خانه » پیشنهاد سردبیر » استقبال مردم از لباس های تاناکورا/بیماری های مارک دار

استقبال مردم از لباس های تاناکورا/بیماری های مارک دار

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵   شماره ۳۸۲

گروه اجتماعی-وقایع استان:
از همان ورودی فروشگاه بوی تندی به مشامم می خورد، فروشگاهی پر از لباس های رنگارنگ در مدل های مختلف بر روی رگال های موازی و پشت سر هم؛ ولی از هر مدلی فقط یک دست لباس هست، یعنی اگر لباس یا مدلی چشمتان را بگیرد باید شانس بیاورید و سایزتان باشد؛ آنچه از ظواهر مشتری های این فروشگاه به نظر می آید این است که لباس ها و مدل ها متنوع آن از هر طبقه ای خواهان دارد. اینجا یکی از فروشگاه های تاناکورا شهر اراک است، انواع پیراهن ها، کت ها، تی شرت، کفش ها و …
از خانمی که دست مانتوهای روی رگال کناری ام را جابجا می کند می پرسم: این ها ضدعفونی هستند؟ پاسخ می دهد: باید باشند ولی من معمولا اول میشورمشان بعد می پوشم.
ظاهر زن به نظر متمول می آید باز هم می پرسم: جنس خارجی گران است؟ همانطور که مانتویی صورتی را از روی رگال برمی دارد می گوید: کیفیت و تنوع جنس خارجی بیشتر است؛ این مانتو را هزار بار هم بشوری طوریش نمی شود.
بعد همانطور که مانتو را دوباره سرجایش می گذاشت گفت: با قیمت کم مانتو و لباس مارک می گیری، باور کن بعضی هایشان اصلا تن نرفته اند، من شنیده ام بعضی از این ها لباس های نویی هستند که چون قاچاقند در دریا ریخته شده و بعد دوباره از آب گرفته شده اند، ببین این یکی مارک دارد؛ ولی این خانم تنها مشتری این فروشگاه نیست افراد زیادی که برخی بیشتر به علت مشکل مالی به این فروشگاه ها مراجعه می کنند، از مشتریان دائم این فروشگاه هستند، قیمت های لباس های این فروشگاه ها قطعا چندین برابر کمتر از لباس های نو است.
این لباس ها تنها مخصوص بزرگسال ها نیست انواع عروسک ها و لباس های کودکان از جمله پرسودترین و پرمشتری ترین کالاهای دست دوم هستند، برخی از مردم به دلیل تنوع و کیفیت به سراغ این اجناس می روند و برخی به دلیل قیمت پایین آن؛ ولی برخی هم معتقدندکه این لباس ها برای مرده های خارجی هستند اما واضح است که پوشیدن این لباس ها دیگر مانند گذشته نشان فقر و بی پولی نیست و افزایش استفاده از آن ها در جامعه را شاهد هستیم، لباس هایی که مشخص نیست از کجا می آیند و در گذشته بر تن چه افرادی بوده اند.
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک در این خصوص می گوید: هم اکنون چهار فروشگاه عرضه لباس های دست دوم و تاناکورا در سطح شهر اراک وجود دارد.
سید غلامرضا میری با بیان اینکه خرید از تاناکورا خرید بیماری ارزان است، افزود: هرچند برای فروش و خرید این نوع لباس ها بغیر از موارد خاص هیچ منع قانونی وجود ندارد؛ ولی واقعا نمی توان به بهداشت این لباس ها اطمینان داشت.
وی ادامه داد: در بحث بهداشتی و موارد نظارتی مرکز بهداشت فروش و عرضه انواع لباس های زیر، گن، ساپورت، کلاه گیس، عروسک های مستعمل، مایو شنا و مشابه آن ممنوع است و در صورت مشاهده با فروشگاه عرضه کننده آن برخورد خواهد شد.
میری توضیح داد: این لباس ها در انتقال بیماری های پوستی، قارچی، آلرژیک مستعد هستند، خصوصا در مورد کلاه گیس خطر انتقال شپش وجود دارد و به استناد قانون فروش این لباس ها ممنوع است زیرا تهدید علیه بهداشت عمومی است.
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک گفت: بازدید مرتب و ادواری از این فروشگاه توسط بازرسین اداره بهداشت به اتفاق نمایندگان و بازرسین سازمان تعزیرات و اصناف انجام می شود و هر ارگان متولی در زمینه کاری و وظیفه خود وارد عمل می شود.
میری با بیان اینکه بازرسین مرکز بهداشت در صورت مشاهده موارد گفته شد آن ها را جمع آوری می کنند، ادامه داد: همانطور که گفته شد قاضی و نماینده تعزیرات مورد را صورتجلسه و دستور قضایی صادر و به محل دفن زباله های اراک برای دفن و امحا برده خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیشتر لباس هایی که اجازه فروش در این فروشگاه ها را دارند اغلب پیراهن، کت، شلوار و لباس های رو هستند، افزود: البته این لباس ها نیز می توانند ناقل بیماری باشند؛ بیشتر این لباس ها از مرز پاکستان وارد می شوند و به شکل درستی از لحاظ بهداشتی قرار ندارند، اغلب بر روی هم انباشته می شوند و بعد بدون هیچ شستشو توزیع می شوند.
میری در پاسخ به این سوال که آیا حتما باید در این فروشگاه ها مکانی برای ضدعفونی و شستشو لباس ها باشد، گفت: الزامی نیست برخی از فروشگاه ها مکانی برای ضد عفونی کردن لباس ها دارند در اراک هم یک فروشگاه اینطور است، اگر به این فروشگاه ها رفته باشید قطعا بوی مواد شیمیایی آزاردهنده را می شنوید که نشان دهنده این است که لباس ها ضدعفونی شده اند؛ ولی خود همین موضوع هم جای نگرانی دارد.
این کارشناس بهداشت محیط گفت: مسئله این است که این مواد ضدعفونی کننده هم مشخص نیست چیست و ممکن است همین مواد برای مصرف کننده ضرر داشته باشد و باعث بیماری شود.
میری ادامه داد: خیلی از مردم از انتقال بیماری ها و مشکلات بهداشتی این لباس ها آگاهی ندارند اگر اطلاع رسانی و آموزش نسبت به این مسائل شود قطعا استفاده از آن نیز کاهش می یابد.
وی اضافه کرد: در مجموع این لباس ها یک خطر برای بهداشت عمومی است و از آنجاییکه اغلب این لباس ها قاچاق هستند باید مسئولین تمهیدی بیندیشند تا در مبادی ورودی جلوی آن ها گرفته شود، از طرفی در این موارد دستگاه ها باید ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا با کمک دستگاه های قاضی مبادی ورودی کنترل شوند.
میری گفت: به نظر من تنوع لباس های تاناکورا و قیمت پایین از دلایل استقبال مردم از این لباس ها هست. قیمت مناسب، تنوع و کیفیت جنس، تهیه مارک ها و برندهای معتبر جهان با کمترین مبلغ همه و همه از مواردی است که افراد مختلف جامعه چه فقیر چه غنی را برای خرید لباس های دست دوم ترغیب می کند، هم اکنون بسیاری از این لباس ها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و باز هم با وجود اطلاع از عوارض مردم به خرید آن مبادرت می ورزند، این لباس ها از مرزها وارد می شوند به دست دلالان مختلف می افتد و در استان های کشور توزیع می شود، به نظر می رسد مسئولین کشور باید تمهید تازه ای برای ورود این لباس ها و منع توزیع آن در کشور داشته باشند تا بیماری هایی که از این طریق منتقل می شوند به این ارزانی ها در جامعه دست به دست نشوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.