به صورت همزمان با برنامه های روتین شبکه‌های تلویزیون توسط همکاران ما پوشش داده می‌شود.
وی با اشاره به استقرار ۸ واحد سیار در طول راهپیمایی ۲۲ بهمن اضافه کرد: با هدف پوشش تصویری مناسب، امسال با کمک همکارانمان در اداره کل ارتباطات زمینی و ماهواره ای از برج آزادی تا میدان انقلاب، پوشش تصویری به بهترین نحو انجام شد. استفاده از تصاویر هوایی که با هگزاکوپتر یکی از اتفاقات جدید این راهپیمایی بود. همچنین تصویربرداری از ارتفاع با استفاده از نردبان های بالابر آتش نشانی با همکاری شهرداری نیز تجربه جدیدی را برای همکاران ما رغم زد. به طور کلی بیش از ۲ هزار دقیقه از راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال روی آنتن شبکه های سیما رفت که نتیجه تلاش های قریب به ۳۰۰ تن از پرسنل زحمت کش این مرکز بود.
رییس مرکز تولید و فنی سیما در ادامه افزود: همکاران ما در مرکز تولید و فنی، روزانه به طور متوسط ۴۰ آفیش برنامه تولیدی دارند برنامه‌هایی که به طور همزمان در استودیوها و واحدهای سیار روی آنتن می‌روند. در هر یک از استودیوهای سیما روزانه چند برنامه تولیدی و یا زنده از تجهیزات و نیروی انسانی این مرکز استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در استودیوی ۱۱ دو برنامه «خانواده یک» و «نگاه یک» و در استودیوی ۱۳ «مادر، کودک، تندرستی» و «ضربان» به صورت زنده پخش می‌شوند.
وی همچنین با اشاره به وضعیت واحدهای سیار این مرکز اضافه کرد: ۳ واحد سیارHD در اختیار مرکز قرار دارد (یکی از واحدها توسط متخصصین مرکز به HD ارتقاء یافته است) در حال حاضر، یکی از واحدها برای پوشش تصویری مسابقه والیبال ساحلی به کیش، دیگری برای پوشش مسابقه جام جهانی کشتی به کرمانشاه و واحد سیار سوم نیز برای پخش مسابقه شهرآورد به ورزشگاه ازادی اعزام شده اند.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری / هر کاندیدا ۴ برنامه ضبطی و ۳ مناظره
انتخابات سال آینده از دیگر موضوعاتی بود که شعبانپور به آن اشاره کرد و گفت: در انتخابات پیش رو علاوه بر تولید برنامه‌های تحلیلی، تبیینی و تهییجی بخشی از برنامه‌های همچون انتخابات‌های گذشته به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری اختصاص خواهد داشت. بر اساس مصوبه ستاد انتخابات رسانه ملی هر یک از نامزدهای این دوره در ۴ برنامه گفت‌وگو محور حضور پیدا می‌کنند. این برنامه‌ها شامل ۳۰ دقیقه گفت‌وگو با دوربین، و سه برنامه ۶۰ دقیقه ای گفت‌وگو با جوانان، پاسخ به سوالات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و گفت‌و‌گو با ایرانیان خارج از کشور هستند.
رییس مرکز تولید و فنی سیما پخش مناظره انتخاباتی میان نامزدها را از جذاب‌ترین برنامه‌های مخاطبان در طول انتخابات‌های گذشته دانست و اضافه کرد: پخش سه مناظره ۱۸۰ دقیقه‌ای در این دوره از انتخابات پیش بینی شده است. پیش بینی می‌شود در طول انتخابات مناظره ها از مهمترین و پربیننده ترین برنامه ها تلویزیونی باشند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: طرح مناظره انتخابات سال ۹۲ بعد از بررسی مناظره های روز دنیا به لحاظ فرم انتخاب شد و ۸ نامزد در مقابل هم قرار گرفتند و برنامه های یکدیگر را نقد کردند. این دوره نیز فرم مناظره به شیوه انتخابات گذشته با برخی تغییرات اجمالی است. اتودهای بسیاری برای دکور این برنامه ها زده شده که پس از تایید، ساخته و در مناظره‌ها و گفت‌وگوها استفاده می‌شود.
رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور: سال ۸۸ و سال ۹۲ آن چینش و ساختار را خود رییس سازمان و معاونان شبکه های صدا و سیما و خبر پیشنهاد دادند
چندی پیش رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور درباره تبلیغات و مناظرات تلویزیونی کاندیداها گفت: تمهیدات قانونی جدیدی وضع شده است، شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات پنج عضو شامل رییس صدا و سیما، وزیرکشور، نماینده شورای نگهبان، نماینده هیأت نظارت بر صدا و سیما و دادستان کل کشور است. در دوره قبل معاون سیاسی و رییس ستاد انتخابات در جلسات نماینده وزیر کشور بود و از طرف رییس سازمان صدا و سیما نیز معاون سیاسی او می آمد. قانون نحوه توزیع وقت میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای تبلیغ از طریق رسانه ملی را مشخص کرده است اما الان علاوه بر رسانه ملی، فضای مجازی هم وجود دارد.
کیاسری افزود: تلویزیون و رادیو در چند بخش می توانند مستند تبلیغاتی، گفتگوی ویژه و مناظره برای نامزدها ترتیب دهد تا آنها برنامه های خود را برای مردم تشریح کنند چون فضای انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس و انتخابات شوراها خیلی متفاوت است حوزه انتخابیه نماینده یک شهرستان است اما کاندیداهای ریاست جمهوری در مدت ۲۰ روز نمی توانند به سراسر کشور بروند بنابراین باید از ظرفیت های رسانه ملی در تبیین برنامه های خودشان استفاده کنند. ما به عنوان کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور نظارت داریم. در عین حال رسانه هایی که دولتی هستند و از بیت المال استفاده می کنند طبیعتا در راستای اعمال قانون؛ نباید از یک کاندیدای خاص حمایت و در راستای اهداف آن کاندیدا اقدام کنند.
وی درباره مناظرات سالهای ۸۸ و ۹۲ گفت: سال ۸۸ و سال ۹۲ آن چینش و ساختار را خود رییس سازمان و معاونان شبکه های صدا و سیما و خبر پیشنهاد دادند و در نهایت به تصویب شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری رسید. مثلا پیام یک دقیقه ای، مناظره، مستند و پوشش گزارش سفر نامزدها انجام شود. یعنی محورهای کلی برنامه ها مصوب شد. الان هم معلوم نیست صدا و سیما در چه قالب هایی برای انتخابات سال ۹۶ برنامه ریزی کرده است. باید از مسئولان صدا و سیما بخواهیم که چه طراحی هایی را برای تبلیغات نامزدها و برنامه های انتخاباتی ۹۶ انجام داده اند. ما هم نظرات و دیدگاه های خودمان را حتما به عنوان کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور اعلام می کنیم.
وی نقدی هم به مناظرات داشت: بالاخره اشکالاتی وجود دارد که با نظر شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آن برنامه ها اصلاح و آن قسمت ها حذف شد. هنگام مناظره بین نامزدها نیز شورای نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در کنار استودیو حضور داشتند و همانجا تصمیم گیری می کردند .سال ۸۸ زمان بندی مناظرات مناسب نبود و مجری در عین حال می توانست به عنوان فصل الخطاب در ادامه بحث ها و تنظیم وقت سیاست های رسانه ملی را اعمال کند. امیداویم با توجه به تجربه سال های ۸۸ و ۹۲ صدا و سیما یک طراحی خوبی را در برگزاری مناظرات به کار گیرد چون تجربه این دو دوره نشان داد مناظرات تلویزیونی نتیجه انتخابات را تعیین تکلیف می کند و مناظره نقش آفرین است. تلاش می کنیم در بحث مناظره به عنوان کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور با صدا و سیما بنشینیم و صحبت کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.